سرور مجازی
فضای مجازی

مدارگرد چین از کل سطح مریخ نقشه برداری کرد

اداره ملی فضایی چین (CNSA) این هفته اعلام کرد که مدارگرد Tianwen-۱ این کشور هر دو ماموریت‌های اکتشافی علمی هدفمند خود را به پایان رسانده است. مدارگرد Tianwen-۱ پس از ۷۰۶ روز کار توانست ۱۳۴۴ بار به دور سیاره سرخ بگردد و این مدارگرد داده‌های تصویری با وضوح متوسطی ​​را به دست آورده است که کل سیاره مریخ را پوشش می‌دهد.

به گزارش indianexpress، کاوشگر Tianwen-۱ از یک مدارگرد، یک فرودگر و یک مریخ نورد به نام ژرونگ (Zhurong) تشکیل شده است. این کاوشگر در ۱۵ مه سال گذشته توانست در دشت مریخی وسیع Utopia Planitia فرود بیاید و این اولین باری بود که چین توانست یک کاوشگر را بر روی مریخ قرار دهد. ژرونگ گشت زنی روی سیاره را در ۲۲ می ۲۰۲۱ آغاز کرد و ماموریت ۹۰ روزه مریخی خود را در ۱۵ آگوست همان سال به پایان رساند، اما همچنان به اکتشافات ادامه داد.

این مریخ نورد تا ۱۸ مه امسال در مجموع ۱۹۲۱.۵ متر روی سطح مریخ سفر کرد البته چین این مریخ نورد را به دلیل زمستان سرد و هوای غبارآلود این سیاره به حالت غیرفعال درآورد. اداره ملی فضایی چین می‌گوید که زمانی که شرایط کاری بهتر شود، این وسیله مجدداً در دسامبر سال جاری فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. مریخ نورد و مدارگرد بیش از ۱۰۴۰ گیگابایت داده علمی خام را پس از دو سال پرواز و اکتشاف جمع آوری کرده اند. پس از دریافت و پردازش کامل داده‌ها بر روی زمین، این اطلاعات به داده‌های علمی استاندارد تبدیل می‌شوند و سپس برای تجزیه و تحلیل بیشتر و تفسیر ماهانه به دانشمندان تحویل داده می‌شود.

مدارگرد چینی

طبق گزارش اداره ملی فضایی چین داده‌ها برای دانشمندان در سراسر جهان باز خواهد بود و چین از دانشمندان جهانی برای درخواست تحقیقات مرتبط و پیشبرد مشترک اکتشاف کیهان استقبال می‌کند. اداره ملی فضایی چین می‌گوید که قبلاً داده‌ها را با ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به اشتراک گذاشته است و با آن‌ها همکاری کرده است. قبل‌تر نیز ژرونگ و فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا یک آزمایش ارتباطی انجام دادند.


بیشتر بخوانید

  • رقابت چین و آمریکا برای استخراج مواد معدنی ماه

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا