سرور مجازی
فضای مجازی

اولین ساعت مریخ ساخته شد+ تصاویر

اخیرا شرکت امگا نخستین ساعت مچی که زمان را هم در سیاره سرخ و هم زمین نشان می‌دهد را طراحی کرده است.
 این ساعت مچی Speedmaster X-۳ نام دارد و با همکاری آزانس فضایی اروپا ساخته شده است.هنگامی که اولین کاوشگران قدم به مریخ بگذارنند، با این واقعیت مواجه خواهند شد که روز مریخی که “سول” (sol) نامیده می‌شود، با زمین کاملاً یکسان نیست.

یک شبانه‌روز خورشیدی در زمین، ۲۴ ساعت طول می‌کشد و ساعت‌های ما طوری طراحی شده‌اند که این زمان را نشان دهند. همچنین تعداد دقیق روز‌های زمین در سال، ۳۶۵.۲۵ روز است. با این حال، یک روز مریخی یا همان سول، ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵.۲۴۴ ثانیه است و یک سال در مریخ دارای ۶۶۸.۵۹۹ سول است.

دانشمندان و مهندسان فضایی برای نظارت بر فرودگر‌ها و مریخ‌نورد‌های رباتیک در مریخ از ساعت مریخی پیروی می‌کنند، بنابراین یک ساعت مریخی می‌تواند بازار کوچکی را حتی همین الان که هنوز انسان قدم به مریخ نگذاشته است، در زمین داشته باشد.

این ساعت جدید از طراحی موفق ساعت Speedmaster X-۳۳ بهره می‌برد که خوانش‌های آنالوگ و دیجیتال را ارائه می‌دهد و دارای حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که در هنگام عدم نیاز، در حالی که همچنان به نگه داشتن زمان و اجرای سایر عملکرد‌ها در پس‌زمینه ادامه می‌دهد، نمایشگر‌های دیجیتال را خاموش می‌کند و عقربه‌ها را روی عدد ۱۲ قفل می‌کند.

ساعت مریخی

ساعت جدید امگا همچنین دارای حالت آماده به کار است که اگر ساعت به مدت پنج روز استفاده نشود و حرکت نکند، فعال می‌شود.

ساعت Marstimer زمان هماهنگ جهان را در زمین و همچنین دو منطقه زمانی دیگر در زمین دنبال می‌کند. همچنین می‌تواند “زمان سپری شده ماموریت”را ردیابی کند و دارای سه زمان سپری شده مرحله‌ای برای ردیابی رویداد‌های خاص به زمان MET متناسب با زمان در زمین یا مریخ است.

ماموریت زمان سپری شد توسط ناسا در طول ماموریت‌های فضایی خود به ویژه در ماموریت‌های شاتل فضایی استفاده شده است. از آنجایی که بخش زیادی از ماموریت به زمان پرتاب بستگی دارد، همه رویداد‌های پس از پرتاب در زمان سپری‌شده ماموریت برنامه‌ریزی می‌شوند. این امر از برنامه‌ریزی مجدد دائمی رویداد‌ها در صورت لغزش زمانی در پرتاب جلوگیری می‌کند.

ساعت MET از لحظه بلند شدن روی صفر تنظیم می‌شود و در روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و ثانیه‌های عادی شمارش انجام می‌دهد.  این ساعت‌های جدید امگا را می‌توان برای برنامه‌ریزی یک برنامه سفر یا مأموریت فضایی مثلا در کف مریخ با هم تنظیم کرد. همچنین دارای یک کارکرد کرنوگراف ۱۰۰ ساعته، یک تایمر و یک تقویم دائمی است که سال‌های کبیسه مریخی و همچنین تنوع منطقه‌ای را در نظر می‌گیرد.

ساعت مریخ ساخته شد

این ساعت در حالت مریخی، زمان هماهنگ مریخ  را که منطقه زمانی در نصف النهار اصلی مریخ است و همچنین دو منطقه زمانی دیگر ردیابی می‌کند و دارای سه زنگ هشدار است که می‌تواند برای هر سیاره به صورت جداگانه تنظیم شود.

این ساعت حتی می‌تواند زمان واقعی خورشیدی را برای هر مکانی روی زمین یا مریخ محاسبه کند، به این معنی که می‌تواند به عنوان قطب‌نمای خورشیدی عمل کند و شمال واقعی را در هر دو سیاره نشان دهد.

این ساعت دارای یک محفظه تیتانیومی ۴۵ میلی‌متری مقاوم در برابر آب تا عمق ۳۰ متر همراه با یک دستبند تیتانیومی و قلاب تاشو است که به راحتی می‌توان با استفاده از یک ابزار مخصوص، آن را تعویض کرد. در اطراف صفحه کریستالی ساخته شده از یاقوت کبود ضد انعکاس، یک حلقه قاب آلومینیومی در حال چرخش به رنگ هماتیت قرمز وجود دارد که یادآور شن‌های مریخ است.

اولین ساعت مریخ

رینالد اشلیمان، رئیس و مدیر عامل امگا می‌گوید: هر کسی که به فضا یا حتی داستان‌های علمی-تخیلی علاقه‌مند است، شیفته مریخ است. ما حتی برای ساکنان خیالی آن نامی ساخته‌ایم. مریخ جایی است که ما مشتاق راه رفتن روی سطح آن هستیم. اینکه اینجا روی زمین باشید و بتوانید زمان را در مریخ ردیابی کنید، هیجان انگیز است.


بیشتر بخوانید

  • نازک‌ترین ساعت مچی جهان رونمایی شد

منبع:  سایت نی اطلس

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا