سرور مجازی
فضای مجازی

ردیابی کاربران توسط وب‌سایت‌ها از طریق URL‌

همانطور که می‌دانید، وب سایت‌ها می‌توانند شما را به روش‌های مختلف ردیابی کنند. به همین دلیل است که یک جستجوی مبلمان می‌تواند ماه‌ها و ماه‌ها به تبلیغات آنلاین صندلی‌ها، میز‌ها و قفسه‌ها منجر شود.

چیزی که ممکن است ندانید این است که اشخاص ثالث می‌توانند شما را با استفاده از آدرس یا URL وب‌سایتی که بازدید می‌کنید ردیابی کنند: برای مثال، این بیت‌هایی از اعداد و نویسه‌های به ظاهر تصادفی اضافی هستند که به آدرس‌های ساده‌ای که به.com ختم می‌شوند، پیوست شده‌اند.

اما مانند سایر انواع مختلف ردیاب، راه‌هایی برای مسدود کردن ردیاب‌های مبتنی بر URL و محافظت از حریم خصوصی شما به صورت آنلاین وجود دارد. مانند همیشه در مورد امنیت دیجیتال، مهم است که بدانید با چه چیزی سر و کار دارید و چه اقداماتی که می‌توانید برای محافظت در برابر هرگونه جاسوسی انجام دهید.

نحوه عملکرد URL‌های ردیابی

سعی کنید چیزی را که می‌خواهید بخرید در گوگل جستجو کنید و سپس یکی از تبلیغاتی را که در بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شود باز کنید. شانس بسیار خوبی وجود دارد که آدرس اینترنتی که به تازگی روی آن کلیک کرده‌اید، دارای یک رشته بسیار طولانی از اعداد و حروف به انتهای آن باشد. تمام این اطلاعات اضافی را از URL حذف کنید، به احتمال زیاد همچنان کار خواهد کرد.

از منظر حفظ حریم خصوصی، این‌ها داده‌هایی هستند که لزوما نمی‌خواهید به خرده فروشان و شرکت‌های بازاریابی در وب بدهید. ممکن است بخواهید هنگام بازدید از یک سایت خاص، نمایه پایین‌تری داشته باشید، اگر چنین است، بدانید راه‌هایی وجود دارد که مانع ردیابی این URL‌ها خواهند شد. 

به یاد داشته باشید که این تنها یکی از راه‌هایی است که وب‌سایت‌ها و شرکت‌های بازاریابی بر آنچه شما انجام می‌دهید نظارت می‌کنند، بنابراین مسدود کردن URL‌های ردیابی به‌طور ناگهانی مانع از دیدن تبلیغات هدفمند شما نمی‌شود. شما باید از تکنیک‌هایی که در این مقاله بحث می‌کنیم در ترکیب با روش‌های دیگر محافظت از حریم خصوصی خود در وب استفاده کنید.

توقف ردیابی URL‌ها در فایرفاکس

موزیلا مسدود کردن خودکار URL ردیابی را در مرورگر خود معرفی کرده است. این بخشی از مجموعه گسترده‌تری از ابزار‌ها برای محدود کردن مقدار داده‌هایی است که وب‌سایت‌ها می‌توانند از شما جمع‌آوری کنند، هنگامی که این ویژگی را فعال کردید، خواهید دید که فایرفاکس اطلاعات اضافی را از URL‌هایی که بازدید می‌کنید، حذف می‌کند. این شرکت آن را Query Parameter Stripping می‌نامد.

برای فعال کردن این ویژگی، مطمئن شوید که در آخرین نسخه فایرفاکس هستید، روی دکمه منو (سه خط افقی، بالا سمت راست) و سپس تنظیمات کلیک کنید. در بخش حریم خصوصی و امنیت، برای محافظت از خود در برابر ردیابی URL‌ها و همچنین سایر روش‌های ردیابی لیست شده در آنجا، Strict را به عنوان تنظیمات خود برای محافظت از ردیابی پیشرفته انتخاب کنید.

تنها اقدام تنها زمانی عمل نمی‌کند که در حالت خصوصی هستید. آن پنجره‌ها برای محدود کردن ردیابی آنلاین، محافظ‌های خاص خود را دارند و مرورگر نباید هیچ‌یک از آن فعالیت‌ها را پس از بستن آن به خاطر بسپارد. با این حال، برای احتیاط بیشتر، می‌توانید «about:config» را در نوار آدرس تایپ کنید و مقدار privacy.query_stripping.enabled.pbmode را با دوبار کلیک کردن روی آن به «true» تغییر دهید. این امر حذف پارامتر‌های پرس و جو را در ویندوز‌های خصوصی نیز فعال می‌کند.

به خاطر داشته باشید تنظیمات سختگیرانه‌ای برای حفاظت از ردیابی پیشرفته رویکردی تهاجمی برای حفظ حریم خصوصی آنلاین وجود دارد، به این معنی که ممکن است عملکرد‌های خاصی را که در سایت‌های خاصی به آن عادت دارید، تخریب کند. این‌ها شامل توانایی سایت‌ها برای نگهداری اقلام در یک سبد خرید مجازی برای مثال در حین خرید است. اگر در سایتی مشکل دارید، روی Manage Exceptions کلیک کنید تا به یک وب سایت اجازه دهید از اقدامات حفظ حریم خصوصی Firefox عبور کند.

استفاده از پسوند مرورگر

سایر مرورگر‌ها به جز فایرفاکس قابلیت حذف URL‌های ردیابی را ندارند. اگر می‌خواهید با این ردیاب‌ها در مرورگر دیگری فعال باشید، باید یک افزونه شخص ثالث را جستجو کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. خبر خوب این است که چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد.

اگر از Google Chrome یا Microsoft Edge استفاده می‌کنید، ClearURL‌های رایگان و با نام مناسب یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. استفاده از افزونه بسیار ساده است و با کلیک بر روی نماد آن در نوار ابزار، می‌توانید حذف URL را روشن یا خاموش کنید. اگر بخواهید، می‌توانید تغییراتی را که ایجاد می‌کند، ثبت کنید و آماری را در مورد تعداد URL‌هایی که تغییر می‌دهد جمع‌آوری کنید.

Tracking Token Stripper جایگزین دیگری است که رایگان است و تمام قسمت‌هایی از URL را که مرورگر شما برای رسیدن به جایی که باید بروید،طی می‌کند، حذف می‌کند. هنگامی که آن را در Chrome یا Edge نصب کردید، برنامه افزودنی به طور خودکار URL‌های ردیابی را بدون نیاز به انجام کار دیگری پاک می‌کند.

بیشتر بخوانید 

  • آنچه باید در مورد ردیاب ایمیل بدانید

 

منبع: popsci

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا