سرور مجازی
zoomit

گوگل با سرمایه‌گذاری در بلاک چین بیش‌ از ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد داشته است

به‌نظر می‌رسد گوگل در سبد سرمایه‌گذاری خود، روی فناوری بلاک چین تمرکز ویژه‌ای کرده است. بلاک‌دیتا (Blockdata)، شرکت تحقیقاتی حوزه‌ی رمزارزها، روز سه‌شنبه در پستی وبلاگی فعال‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به سامسونگ، پی‌پال، مایکروسافت، Tencent و آلفابت (گوگل) اشاره کرد.

برخی از این شرکت‌ها مثل پی‌پال، حامی دیرینه‌‌ی فناوری بلاک چین بوده‌اند؛ بااین‌حال، شرکت‌های دیگر مانند گوگل اخیراً توجه خود را به این حوزه افزایش داده‌اند. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در اوایل سال جاری به سرمایه‌گذاران گفت که شرکت متبوعش قطعاً به‌دنبال فناوری بلاک چین است؛ زیرا این تکنولوژی بسیار جالب و قدرتمند است و کاربردهای گسترده‌ای دارد. رئیس غول جست‌وجوی اینترنت افزود که قصد دارد به کسب‌وکارهای مبتنی‌بر بلاک چین اجازه دهد از خدمات محاسبات ابری آن استفاده کنند و NFT و پرداخت‌های رمزارزی را نیز در پلتفرم‌های خود ارائه خواهد داد. البته این شرکت تاکنون پروژه‌ی عمومی جدیدی در حوزه‌ی بلاک چین رونمایی نکرده است.

آنچه گوگل برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند، احتمالاً به‌منظور پاسخ به این پرسش است که می‌خواهد ببینید فناوری بلاک چین به‌ کجا پیش خواهد رفت و چه بخش‌هایی باید به زیرساخت‌های فناوری‌های آن اضافه شود. گزارش بلاک‌دیتا شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت را در صدر جدول برترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در بلاک چین قرار داد. گوگل با نحوه‌ی ساختار گزارش یادشده مخالفت کرد و گفت این اعداد نادرست هستند؛ زیرا آن‌ها فقط به‌اندازه‌ی کل دوره‌های مالی اشاره می‌کنند و نه سهم گوگل در هر دوره‌ی زمانی. سخن‌گوی این شرکت در بیانیه‌ای گفت:

همان‌طور‌که گزارش بلاک‌دیتا نشان می‌دهد، درحالی‌که تعداد کمی از شرکت‌های مرتبط با بلاک‌ چین که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، درمجموع ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند، فقط بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری آن‌ها ازطرف ما انجام شده‌ است.

بنابراین، حتی درصورتی‌که کمک‌های مالی گوگل کمتر از میزان اعلام‌شده باشد، این امر نشان می‌دهد که غول جست‌وجوی اینترنت همچنان به سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های مرتبط با بلاک چین علاقه‌مند است. برخی از سرمایه‌ی کلی این شرکت به استارتاپ‌هایی مثل Dapper Labs اختصاص یافته که NBA Top Shot و UFC Strike را توسعه داده است. این استارتاپ در توسعه‌ی بازی مبتنی‌بر NFT به‌ نام CryptoKitties نیز ایفای نقش کرده است. Dapper می‌گوید که آن‌ها سیستم‌های بلاک چین Flow خود را با زیرساخت ابری گوگل ادغام خواهند کرد.

مسئله‌ای که این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند، این است که درواقع دو بازی سرمایه‌گذاری گوگل در این سرمایه‌گذاری‌ها دخیل هستند. GV که زمانی با نام گوگل ‌Ventures شناخته می‌شو،د به تأمین مالی Dapper Labs و یکی دیگر از شرکت‌های زیرساخت رمزارز به نام Voltage کمک کرد. در ابتدای سال ۲۰۲۲، این شرکت‌ها سرمایه‌ای معادل ۶ میلیون دلار دراختیار داشتند. CapitalG نیز شرکت سهام خاص مستقل گوگل است که ۵۵۰ میلیون دلار سرمایه دراختیار دارد و در برخی دیگر از پروژه‌های حوزه‌ی بلاک چین سرمایه‌گذاری می‌کند.

بلاک چین

ناگفته نماند تمام این پروژه‌ها قبل از ریزش بزرگ اخیر ارزش رمزارزها بود و باعث شد تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در این حوزه‌ که زمانی بسیار قدرتمند بودند، بخشی از کارکنانشان را اخراج کنند. چند صرافی رمزارز نامطمئن نیز وجود داشتند که امکان برداشت موجودی را محدود کرده بودند؛ زیرا می‌ترسیدند که همه‌ی نقدینگی خود را دست بدهند. براساس گزارش Gizmodo، یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های گوگل در این حوزه ادعای ۱٫۲ میلیارد دلاری علیه Three Arrows Capital داشت؛ شرکتی که سقوط آن باعث شد در ماه ژوئن دستور انحلالش صادر شود و بسیاری از شرکت‌های رمزارزی زیرنظر آن نیز از بین بروند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • هکرها ۵۴۰ میلیون‌ دلار ازطریق پل بلاک چین RenBridge پولشویی کرده‌اند
  • بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری جهان درمسیر پیوستن به دنیای رمزارزها

این اولین‌باری نیست که گزارشی از علاقه‌ی گوگل برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها منتشر شده است؛ چراکه براساس اعلام بلاک‌دیتا، این شرکت از سال ۲۰۱۶ روی فناوری بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده است. گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد غول فناوری مستقر در مانتین‌ویو روی شرکت‌هایی مثل ریپل سرمایه‌گذاری کرده است. پیش‌از‌این، این شرکت مبالغ هنگفت دیگری را به طیف گسترده‌ای از شرکت‌های مبتنی‌بر بلاک چین تزریق کرده است.

تحلیلگران بلاک‌دیتا می‌گویند که فهرست آن‌ها تلاش‌های شرکت‌های مختلف را برای سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌ی کوچکی از شرکت‌های رمزارزی نشان می‌دهد؛ اما با وجود امیدواری‌های اعلام‌شده‌ی مدیران اجرایی برای فناوری بلاک چین، محاسبه‌ی همه‌ی سرمایه‌گذاری‌های واقعی انجام‌شده در این حوزه بسیار سخت است.

بلاک چین گوگل

سامسونگ در فهرست بلاک‌دیتا در رتبه‌ی چهارم قرار گرفته است؛ اما ازنظر تعداد و تنوع مشارکت در حوزه‌ی رمزارزها با بیش از ۱۳ دور سرمایه‌گذاری پیشتاز بازار بوده است. غول فناوری کره‌ای درمجموع ۹۷۹٫۲۶ میلیون دلار در پلتفرم NFT به‌ نام Dank Bank سرمایه‌گذاری کرد؛ بستری که برای کسب درآمد از میم‌ها و سایر لحظات نمادین در تاریخ اینترنت توسعه داده شده است. آن‌ها بیشتر سرمایه‌ی خود را در استارتاپ سازنده‌ی Bored Ape Yacht Club NTFS موسوم به Yoga Labs انجام دادند.

در ماه مارس، این شرکت سرمایه‌گذاری خود را متوقف کرد؛ اما در ماه آوریل، کاربران اینستاگرام و دیکسورد رسمی این گروه با کلاه‌برداری نزدیک به ۱۳٫۷ میلیون دلاری از NFTهای خود مواجه شدند. البته بنیان‌گذاران پروژه اعلان کردند که بسیاری از ابتکارات نسبتاً عجیب آن‌ها مثل Bore Ape Metaverse همچنان با تمام قوا به مسیر پیشرفت خود ادامه می‌دهند.

سامسونگ در Sky Mavis، سازنده‌ی بازی کسب‌درآمد مبتنی‌بر رمزارز اکسی‌اینفینیتی، نیز سرمایه‌گذاری کرده است. با‌‌‌توجه‌‌‌به اینکه پل، توکن این شبکه، در اوایل سال جاری یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ کریپتو را متحمل شد، احتمالاً این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها منفعتی نداشته است. بازی یادشده پس از این هک برای بازسازی خود با مشکلاتی مواجه شده است. اگرچه بسیاری از بازیکنان این پلتفرم را ترک کرده‌اند، هکرها از قبل سرمایه‌های درخورتوجهی را از آن دزدیده‌اند.

گفتنی است در دنیای اقتصاد، همه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسد و سبد سرمایه‌گذاری متنوع شرکت‌های بزرگ همیشه با ریسک ضرر یا پاداش همراه بوده است. تحقیقات بلاک‌دیتا نشان می‌دهد ۸۱ شرکت از ۱۰۰ شرکت عمومی برتر جهان در گذشته یا در زمان حاضر، در حوزه‌ی رمزارزها نوعی سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند. سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری کلی در شرکت‌های بلاک چین را نشان داد. نکته‌ی دیگر اینکه از سال ۲۰۱۹ تا سال گذشته، مجموع بودجه‌ی صرف‌شده در این بخش ۱۴ برابر افزایش یافته است.

سامسونگ Next در اوایل سال جاری پستی وبلاگی منتشر و در آن اشاره کرد که چرا به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های Web3 و بلاک چین علاقه‌ی زیادی دارد. آن‌ها درباره‌ی این‌ موضوع که آزمایشگاه Yoga چگونه برای افزایش ارزش NFTها محصول خود را تبلیغ می‌کنند، توضیح دادند که هویت‌های دیجیتالی در حال تبدیل‌شدن به هویت‌های مستعار هستند و NFT می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آن باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا