سرور مجازی
zoomit

آینده حمل‌ونقل: پنج فناوری حمل‌و‌نقل که باید زیر نظر داشته باشیم

سیستم‌های حمل‌و‌نقل امروزی ازجمله هواپیما، قطار و اتومبیل ازجمله روش‌هایی محسوب می‌شوند که افراد روزانه از آن‌ها برای سفرهای کوتاه و همچنین سفرهای طولانی استفاده می‌کنند. با پیشرفت فناوری و دستیابی بشر به منابع مختلف، هر روز شاهد پیشرفت‌های مختلفی در حوزه‌ی حمل‌ونقل هستیم.

شاید تا چندسال قبل حتی فکر استفاده از خودروهای خودران برقی به فکر خیلی از انسان‌ها خطور نمی‌کرد؛ بااین‌حال سرعت رشد تکنولوژی در همه‌ی حوزه‌ها به‌قدری زیاد است که اکنون شاهد گسترش این نوع وسایل نقلیه در سرتاسر جهان هستیم. مطمئناً هنوز راه زیادی برای دستیابی به فناوری خودرانی که کاملاً نیاز به راننده را از میان ببرد، فاصله داریم اما چشم‌انداز چنین دنیایی خیلی دور از ذهن نیست.

در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین فناوری‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل که در شرف تغییرات بزرگ هستند بپردازیم.

وسایل نقلیه‌ی خودران

وقتی در مورد آینده‌ی حمل‌ونقل صحبت می‌کنیم، هیچ فناوری‌ای بهتر از وسایل نقلیه‌ی خودران، انتظارات ما را برآورده نمی‌کند. خودروهای خودران که بسیاری از کارشناسان تا دو دهه پیش آن را غیرممکن می‌دانستند، امروزه ده‌ها میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده‌اند که بیشتر آن در جاده‌های عمومی بوده است. شرکت‌های بزرگ در این حوزه به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ بخش فناوری که شرکت‌هایی مثل آلفابت (با واحد Waymo) و بایدو چین در آن فعالیت می‌کنند و بخش دوم شرکت‌های خودروسازی سنتی که شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز و BMW در آن حضور دارند. برخی از شرکت‌ها، مانند تسلا‌ درواقع ترکیبی از این دو محسوب می‌شوند.

خودرو خودران Waymo one

خودروهای کاملاً خودران، هنوز برای فروش دردسترس نیستند، اما این موضوع نشان‌دهنده‌ی کاهش علاقه‌ یا کم شدن تحقیق‌وتوسعه در این حوزه نیست. ساخت وسایل نقلیه‌ی خودران با چالش‌های بسیار زیادی همراه است که ازجمله می‌توان به فناوری‌های آن، پذیرش اجتماعی و سیستم‌های نظارت بر این نوع خودروها اشاره کرد. درحالی‌که برخی از کارشناسانی که فکر می‌کردند این مشکلات تاکنون حل شده‌اند، باید در خوش‌بینی خود تجدیدنظر کنند. درحال‌حاضر همه چیز به‌وضوح در جهت درست پیش می‌رود؛ اگرچه مطمئناً در این راه موانعی وجود خواهد داشت.

شایان‌ ذکر است شرکت‌هایی مثل اپل، سونی، هواوی و حتی شیائومی از مدتی قبل روی ساخت خودروهای الکتریکی مخصوص خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌طوری‌که طبق گزارش‌های اخیر انتظار می‌رود اولین محصولات این شرکت‌ها تا قبل از سال ۲۰۳۰ روانه‌ی بازار شوند.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل تاکنون بیش از ۲۵۰ پتنت مرتبط با خودروهای الکتریکی ثبت کرده که این موضوع نشان از جدیت غول فناوری مستقر در کوپرتینو برای ورود به این حوزه دارد. همچنین سونی با همکاری هوندا درحال ساخت اولین نمونه‌ی خودرو تمام برقی خود است که می‌تواند نوید افزایش رقابت در این بازار را می‌دهد.

از طرف دیگر، اولین خودرو آزمایشی شیائومی با فناوری خودران اخیراً در جاده‌ها دیده شده است. چنین اخباری آن هم از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری و خودروسازی، نشان از افزایش سرعت حرکت به‌سمت دنیایی دارد که وسایل نقلیه‌ی خودران در آن نقش مهمی ایفا خواهند کرد. حتی سامسونگ که به‌نظر می‌رسد فعلاً تمایلی به ساخت خودرو برقی مخصوص خود نداشته باشد، خود را برای ساخت قطعات موردنیاز چنین محصولاتی آماده می‌کند تا بتواند از این‌طریق همچنان در صنعت وسایل نقلیه‌ی خودران و الکتریکی حضور داشته باشد.

اهمیت انرژی الکتریکی

افزایش تقاضای مشتریان و افزایش تأکید دولت‌ها و مقررات به این معنی است که برق‌رسانی در چند سال گذشته شتاب درخورتوجهی یافته و نباید انتظار داشت سرعت این روند کاهش یابد. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با وجود کاهش ۱۶ درصدی فروش کلی خودرو در سراسر جهان، ثبت‌نام برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۱ درصد افزایش یافته است. رشد سریع خودروهای برقی را می‌توان در ایالات متحده، اروپا و چین، که سه بازار بزرگ خودرو در جهان محسوب می‌شوند، مشاهده کرد و چین همچنان پیشرو بازار خودروهای برقی است.

شارژ خودرو برقی

مقاله‌ی مرتبط:

  • تاکسی خودران آینده‌نگرانه‌ Baidu مانند راننده‌ای باتجربه عمل می‌کند
  • خودروهای تسلا با اسکن جاده و یافتن چاله‌ها ارتفاع خود را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنند

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پذیرش انبوه وسایل نقلیه‌ی الکتریکی در جهانی که براساس پایداری متمرکز شده، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به‌طور بالقوه انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از یک‌سوم نرخ کنونی کاهش دهد. در مجموع، بیش از ۱۱ میلیون وسیله‌ی نقلیه‌ی برقی در جاده‌ها ثبت شده که تقریباً معادل جمعیت نیویورک و لس‌آنجلس است.

فرایند شارژ خودروهای الکتریکی نیز با توجه به این‌ که کشورهایی مثل سوئد، درحال آزمایش جاده‌های مخصوصی هستند که باتری‌ وسایل نقلیه را هنگام رانندگی شارژ می‌کنند، باید آسان‌تر شود.

فناوری‌های داخل خودرو

هوش مصنوعی، فناوری خودروهای خودران را هوشمندتر می‌کند، اما محیط داخل این نوع وسایل نقلیه نیز تغییر خواهد کرد. البته این تغییر صرفاً به داشبوردی شبیه خودروهای تسلا که به تبلت‌های زیبایی‌ مجهز شده است، محدود نمی‌شود. Affectiva یکی از چندین شرکتی است که روی حسگر داخل کابین خودروهای برقی کار می‌کند تا همه‌ی اتفاقاتی را که داخل این وسایل نقلیه رخ می‌دهد، تجزیه‌وتحلیل کند. این تغییر می‌تواند به معنای استفاده از دوربین‌ها و حسگرها برای تشخیص خستگی یا حواس‌پرتی راننده، هشدار دادن درمورد جا ماندن کودک، یا ارائه‌ی سرگرمی‌های شخصی‌سازی‌‌شده باشد.

ناوبری واقعیت افزوده - داشتبورد

درهمین‌حال، شرکت‌هایی مانند Envisics مشغول ساختن سیستم‌های هولوگرافیک بدون هدست برای محیط داخلی خودروها هستند که می‌تواند فناوری واقعیت افزوده HUD را روی شیشه‌ی جلو،‌ به رانندگان ارائه دهد. این قابلیت با فناوری‌هایی که معمولاً در جت‌های جنگنده یا هواپیماهای تجاری وجود دارد مقایسه می‌شود. این نوآوری‌ها می‌تواند اطلاعات مهم را در مورد جاده در طول سفر ارائه دهد.

یک پروژه‌ی تحقیقاتی مبتنی‌بر حسگرهای LiDAR، با وعده‌ی ارائه‌ی دید پرتو ایکس روی خودروها، پیچ‌وتاب دیگری به این موضوع اضافه می‌کند. تا زمانی‌که استفاده از خودروهای کاملاً خودمختار گسترش یابد، این فناوری به تعریف آینده‌ی وسایل نقلیه‌ی جاده‌ای کمک می‌کند.

خودروهای پرنده

از مدت‌ها قبل، شرکت‌های مختلف وعده‌ی خودروهای پرنده را داده‌اند. در زمان حاضر، این ایده فقط برای ایجاد جذابیت در فیلم‌های علمی-تخیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و درواقع به ساخت چنین محصولاتی بسیار نزدیک شده‌ایم.

خودرو پرنده

نیویورک تایمز ظهور استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی ساخت خودروهای پرنده را به مسیر وسایل نقلیه‌ی خودران تشبیه کرده است؛ از جاه‌طلبی عظیم گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری و رقابت شرکت‌های بزرگ و همچنین پرونده‌های حقوقی، همگی نشان می‌دهند درحال نزدیک شدن به عصر خودروهای پرنده هستیم. این شرایط در کنار پیشرفت‌های چشم‌گیر فناوری به این معنی است که اکنون سرمایه‌گذاران مشتاق در این صنعت، هیچ مانع خاصی را در پیشرفت فناوری‌های مرتبط، مشاهده نمی‌کنند.

بلومبرگ نیز اخیراً در مورد چگونگی برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی در مورد تاکسی‌های پرنده گزارش داده است که این موضوع به‌نوبه‌ی خود اهمیت فناوری خودروهای پرنده را نشان می‌دهد.

سایر راهکارهای حمل‌ونقل آینده‌نگر

تغییرات بزرگ فقط در حوزه‌ی حمل‌ونقل خصوصی اعمال نمی‌شود و درواقع روش‌های حمل‌و‌نقل عمومی نیز درحال تغییر است. نسل بعدی جت‌های مافوق صوت، اتوبوس‌های پرنده‌ی غول پیکر با ۴۰ صندلی، یا حتی ادعای جسورانه‌ی ایلان ماسک مبنی‌بر این‌ که سفینه‌ی فضایی اسپیس ایکس می‌تواند مسافران را بین هر دو شهر روی این سیاره در کمتر از یک ساعت جابه‌جا کند، همگی ازجمله مواردی محسوب می‌شوند که در مسیر پیشرفت‌های بزرگ قرار دارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا