سرور مجازی
فضای مجازی

ارائه مطالعه فضایی واضح از سیاهچاله‌های کلان

دانشنمدان از تلسکوپ‌های اشعه ایکس و تکنیک جدید تجزیه و تحلیل داده‌ها برای توصیف اجرام فضایی استفاده می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط آن‌ها انجام شد، سیاه‌چاله‌ها با نشانه‌های نوری متفاوت، اما با اجرام مشابه که از زوایای مختلف مشاهده می‌شوند، در مراحل مختلف چرخه زندگی هستند. این مطالعه که در ژورنال Astrophysical منتشر شده است، پاسخ‌هایی به یک معمای آزاردهنده فضایی ارائه می‌دهد تا مدل‌های دقیق‌تری درباره تکامل کیهان و چگونگی توسعه سیاه‌چاله‌ها ایجاد کنند.

تونیما تسنیم آنانا، پژوهشگر فوق دکتری در دارتموث و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: این اشیاء بیش از نیم قرن محققان را حیرت زده کرده است. در طول زمان، ما فرضیات زیادی در مورد فیزیک این اجرام داشته ایم. اکنون می‌دانیم که خواص سیاهچاله‌های مبهم، به طور قابل توجهی با خواص AGN‌هایی که به شدت پنهان نیستند متفاوت است. سیاه‌چاله‌های کلان تقریبا در مرکز همه کهکشان‌های بزرگ، از جمله کهکشان راه شیری قرار دارند. این اجرام گاز، غبار و ستارگان کهکشانی را می‌بلعند و می‌توانند سنگین‌تر از کهکشان‌های کوچک شوند. هسته‌های فعال کهکشانی، نوعی از سیاه‌چاله‌های پرجرم محسوب می‌شوند که در حال افزایش یا در مرحله رشد سریع هستند.

مطالعه جدید بر روی سرعت تغذیه سیاهچاله‌ها از ماده فضایی تمرکز دارد. این تحقیق نشان داد که نرخ بهافزایش جرم یک سیاهچاله بستگی ندارد، بلکه بسته به میزان پنهان بودن آن‌ها توسط حلقه گاز و غبار است. هنگامی که یک سیاهچاله با سرعت بالا در حال افزایش است، انرژی غبار و گاز را از بین می‌برد. در نتیجه، به احتمال زیاد پنهان شده و روشن‌تر به نظر می‌رسد. تلسکوپ پرتو ایکس به محققان اجازه می‌دهد تا جهان محلی را برای شناسایی AGN‌های مبهم و نامشخص اسکن کنند. Ananna گفت: ما هرگز نمونه‌ای به این بزرگی از AGN محلی مبهم را با اشعه ایکس شناسایی نکرده‌ایم. این یک پیروزی بزرگ برای تلسکوپ‌های پرتو ایکس با انرژی بالا است.

ارائه مطالعه فضایی واضح‌ از سیاهچاله های کلان

با دانستن جرم سیاهچاله و سرعت تغذیه آن، محققان می‌توانند تعیین کنند که اکثر سیاهچاله‌های کلان پرجرم چه زمانی بیشترین رشد خود را پشت سر گذاشته اند، و از این جهت اطلاعات ارزشمندی در مورد تکامل سیاهچاله‌ها و جهان ارائه می‌دهند. Hickox گفت: آیا سیاهچاله‌های کلان پرجرم از آن سرچشمه می‌گیرند. این تحقیق یک قطعه حیاتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به ما در پاسخ به این سوال کمک کند و من انتظار دارم که به مرجعی برای این رشته تحقیقاتی تبدیل شود.

تحقیقات آینده می‌تواند شامل تمرکز بر طول موج‌هایی باشد که به تیم اجازه می‌دهد فراتر از جهان محلی جستجو کند. در کوتاه‌مدت، تیم می‌خواهد بفهمد چه چیزی باعث می‌شود AGN‌ها افزایش یافته و چه مدت طول می‌کشد تا AGN‌هایی که به‌سرعت افزایش پیدا کردند از حالت بسیار مبهم به مبهم تبدیل شوند.


  • کشف سیاهچاله برای اولین بار در خارج از کهکشان راه شیری

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا