سرور مجازی
اقتصادی

خودروهای بنزینی نرسیده، نوبت به وعده واردات خودروهای برقی رسید/ ۶۰۰۰ خودروی برقی در راه ایران!

خودروهای بنزینی نرسیده، نوبت به وعده واردات خودروهای برقی رسید/ ۶۰۰۰ خودروی برقی در راه ایران!

واردات خودروی برقی توسط ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ وعده‌ای است که مدیرعامل ایران خودرو اخیرا آن‌ را مطرح کرد. به گفته علیمردان عظیمی قرار است تا پایان سال جاری ۶۰۰۰ دستگاه خودروی برقی با برند دانگ فنگ چین وارد ایران شود. این وعده در حالی داده شده است که هنوز واردات خودروهای نو و کارکرده توسط ایران خودرو و سایر کشورها به صورت کامل انجام نشده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این ۶۰۰۰ خودروی برقی از برندهای دانگ فنگ چین و هایما خواهد بود و تا پایان سال تحویل مشتریان می‌شود.
او درباره جایگاه شارژ برای خودروهای برقی گفت: خودروسازان هنوز به ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی وارد نشده.اند، اما در اصل خودروسازی که خودروی برقی تولید می‌کند باید خودش هم برای ساخت جایگاه شارژر آن اقدام کند که نیازمند زیر ساخت، سرمایه و همکاری است.
عظیمی در ادامه افزود که هم اکنون در حال مذاکره با شریک تجاری چینی خود هستیم تا با استفاده از تجربه آن‌ها بتوانیم دستگاه شارژ خودروهای برقی را تولید و در جایگاه مختص آن نصب کنیم.
از وعده تولید تا واردات
خودروسازان داخلی و مسئولان وزارت صمت در ۴۰ سال گذشته وعده‌های بسیاری را مطرح کرده‌‎اند، اما به جرئت می‌توان گفت که اکثر آن‌ها عملی نشده است. این‌بار خودروسازان پا را از مرز تولید خودرو فراتر گذاشتند و وعده‌ی ساخت جایگاه‌های شارژ را نیز مطرح کردند. در شرایطی که می‌توان این دستگاه‌ها را وارد کرد یا در سوی دیگر نمونه‌های داخلی آن توسط مپنا تولید می‌شوند، تولید و ساخت این دستگاه‌ها هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد.
سوالی که در اذهان مطرح می‌شود این است که وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰هزار دستگاه و تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور کنند. حال چگونه در شرایطی که خودروهای بنزینی و هیبریدی هنوز وارد کشور نشده‌اند وعده واردات ۶۰۰۰ خودروی برقی توسط این مسئولان داده می‌شود؟
به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین موانع موجود بر سر راه واردات خودرو وجود اولویت‌های مهم‌تر برای تامین ارز همانند غذا و دارو برای دریافت ارز است. نکته جالب توجه این است که قیمت خودروهای برقی به‌مراتب بیشتر از خودروهای بنزینی و هیبریدی است و در نتیجه برای واردات این خودروها ارزبری بسیار بیشتری صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر، تا به این لحظه به گفته مسئولان تنها ۱۲۱۸ دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند، حال اینکه چگونه ایران خودرویی که تا به حال سابقه واردات خودروهای برقی را به کشور نداشته است می‌خواهد ۶۰۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی را تا پایان سال وارد کشور کند و سپس آن‌ها را به دست مردم برساند؟ موضوعی است که جای تأمل دارد.

۲۲۰۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا