سرور مجازی
فضای مجازی

فوران آتشفشان تونگا می‌تواند منجر به تضعیف لایه ازون شود

فوران آتشفشان تونگا در ماه ژانویه خاکستر و گاز‌های زیادی را ایجاد کرد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این انفجار بخار آبی به اندازه ۵۸ هزار استخر شنا در اندازه استخر‌های المپیک را به جو زمین پرتاب کرده است.

بر اساس این مطالعه، بخار آب می‌تواند مخرب‌ترین اثر فوران آتشفشان باشد، زیرا این اتفاق به طور بالقوه می‌تواند گرمایش جهانی را تشدید کند و به تخریب لایه ازون کمک کند.

هنگامی که آتشفشان هونگا تونگا در ۱۵ ژانویه فوران کرد، با قدرتی معادل ۱۰۰ بمب هیروشیما به قوی‌ترین انفجار روی زمین در بیش از ۳۰ سال گذشته تبدیل شد. این انفجار امواجی را به اطراف سیاره فرستاد و باعث شد سونامی‌هایی در سواحل اطراف ایجاد شود. توده خاکستر و گرد و غبار این انفجار، بیش از هر فوران دیگری بود که تاکنون به ثبت رسیده است و در حدود ۵۹۰ هزار رعد و برق را در طی سه روز ایجاد کرد.

در مطالعه جدید، محققان از داده‌های جمع آوری شده توسط ماهواره آئورا ناسا برای ارزیابی میزان آبی که به استراتوسفر، لایه دوم جو زمین، وارد شده است استفاده کردند. استراتوسفر از ۶ تا ۲۰ کیلومتری اغاز و تا ۵۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین امتداد دارد. نتایج تحقیق نشان داد که از زمان فوران آتشفشان ۱۶۰۹۰۰ تن بخار آب اضافی وارد استراتوسفر شده و به حداکثر ارتفاع ۵۳ کیلومتری رسیده است. از زمانی که ماهواره‌ها شروع به اندازه گیری و ثبت رویداد‌ها کرده اند، این بزرگترین تزریق آب به استراتوسفر بوده است.

آتشفشان تونگا

محققان هشدار دادند این آب اضافی می‌تواند اثر تشعشعی داشته باشد که می‌تواند جو را به اندازه گاز‌های گلخانه‌ای گرم کند. از آنجایی که آب احتمالاً بیشتر از سایر گاز‌های آتشفشانی مانند دی اکسید گوگرد باقی می‌ماند، اثر گرم شدن آب احتمالا از تأثیر خنک کننده‌ای که گاز‌ها ایجاد می‌کند بیشتر خواهد بود.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که چنین افزایش شدیدی در بخار آب می‌تواند میزان ازون را در استراتوسفر کاهش دهد؛ بنابراین این انفحار به طور بالقوه لایه ازون را که از حیات روی زمین در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند، ضعیف می‌کند.

با این حال، نویسندگان این مطالعه فکر می‌کنند هنوز برای پیش‌بینی اثرات دقیق آب و هوایی فوران تونگا زود است. آن‌ها معتقدند تداوم نظارت بر گاز‌های آتشفشانی حاصل از این فوران، برای تعیین نقش‌های مختلف گاز‌ها در آب و هوا بسیار مهم است.


بیشتر بخوانید

  • امواج جوی آتشفشان تونگا به لبه فضا رسیده است

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا