سرور مجازی
فناوری

شش باور اشتباه درباره واکسن آنفلوانزا

شش باور اشتباه درباره واکسن آنفلوانزا

در آخرین فصل آنفلوانزا سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ که زودهنگام آغاز شد، با میزان بالاتر از حد بستری کودکان و مرگ‌ومیر و همچنین ویروس‌های آنفلوانزا، آراس‌وی و کووید-۱۹ دست به گریبان بودیم.

بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، فصل گذشته در ایالات متحده حداقل ۲۶ میلیون مورد ابتلا، ۲۹۰ هزار مورد بستری در بیمارستان و ۱۹ هزار مرگ ناشی از آنفلوانزا ثبت شد.

با ورود به فصل جدید آنفلوانزا، پزشکان درباره شش باور غلط درباره واکسن این بیماری توضیح می‌دهند.

واکسن آنفلوانزا افراد را به این بیماری مبتلا می‌کند
امکان ندارد؛ واکسن آنفلوانزا حاوی یک ویروس غیرفعال است و نمی‌تواند به شما آنفلوانزا بدهد.  

این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی بدن با کمی درد یا آبریزش بینی به واکسن پاسخ دهد اما این وضعیت با ابتلا به آنفلوانزا بسیار متفاوت است. افرادی که تصور می‌کنند پس از واکسینه شدن به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند، احتمالا بیماری تنفسی فوقانی غیرمربوط داشته‌اند یا پیش از تزریق واکسن به آنفلوانزا مبتلا بوده‌اند.

حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن بتواند از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری کند.

بیماری آنفلوانزا چندان جدی نیست
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفلوانزا جانشان را از دست می‌دهند.

افرادی که می‌گویند فقط یک آنفلوانزا «خفیف» دارند، در واقع اغلب یا سرما خورده‌اند یا آلرژی فصلی دارند؛ زیرا علائم آنفلوانزا بسیار جدی‌تر است. تب بالا، استفراغ، مشکلات تنفسی، گلودرد، سرفه، لرز، بدن درد، سردرد، خستگی و اسهال از علائم این بیماری‌اند. 

آنفلوانزا حتی می‌تواند یک بیماری کشنده باشد. این بیماری به‌ویژه برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند مانند نوزادان و افراد مسن یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار خطرناک است.

زنان باردار نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند
واکسن آنفلوانزا به ویژه برای زنان باردار بسیار مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند همه زنان باردار برای مقابله با بیماری آنفلوانزا واکسینه شوند.

در واقع زنان باردار نسبت به سایر زنان بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض جدی آنفولانزا قرار می‌گیرند. تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری به نوزاد هم تا ماه‌‌ها پس از زایمان مصونیت می‌دهد که بسیار مهم است، زیرا نوزادان زیر از شش ماه نمی‌توانند واکسن آنفلوانزا بزنند و در صورت ابتلا به این بیماری با خطرات جدی مواجه‌اند.

از آنجا که واکسن آنفلوانزا به دو شکل ارائه می‌شود؛ یعنی به شکل واکسن که حاوی ویروس زنده نیست و اسپری بینی که حاوی یک ویروس ضعیف است، باید دقت کنیم که زنان باردار حتما واکسن آن را تزریق کنند.

اگر سال گذشته واکسن آنفلوانزا زده‌اید، پس در امان‌اید
هر سال گونه متفاوتی از ویروس آنفلوانزا در گردش است و واکسن هر سال به طور سفارشی و برای سویه مختص آن سال ساخته می‌شود. علاوه بر این، واکسن آنفلوانزا با گذشت زمان کارآیی‌اش را از دست می‌دهد، بنابراین واکسنی که یک سال پیش تزریق شده است، نیاز به یادآوری دارد.

جوانان در برابر ابتلا به آنفلوانزا مصونیت دارند
همه افراد ممکن است به آنفلوانزا مبتلا شوند، حتی اگر در گروه پرخطر نباشند. علاوه بر این، افراد جوان و سالم می‌توانند آنفلوانزا را به فردی که در گروه پرخطر قرار دارد منتقل ‌کنند و احتمالا باعث مرگ آن‌ها ‌شوند.

با توجه به پژوهش سال ۲۰۲۲، جوانانی که دلشان برای برگشتن سر کار تنگ می‌شود یا می‌خواهند در مهمانی‌ها و تفریح‌های دوستانه شرکت کنند، تقریبا ۳.۲ میلیارد دلار مستقیم و هشت میلیارد دلار غیرمستقیم، هزینه پزشکی روی دست اقتصاد ایالات متحده می‌گذارند.

واکسن آنفلوانزا عوارض جانبی زیادی دارد
واکسن آنفلوانزا یکی از ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین واکسن‌هایی است که تا‌کنون ابداع شده است. عوارض جانبی تزریق‌ــ در صورت وجود‌ــ هم معمولا بسیار خفیف است و به درد در محل تزریق محدود می‌شود.

در موارد بسیار نادر‌ــ حدود یک در یک میلیون‌ــ فردی ممکن است به سندرم گیلن‌باره مبتلا شود که ضعف و فلج عضلانی را به دنبال دارد؛ اما با توجه به گستردگی، شیوع و کشندگی آنفلوانزا، این میزان خطر عوارض جانبی شدید را می‌توان ناچیز تلقی کرد.

منبع: ایندیپندنت

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا