سرور مجازی
فضای مجازی

جیمز وب برای رصد تولد ستاره‌ها با وضوح بالا آماده می‌شود

جدیدترین رصدخانه فضایی ناسا به زودی چشمان خود را به منطقه‌ای پر از ستاره‌های جوان خواهد دوخت.

بر اساس گزارش اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب تقریبا مراحل راه اندازی را به پایان رسانده است و اولین تصاویر عملیاتی خود را در ۱۲ ژوئیه منتشر خواهد کرد. سپس برنامه‌هایی از جمله بررسی خوشه ذوزنقه و یک مهد ستاره‌ای (محل تشکیل ستاره‌های جوان) در سحابی شکارچی در فاصله ۱۳۵۰ سال نوری از زمین اجرا خواد شد.

این خوشه مملو از گاز و غبار است و شامل هزار ستاره جوان می‌شود که در منطقه‌ای به وسعت چهار سال نوری قرار دارند.

ستارگان نیز در مقایسه با خورشید ۴.۵ میلیارد ساله بسیار جوان هستند. در حالی که خورشید در مرکز منظومه شمسی ما، در میانسالی خود قرار دارد ستاره‌های خوشه ذوزنقه هنوز نوپا هستند و تنها حدود سه یا چهار روز از عمرشان می‌گذرد.

تلسکوپ جیمز وب

با مقایسه تصاویر گرفته شده توسط وب، با تصاویری که با تلسکوپ فضایی هابل ایجاد شده، محققان با ترکیب غبار در فضا آشنا می‌شوند که به آن‌ها کمک می‌کند مراحل اولیه شکل گیری سیاره را درک کنند.

جیمزوب برای چنین مطالعاتی کاملاً بهینه شده است، زیرا نور مادون قرمز را تشخیص می‌دهد. ویژگی‌ها که تلسکوپ را قادر می‌سازد تا از میان غبار نگاه کند و حتی اجسامی را که خیلی داغ نیستند تشخیص دهد. علاوه بر این، موقعیت تلسکوپ در اعماق فضا، آن را از جو زمین دور نگه می‌دارد تا در مشاهدات فروسرخ اختلال ایجاد نشود.


بیشتر بخوانید

  • بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در حال ساخت است

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا