سرور مجازی
تکنولوژی

جک دورسی پلتفرم مبتنی بر بیت کوین وب 5 را معرفی کرد

جک دورسی به عنوان یکی از طرفداران بزرگ بیت کوین از پلتفرم وب جدیدی به نام وب 5 رونمایی کرده که ترکیبی از اینترنت متمرکز وب 2 و اینترنت غیرمتمرکز وب 3 است. این پلتفرم متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های بلاک (اسکوئر سابق) موسوم به TBD است که تلاش می‌کند تا با ایجاد ابزارهای مبتنی بر بیت کوین سیستم‌های مالی را متحول سازد.

بر اساس اطلاعاتی که در وب‌سایت رسمی این پروژه آمده، وب 5 یک پلتفرم وب غیرمتمرکز است که کنترل هویت و اطلاعات را در اختیار کاربران می‌گذارد. از نظر این پروژه گام مهم بعدی در تکامل اینترنت حذف کنترل‌های شخص ثالث از اطلاعات کاربران خواهد بود. این وب‌سایت می‌گوید:

«وب 5 هویت و ذخیره‌سازی اطلاعات غیرمتمرکز را به اپلیکیشن‌های شما می‌آورد. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد روی ساخت تجربه‌های کاربری دلنشین تمرکز کنند و در عین حال مالکیت اطلاعات و هویت را به نزد کاربر برگردانند.»

جک دورسی

بر همین اساس، جک دورسی مرگ وب 3 و پایان کار سرمایه‌گذاران خطرپذیر را اعلام می‌کند. مورد دوم متهم به سوء استفاده از وب 3 به منظور ایجاد بسترهای جدید برای سودآوری‌های شخصی هستند. موسس توییتر در پاسخ به این سوال که چرا دست به خلق این پلتفرم جدید زده، ماهیت محصولات وب 3 و کسانی که از آن‌ها سود می‌برند، را زیر سوال برد.

نوشته های مشابه

وب 5 چیست؟

وب 5 از شناسه‌های غیرمتمرکز (DID)، گره‌های وب غیرمتمرکز، سرویس‌های هویتی خودمختار و SDK هویتی خودمختار تشکیل شده است. در وب 3 تلاش می‌شد که همه‌چیز به شکل بلاکچین و توکن در بیاید، اما وب 5 می‌خواهد فقط از بلاکچین بیت کوین استفاده کند و این استفاده برای مدیریت هویت خواهد بود. این پلتفرم دارای جزء مهمی به نام ION است که یک شبکه باز، عمومی و بدون مجوز بر مبنای شناسه‌های غیرمتمرکز (DID) محسوب می‌شود که روی بلاکچین بیت کوین اجرا می‌گردد.

«مایک براک»، مدیر محصول TBD درباره این پروژه اعلام کرده که هیچ توکنی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. «دنیل بوشنر»، از تیم هویت غیرمتمرکز بلاک نیز درباره وضعیت فعلی وب 5 و فرآیند توسعه آن گفت: «ما فعلا در حال تکمیل اجزای فنی وب 5 است (اما فاصله زیادی تا پایان کار باقی نمانده).»

همان‌طور که گفته شد، این پلتفرم با دو هدف اساسی ساخته شده تا به کاربران اجازه دهد اطلاعات و هویت خود را تحت کنترل بگیرند. به این ترتیب، خود کاربر می‌تواند بدون دخالت شرکت‌های شخص ثالث به اپلیکیشن‌ها اجازه دهد اطلاعاتش را مدیریت کنند. کیف پول‌ها هم دیگر نیازی به رمزعبورهای طولانی نخواهند داشت، چون کاربران می‌توانند اطلاعات خود را همراهشان داشته باشند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا