سرور مجازی
اقتصادی

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از آینده اقتصاد ایران

به گزارش دیتاسنتر من، صندوق بین‌المللی پول، هر ساله گزارشی از پیش‌بینی خود از اقتصاد جهان در سال جاری ارائه می‌دهد. در این گزارش عوامل رکود و ضعف اقتصادها بررسی و تحلیل می‌شود. همچنین ارقام و اعداد مورد انتظار برای شاخص‌هایی همچون تولید ناخالص داخلی، قیمت‌های مصرف کننده و تورم در مورد هر کشور پیش‌بینی می‌شود. صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود در خصوص هم ایران هم مانند کشورهای دیگر پیش‌بینی‌هایی کرده است.

طبق این گزارش که در سایت صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، افزایش قیمت‌های مصرف کننده در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۳۲٫۳ درصد است. در سال آینده میلادی افزایش قیمت‌های مصرف کننده ۲۷٫۵ درصد و در سال ۲۰۲۷، ۲۵ درصد پیش‌بینی شد.

شرایط تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی حقیقی ایران در سال ۲۰۲۲ به میزان سه درصد افزایش دارد و در سال ۲۰۲۳ سرعت رشد آن کم می‌شود و به دو درصد می‌رسد. پیش‌بینی این سازمان از رشد سالانه تولید ناخالص حقیقی ایران تا سال ۲۰۲۷ هم همچنان دو درصد است.

بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی کشور در سال میلادی جاری ۳٫۵ درصد و در سال ۲۰۲۳ طی یک روند کاهشی دو درصد رشد می‌کند. صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص را در سال ۲۰۲۷ تنها ۰٫۵ درصد پیش‌بینی می کند. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ارزش تمام کالاهای تولیدی در یک سال معین است. تولید ناخالص داخلی اسمی ارزش تمام کالاها با در نظر گرفتن تغییرات قیمت است.

در این گزارش منبع اصلی درآمد ایران از صادرات، سوخت اعلام شده است. نرخ بیکاری کشور در سال گذشته ۹٫۲ درصد بود اما پیش‌بینی از تغییرات نرخ بیکاری در سال جاری و سال آینده در گزارش صندوق بین‌المللی پول ذکر نشده است زیرا شروع و پایان سال مالی در ایران و چند کشور دیگر با سایر کشورها متفاوت است. نقطه آغاز و پایان سال مالی در ایران فروردین و اسفند است.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از آینده کشورهای منطقه

در گزارش صندوق بین‌المللی پول نام دیگر کشورهای منطقه نیز آمده است. برای مثال در ترکیه افزایش قیمت مصرف کننده در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ درصد است.

این سازمان افزایش قیمت‌ها در ترکیه در سال آینده را ۳۷ درصد پیش‌بینی می‌کند. همچنین تولید ناخالص داخلی واقعی ترکیه افزایشی خواهد بود و از ۲٫۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ می‌رسد.

عربستان سعودی نیز به عنوان یکی از صادر کنندگان اصلی نفت در سال ۲۰۲۲، ۷٫۶ درصد افزایش تولید ناخالص داخلی داشت اما این افزایش در سال آینده تنها ۳٫۶ درصد پیش‌بینی شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا