سرور مجازی
اقتصادی

قیمت جدید شکر اعلام شد/ واردات شکر کاهش یافت؟

به گزارش تجارت‌‎نیوز، حداکثر قیمت شکر برای مصرف‌کننده در هر کیلو ۲۰ هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که پیش از این هر کیلوگرم شکر فله‌ای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد انواع شکر بسته‌بندی در سطح خرده‌فروشی‌ها بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت شکر در حالی شرایط صعودی را طی می‌کند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها مدعی خودکفایی در تولید شکر بودند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل بروز بحران کم‌آبی، سال گذشته تولید نیشکر و چغندرقند حدود ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

قطع واردات شکر از هند و برزیل

علاوه بر اینکه تولید نیشکر و چغندرقند در ایران کاهش داشت، طی هفته‌های اخیر کشورهای عمده تأمین‌کننده شکر ایران سیاست‌های تجاری خود را تغییر داده‌اند. پس از بروز بحران روسیه و اوکراین دو کشور برزیل و هندوستان تصمیم بر کاهش صادرات شکر گرفتند.

ایران که بخش قابل‌توجهی از از واردات شکر خود را از طریق این دو کشور انجام می‌داد حالا با مشکل جدیدی مواجه است. هندوستان به منظور جلوگیری از بالاتر رفتن قیمت شکر در کشورش قصد دارد صادرات شکر را کاهش دهد؛ موضوعی که شوک جدید به بازار جهانی شکر وارد کرد. این احتمال نیز در خصوص کشور برزیل وجود دارد.

موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که نگاهی به سهم دو کشور در بازار جهانی داشته باشیم. برزیل ۲۹ درصد از بازار جهانی شکر را در اختیار دارد و هند سهم خود را به چهار درصد رساند.

قیمت شکر تحت تأثیر کمبود است؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت فعلی بازار شکر و شایعه کمبود در بازار گفت: به هر اندازه که مشتریان بخواهند، شکر آزاد داریم. درنتیجه قیمت شکر حداقل تحت تأثیر کمبود نیست.

قاسمعلی حسنی در گفتگو با دیتاسنتر من اظهار کرد: ما از قطع واردات شکر از برزیل و هند اطلاعی نداریم. مشخص نیست که این دو کشور با انتشار این اخبار به دنبال یک بازی رسانه‌ای هستند و یا آنکه قرار است به آن عمل کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نرخ رسمی شکر درب کارخانه ۱۸ هزار تومان تعیین شد. اما قیمت شکر در بازار آزاد تا بیش از ۳۵ هزار تومان هم پیش می‌رود. حال با تغییر قیمت‌ها احتمال دارد که در روزهای آینده شاهد نوسانات دیگری در بازار آزاد باشیم که گویا در آن کمبودی وجود ندارد.

برای خبر قیمت شکر تغییر کرد را بخوانید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا