سرور مجازی
zoomit

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس با رقبا

آیفون‌های جدید اپل از راه رسیدند و کوپرتینویی‌ها، امسال با بازنشسته‌کردن سری mini و به‌همراه آیفون ۱۴، عضوی جدیدی تحت عنوان آیفون ۱۴ پلاس را معرفی کرده‌اند. این دو مدل، نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌شمار می‌روند و با توجه به اندازه مشابه با همتایان خود، نشان از تلاش اپل برای ارائه تجربه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر و صدالبته کارآمدتر، دارد.

مدل‌های غیرحرفه‌ای آیفون باتوجه به قیمت‌گذاری و جایگاهشان در سبد محصولات جدید غول دنیای فناوری، در دنیای اندروید با مدل‌هایی چون کهکشانی‌های S22 و S22 پلاس سامسونگ و همچنین شیائومی 12S و شیائومی 12S پرو مقایسه می‌شوند و ما نیز در این مقاله قصد داریم تا برتری‌ها و کاستی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس درمقایسه با مدل‌های یاد شده را بررسی کنیم. البته درنظر داشته باشید که پرچمداران سری ۱۴ اپل، درحقیقت رقیبی برای سری گلکسی S23 و سری شیائومی ۱۳ به‌شمار می‌روند اما باتوجه به فاصله زیاد تا زمان معرفی این مدل‌ها، به‌اجبار مقایسه را با نسل فعل انجام می‌دهیم.

طراحی و نمایشگر

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس همچنان از طراحی سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کنند و تنها در بخش دوربین و فریم تغییراتی را تجربه کرده‌اند؛ البته درمقایسه با آیفون X. چراکه طراحی با نسل پیشین هیچ تفاوتی ندارد که درنهایت برای بسیاری از کاربران گزینه‌ای خسته‌کننده و قدیمی خواهد بود. از طرفی وجود ناچ بزرگ و به‌تعبیر عده‌ای، «زشت»، در تشدید کردن این حس نقش بسزایی دارد. در آن سوی میدان، نماینده‌های سامسونگ، شیائومی و هواوی با ارائه طراحی‌های جدیدتر و مدرن‌تر به همراه صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه، احتمالاً گزینه‌ای باارزش‌تر به‌نظر می‌رسند.

استفاده از فریم فلزی در تمامی پرچمدارهای پایه به امری مرسوم تبدیل شده است و تمامی پرچمداران حاضر در این مقایسه نیز از همین متریال بهره می‌برند که میان دو پنل شیشه‌ای قرار دارد. اما تفاوت اصلی به بافت شیشه پشتی مربوط می‌شود که در نماینده‌های کره‌ای‌ها و چینی‌ها به صورت مات و در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس سطحی براق دارد.

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آیفون‌های اپل را می‌توان مقاومت فوق‌العاده آن دربرابر نفوذ مایعات دانست. به‌طوری که آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به‌واسطه گواهی IP68، امکان غوطه‌وری در آب تا عمق ۶ متر و به مدت ۳۰ دقیقه را دارند؛ این‌درحالی‌است که پرچمداران سامسونگ نهایتا توانایی مقاومت تا عمق ۱٫۵ متر و به‌مدت ۳۰ دقیقه را دارند. لازم به‌ذکر است که پرچم‌دار شیائومی از هیچگونه گواهی مقاومت دربرابر مایعات یا گرد و غبار بهره نمی‌برد و میت ۵۰ هواوی نیز در زمانی مشابه امکان غوطه‌وری تا عمق ۲ متر را دارد.

ویژگی Always on Display یا نمایشگر همیشه روشن یکی از ویژگی‌های جذابی است که سال‌ها در دنیای اندروید حضور دارد. باوجود گمانه‌زنی‌های بسیار درباره افزوده شدن این ویژگی به سری آیفون ۱۴، تنها دو مدل پرو و پرو مکس از آن بهره‌مند شده‌اند.

اپل در هر دو مدل آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس همچنان از نمایشگر با نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز در اندازه‌های ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچ استفاده می‌کند که از حیث سرعت به‌روزرسانی تصویر با رقبای اندرویدی فاصله‌ای فاحش دارند. درمقام مقایسه حداقل نرخ نوسازی در رقیبان چینی و کره‌ای به‌ترتیب برابر با ۱۰ و ۲۴ هرتز است که تجربه‌ای تقریباً مشابه را برای کاربر رقم می‌زند. هواوی نیز با تفکر کاملاً متفاوت، استفاده از پنل ۹۰ هرتز را به ۱۲۰ هرتز ارجع‌تر می‌داند و در مدل پایه پرچم‌دار خود از آن استفاده کرده است.

ازطرفی بهره‌مندی نماینده چینی‌ها یعنی شیائومی 12S از نمایشگر ۱۲ بیتی با پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگ و استفاده مدل 12S پرو از پنل ۱۰ بیتی و نمایش ۱ میلیارد درکنار پشتیبانی هردو مدل از فناوری Dolby Vision، باعث شده تا پنل ۸ بیتی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس و همچنین S22 و S22 پلاس با پشتیبانی از تنها ۱۶ میلیون رنگ، قدیمی و ناکارآمد به‌نظر برسند. هرچند که اپل موفق شده تا با استفاده از ترفند‌هایی، پشتیبانی از دالبی ویژن را به سری غیر پرو آیفون ۱۴ بیاورد. میت ۵۰ هواوی نیز از پنل ۱۰ بیت با امکان نمایش ۱ میلیارد رنگ بهره می‌برد.

وظیفه محافظت از نمایشگر گلکسی S22 و S22 پلاس به لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس پلاس سپرده شده است؛ اما شیائومی 12S و 12S پرو یعنی گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کنند. اپل در این میان ترجیح داده تا همچنان به سرامیک شیلد خود تکیه کند. استفاده از ذرات سرامیک در این شیشه محافظ باعث شده تا مقاومت بالایی دربرابر ضربات داشته باشد و حتی درمقابل خط و خش‌های سطحی نیز واکنش بهتری از خود نشان دهد. هواوی به‌عنوان رقیبی جدی برای دیگر نماینده‌ها، محصول خود را با محافظ اختصاصی Kunlun Glass همراه کرده است.

ماژول دوربین آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

دوربین

در زمینه دوربین، پرچمدارهای ارزان‌قیمت‌تر اپل همچنان از حسگرهای پیشین استفاده می‌کنند که با وجود اعلام نشدن اندازه آن توسط اپل، چیزی در حدود ۱/۱٫۷ اینچ اندازه‌گیری می‌شود؛ این درحالی‌است که حتی شیائومی ۱۲اس نیز برای دوربین اصلی خود از حسگر جدید IMX707 سونی با اندازه ۱/۱٫۲۸ اینچ، استفاده کرده است و سامسونگ نیز با بهره‌گیری از سنسور ISOCELL GN5 با اندازه ۱/۱٫۵۶ اینچ، جایگاه دوم مقایسه ما را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین از حیث اندازه سنسور، آیفون ۱۴ در پله‌ای به‌مراتب پایین‌تر از رقبای خود قرار می‌گیرد.

استفاده از ویژگی سنسور-شیفت در ترکیب با ویژگی‌های جدید تراشه A15 Bionic، توانایی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس را برای ثبت تصاویر در شرایط نوری کم دوچندان می‌کند. به‌طور دقیق‌تر

دوربین‌های آیفون ۱۴ پلاس تفاوتی با نسخه کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر ندارند و از همان دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید استفاده می‌کند و دوربین اصلی نیز از فناوری سنسور-شیفت بهره می‌برند. با‌توجه به اینکه محصول به‌تازگی معرفی شده است و در حال حاضر هیچ مقایسه دوربینی دردسترس نیست، برای مقایسه تنها می‌توانیم به اعداد و ارقام اتکا کنیم. همانند آیفون ۱۴، مدل پلاس نیز دربرابر رقبای اندرویدی خود در زمینه اندازه سنسور و وضوح دوربین، حرفی برای گفتن ندارد؛ اما به‌خاطر داشته باشید که مگاپیکسل همه چیز نیست و امروزه الگوریتم‌های پردازش تصویر حرف اول را برای ارائه عکسی باکیفیت می‌زنند. از این رو برای قضاوت نهایی باید تا زمان رسیدن دستگاه به دفتر دیتاسنتر من صبر کنیم.

عملکرد

اما جنجالی‌ترین بخش آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به تراشه آن بازمی‌گردد. اپل برای اولین بار در محصول خود تراشه سال گذشته را مجددا استفاده کرده است اما حتی با وجود تعلق تراشه A15 Bionic به سال ۲۰۲۱، همچنان یکی از قدرتمندترین تراشه‌های دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. به‌طوری‌که حتی درمقایسه با تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 که در آخرین پرچم‌دارهای شیائومی یعنی 12S و 12S پرو وجود دارد و جزو قدرتمندترین تراشه دنیای اندروید به‌شمار می‌رود نیز همچنان فاصله‌ای فاحش مشاهده می‌شود. حتی اپل در خلال رویداد خود به قدرت بالاتر تراشه A13 Bionic درمقایسه با بهترین تراشه اندرویدی اشاره کرد.

اما جا دارد تا در این بخش مجددا نکته ابتدای متن را یادآوری کنیم. آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس درحقیقت رقیبی برای پرچمداران سال ۲۰۲۳ به‌حساب می‌آیند و رقیب آن‌ها گلکسی S23 و شیائومی ۱۳ خواهند بود. دستگاه‌هایی که با تراشه Snapdragon 8 Gen 2 عرضه خواهند شد و قطعاً فاصله را با تراشه اهالی کوپرتینو کاهش خواهد داد. اما در مجموع بعید به‌نظر می‌رسد که فعلا تراشه‌ای به پای A15 Bionic برسد.

رنگ‌بندی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

باتری و شارژ

باتری از آن بخش‌هاییست که عموما در مدل‌های آیفون زیر سؤال می‌رود؛ امسال نیز همچنان شرایط مشابهی پابرجاست و اپل تنها به اعلام عمر بیشتری باتری درمقایسه با نسل قبل اشاره کرده است. درمقام مقایسه، نماینده سامسونگ باوجود بهره‌مندی از باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی، عملکرد به‌مراتب ضعیف‌تری دربرابر آیفون ۱۳ از خود نشان داد و انتظار می‌رود تا این شرایط در نسل جدید نیز به دلیل تغییر نکردن تراشه همچنان پابرجا باشد. مدل ۱۴ پلاس نیز به دلیل بهره‌مندی از باتری حجیم‌تر اما نامشخص، احتمالاً عمر باتری مشابه آیفون ۱۳ پرو مکس را ارائه کند که درصورت به‌وقوع پیوستن این‌امر، تقریباً از تمامی پرچمداران اندرویدی بازار عملکرد بهتری خواهد داشت.

درحال حاضر تمامی مدل‌های حاضر در این مقایسه، جز شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو، فاقد شارژر درون جعبه هستند و دیگر شرکت‌ها درحالی از قراردادن شارژر درون جعبه امتناع می‌کنند که شیائومی شارژر ۱۲۰ واتی و ۶۷ واتی را درون جعبه شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو قرار داده است.

نرم‌افزار

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به‌همراه iOS 16 راهی بازار خواهند شد و نماینده‌های اندرویدی نیز آخرین نسخه عمومی این سیستم عامل یعنی اندروید ۱۲ را اجرا می‌کنند. سیاست به‌روزرسانی اپل درقبال گوشی‌های هوشمند خود چندان مشخص نیست؛ اما می‌توان از عرضه به‌روزرسانی تا حداقل ۵ سال مطمئن بود. در دنیای اندروید هم سامسونگ با عرضه طولانی‌ترین به‌روزرسانی اندروید تا ۴ سال و شیائومی با به‌روزرسانی ۳ ساله قرار دارند. هواوی نیز در زمینه به‌روزرسانی اندروید به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده وضعیت مشخصی ندارد و این موضوع درباره به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز صدق می‌کند.

ویژگی تشخیص تصادف یکی از جدیدترین ویژگی‌های نرم‌افزاری آیفون‌های جدید است که اپل با استفاده از حسگرهای پیشرفته موفق شده تا به این مهم دست‌یابد. علاوه براین امکان ارسال پریام اضطراری ازطریق ماهواره از دیگر ویژگی‌هایی است که اپل از افزوده شدن آن‌ها به دستگاه‌های جدید خود می‌بالد. به دلیل محدودیت‌های موجود اپل به‌صورت نرم‌افزاری محل قرارگیری ماهواره‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد تا با قراردادن دستگاه به‌سمت آن موفق به برقراری ارتباط و ارسال پیام کوتاه فشرده شده شود. درحال‌حاضر تنها آیفون‌های اپل و میت ۵۰ از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

از راه رسیدن پرچمداران آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس اپل، زنگ‌خطری برای دنیای اندروید خواهند بود. چراکه باوجود تفاوت‌های اندک درمقایسه با نسل پیشین، همچنان می‌تواند رقیبی جدی برای دنیای اندروید محسوب شود. اپل پیش‌فروش آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را به‌ترتیب با قیمت ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار از ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) را آغاز خواهد کرد و در تاریخ ۲۶ شهریور و ۱۵ مهر نیز عرضه عمومی خواهند شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا