سرور مجازی
اقتصادی

انواع کفپوش اپوکسی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

امروزه کفپوش ساختمان از موارد مهم در پروژه‌های ساختمانی قلمداد می‌شود. اپوکسی نام کفپوشی است که از لایه‌های حداقل ۲ میلی متری تشکیل شده است. این ماده بیشتر در کف ساختمان ها مخصوصا در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد تشکیل دهنده اپوکسی دو ماده است که رزین اپوکساید و پلی آمین نام دارند. کاربرد کفپوش اپوکسی به عنوان کفپوش بهداشتی نیز در محیط‌های گوناگون مخصوصا بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی مهم این کفپوش ها، صاف و صیقلی بودن آن است که با کمترین انعطاف سبب کف سازی یکنواخت ساختمان می شود.

کفپوش اپوکسی چیست؟

یکی از مهم ترین کفپوش های ساختمانی، کفپوش اپوکسی است و شرکت کفپوش صنعت آریا به پشتوانه سال‌ها تجربه یک گزینه مناسب در زمینه مشاوره، تهیه و اجرای این نوع کفپوش است. اجرای این کفپوش بدین شکل است که زمانیکه در کف و سطح مورد نظر شرایط اجرای کفپوش ایجاد شد و به عبارت دیگر پس از آماده سازی سطح، لایه پرایمر اجرا می‌شود.

این لایه باعث افزایش چسبندگی اپوکسی به سطح می شود. لذا پس از خشک شدن و اطمینان از عدم وجود حفره و ترک در سطح، لایه میانی که شامل رنگ و هاردنر می‌باشد به دقت اجرا شده و سپس لایه نهایی با استفاده از ابزارهای مختلف و حسب نوع کاربری اجرایی شده و کار تکمیل می‌گردد.

از نکات مهم درباره کفپوش اپوکسی می توان به بدون درز بودن آن اشاره کرد. مواد تشکیل دهنده آن بعد از سخت شدن یکدست شده و ترکیب می شوند. استفاده از این کفپوش برای مکان‌هایی که ماشین آلات سنگین قرار است رفت و آمد کنند بسیار مناسب است. همچنین این محصول گزینه ای مناسب جهت کارگاه ها و تولیدی ها است. بیشترین کاربرد کفپوش های اپوکسی در بیمارستان ها، مدارس، پارکینگ ها و محیط های صنعتی است. ناگفته نماند که در برخی از موارد از این کفپوش در محیط های اقامتی همچون خانه های ویلایی و آپارتمانی نیز استفاده می شود.

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش Epoxy همانند سایر مواد دارای انواع کاربردی گوناگونی هستند که در ادامه به بررسی مهمترین و پرکاربردترین آن ها می پردازیم:

پارکینگ

استفاده از کفپوش اپوکسی در محیط پارکینگ، کاری خلاقانه و زیبا می باشد. با این کار می توان عمر پارکینگ را تا چندین برابر افزایش داد. استفاده از کفپوش های اپوکسی پارکینگی کاری منطقی است و باعث می شود مقاومت کف پارکینگ بسیار زیاد شود. این کفپوش در مقابل روغن، سوخت و سایر مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. همچنین از تنوع رنگ بالایی برخوردار است و کار نظافت پارکینگ نیز با وجود این کفپوش بسیار راحت می شود. نکته مهم این است که تحقق این ویژگی های بیان شده تنها زمانی حاصل می شود که از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در کف سازی پارکینگ استفاده شده باشد.

بیمارستان

استفاده از کفپوش اپوکسی در محیط بیمارستان ها گزینه ای بسیار مناسب می باشد. این نوع کفپوش ها به دلیل خاصیت یکنواختی که دارند؛ همچنین بدون درز بودنشان باعث می شود که کمترین میزان آلودگی را به خود جذب کنند. همین امر مهمترین دلیل استفاده از آن ها در بیمارستان ها می باشد. ضد آب بودن و یکنواختی آن ها باعث می شود که در هنگام شستشو فورا تمیز گردند. در محیط هایی مانند اتاق عمل از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می شود.

آنتی استاتیک

کفپوش Epoxy از نوع آنتی استاتیک دارای خواص ضد اشتعالی هستند. این کفپوش ها به عنوان کفپوش های ضد جرقه نیز شناخته می شوند و معمولا از آن ها در محیط هایی که مواد منفجره و آتش زا وجود دارد استفاده می شوند. استفاده از این کفپوش ها در محیط هایی مانند انبارها، کارگاه های تعمیراتی، صنایع الکترونیکی، صنایع نظامی، اتاق سرور، اتاق عمل و… کاربرد دارد.

ضد اسید

ترکیبات کفپوش اپوکسی ضد اسید رزین و سفت کننده ضد اسید است. خاصیت اصلی این کفپوش، مقاومت بالای آن در مقابل اسید و مواد شیمیایی مخرب می باشد. این کفپوش بر روی سطوح بتنی، فلزی و سنگی قابل اجرا است. همچنین در برابر نیروهای محیطی دچار آسیب دیدگی و شکاف نمی شود. موارد استفاده از این کفپوش در داروسازی ها، کارگاه ها، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاه ها و… می باشد.

ضد لغزش

کفپوش اپوکسی ضد لغزش از رزین ساخته شده اند. بعد از آن که روی سطح پهن شد و قبل از سفت شدن رزین، بر روی آن پرکننده های مناسب می پاشند. بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه یک ماده سخت و مقاوم به دست می آید. این ماده هیچ گونه لغزندگی ندارد. استفاده از این کفپوش در مکان هایی مناسب است که از اصطکاک سطحی زیادی برخوردار هستند.

مزایای کفپوش اپوکسی

  • افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و بیشتر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب
  • کم حجم و سبک و بدون ایجاد هر نوع گرد و غبار
  • اجرای به صورت یکپارچه و در رنگ های مختلف
  • شستشوی آسان
  • عمر مفید بالای آن (حداقل ۲۰ سال)
  • سرعت بالای ترمیم آن

لایه‌ها و ساختار کفپوش اپوکسی

به طور کلی کفپوش اپوکسی دارای سه لایه با نام های پرایمر یا لایه اول، لایه میانی و لایه رویه (top coat) است. لایه لایه بودن اپوکسی سبب طولانی تر شدن مدت زمان اجرای آن می شود. بعد از اطمینان از خشک بودن سطح زمین، لایه پرایمر و عملیات پر کردن درزها اجرا می شود. بعد از آن لایه میانی اجرا می شود و سپس بتونه کاری صورت می گیرد. بعد لایه سوم اجرا می گردد که به آن لایه رویه گفته می شود.

کفپوش صنعت آریا: مرکز خرید، مشاوره و استعلام قیمت

انتخاب یک فروشنده و مجری منصف و مطمئن یک گام بسیار مهم در به موفقیت رساندن پروژه است. شرکت کفپوش صنعت آریا تولید کننده و مجری انواع پروژه های صنعتی در ایران است که شما عزیزان می‌ توانید برای استعلام قیمت خرید کفپوش اپوکسی وارد سایت ksa-co.com شده و یا با شماره های ۲۲۳۸۲۸۷۹-۰۲۱ و ۳۳۸۴۷۶۷-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا