سرور مجازی
اقتصادی

آزاد شدن قیمت نان در طرح جدید دولت/ جزئیات این طرح چیست؟

به گزارش دیتاسنتر من، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران گفت: عملکرد فروش نان کیلویی همانند، فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی است.

بر اساس گزارش اقتصادآنلاین، محسن لزومیان افزود: اجرای طرح فروش کیلویی نان و آماده شدن زیر ساخت‌ها جدی شده است.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی نیز در گفتگو با صداوسیما ضمن تایید این خبر، گفت: طرح فروش وزنی (کیلویی) نان در شورای آرد و نان در دست بررسی است و پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام می‌شود.

سازوکار فروش کیلویی نان چگونه است؟

جدی شدن فروش نان کیلویی پس از اصلاح یارانه آرد و نان مطرح شده است. بر اساس اصلاح یارانه آرد و نان، دیگر آرد یارانه‌ای در بین نانوایان توزیع نمی‌شود و قیمت نان نیز آزاد می‌شود.

قرار است با صدور «کارت کوپن الکترونیکی» این امکان برای اقشار کم درآمد فراهم شود تا نان را با قیمت یارانه‌ای خریداری کنند و پس از آن دولت مابه‌التفاوت قیمت را به نانواها پرداخت ‌کند.

طبق آمار منتشر شده، پس از آزاد شدن قیمت آرد، تخلفات از جمله کم‌فروشی در نانوایی‌ها به شکل قابل توجه‌ای افزایش داشته است. به نحوی که شکایت از این صنف در صدر شکایات صنفی کشور قرار گرفته است.

مسئولان برای مقابله با اینگونه تخلفات که احتمالا با صدور کارت کوپن الکترونیکی شدت بیشتری خواهد یافت، طرح فروش وزنی (کیلویی) نان را در دستور شورای آرد و نان قرار داده‌اند تا پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام شود.

سازوکار فروش نان کیلویی مانند فروش بنزین کارتی است

همانگونه که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران مطرح کرد: فروش کیلویی نان راهکاری برای مقابله با تخلفات نانوایی‌ها پس از آزادسازی قیمت آرد است.

لزومیان در توضیح کنترل تخلفات نانوایان با فروش کیلویی نان، اظهار کرد: برای اجرای طرح فروش کیلویی نان، از شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم‌های یکپارچه پرداخت استفاده می‌شود، آن‌ها ترازو و دستگاه‌ پوزی که متصل به هم هستند را در اختیار نانوایان قرار می‌دهند.

لزومیان عملکرد این شکل از فروش را همانند، فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی توصیف که اکنون در اختیار مردم قرار دارد.

فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی به این شکل است که روی تمامی پمپ‌های سوخت دستگاه پوز قرار دارد.

به محض وارد شدن کارت سوخت ۲ کامپیوتر پوز و کارت به هم وصل می‌شود و فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت انجام می‌شود و تراکنش آن به کامپیوتری که در جایگاه قرار دارد منتقل و ذخیره می‌شود.

این تراکنش‌ها در تماسی که از سوی کامپیوتر مرکز داده در این ساختمان گرفته می‌شود به سمت مرکز ارسال می‌شود.

به این ترتیب، با اتصال نانوایی‌های کشور به یک سامانه هوشمند سراسری و تغییر فروش نان از عددی به وزنی (کیلویی)، تمام حجم خرید و فروش‌ نان در کشور با قیمت‌های یارانه‌ای یا آزاد، قابل رصد و پیگیری خواهد بود و تخلفات کاهش می‌یابد.

 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا