سرور مجازی
اقتصادی

جزئیات جدید از ریزش ساختمان متروپل آبادان/ هشدار وزیر کشور به مردم آبادان

به گزارش دیتاسنتر من، سخنگوی اورژانس کشور از استقرار ۵ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مصدومان حادثه ساختمان ۱۰ طبقه در حال ریزش در آبادان خبر داد و گفت: این حادثه تاکنون ۱۴ فوتی و ۳۲ مصدوم به جای گذاشته است.

چهارشنبه ۴ خرداد

ساعت ۱۱ صبح

به نقل از ایلنا، وزیر کشور گفت: در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود.

احمد وحیدی امروز چهارشنبه ۴ خردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مردم آبادان و خانواده درگذشتگان حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود.

وی عنوان کرد: به‌طورجدی خواهشمندم مردم عزیز در محدوده‌ای که اعلام خطر شده حاضر نشوند.

وزیر کشور در پایان تصریح کرد: احتمال ریزش مجدد سازه با ریسک بالایی وجود دارد، مردم با خروج از این محل اجازه کار را به ماشین‌آلات و نیروها بدهند.

ساعت ۹ صبح

به نقل از تسنیم، اولین ویدیو منتشر شده از لحظه ریزش متروپل از نمای پشت ساختمان.

افزایش قربانیان حادثه متروپل به ۱۶ نفر

به نقل از تسنیم، با کشف یک پیکر دیگر در محل حادثه متروپل (ساعت ۵ صبح)  تعداد قربانیان به ١۶ نفر افزایش پیدا کرد.

سه‌شنبه ۳ خرداد

براساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه تاکنون ۱۴ نفر جان باخته‌اند و ۳۲ نفر مصدوم شده اند و بیش از ۳۵ نفر زنده از زیر آوار نجات یافته‌اند‌ و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد.‌

ساعت ۱۴

به نقل از ایرنا، اعلام هشدار برای شروع عملیات اصلی در اطراف ساختمان متروپل.

 

به نقل از صداوسیما، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: عملیات آواربرداری در ۱۰ طبقه فوقانی به اتمام رسیده، اما دسترسی به زیرزمین مهیا نشده است و از آمار دقیق محبوس شدگان اطلاعی نداریم.

ساعت ۱۳

اعلام عزای عمومی در آبادان و خرمشهر

به نقل از صداوسیما، در پی حادثه اندوه بار ریزش ساختمان متروپل آبادان موسوی‌فرد در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جان باختگان حادثه به مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر اعلام کرد: فردا، چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان و خرمشهر عزای عمومی خواهد بود.

وی روز گذشته در پیامی رخداد غم‌بار ریزش ساختمان متروپل آبادان که منجر به فوت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد را به خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت گفت و برای مصدومان حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

موسوی فرد در این پیام، پی‌گیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه را از سوی مسئولان ذی ربط ضروری خواند و تاکید کرد: شناسایی موارد مشابه چه در استان و چه در سایر نقاط کشور برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ مطالبه عمومی است که امید است به تسویف و فراموشی سپرده نشود.

ساعت ۱۱ صبح

احتمال محبوس بودن ۵۰ نفر در زیرزمین متروپل

به نقل از مهر، شاهدان عینی می‌گویند که ۵۰ نفر زیر آوار محبوس شدند، با توجه به سابقه ما در حادثه پلاسکو، احتمال زنده ماندن برخی از این افراد وجود دارد و عملیات برای پیدا کردن افراد همچنان ادامه دارد.

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از رسیدن تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۱ نفر خبر داد و گفت: حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی ادامه داد: تلاش شده که نظمی بر انجام کار حاکم شود و گروه‌های پای کار و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته شده، با نظم خاصی کار را آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره روند تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل، گفت: تخلیه ساختمان‌های اطراف صورت گرفته است و تمام تلاش بر این است که از کوچه کنار ساختمان، بتوانیم به طبقه زیرزمین برسیم.

نامی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود چند نفر زیر آوار باشند؟ عنوان کرد: هنوز نمی‌توان آماری با دقت بالا اعلام کرد زیرا کسی آماری ندارد. حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص آخرین آمار جان‌باختگان این حادثه گفت: تعداد جانباختگان ۱۱ نفر است و ۳۲ نفر نیز تاکنون در این حادثه مصدوم شده‌اند.

ساعت ۹ صبح

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از افزایش شمار جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد.

مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ساختمان متروپل در آبادان گفت: اجساد سه نفر دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.

به نقل از  ایلنا، رییس هلال‌احمر گفت: امدادگران سرعت عملیات در ساختمان متروپل آبادان را بیشتر کرده‌اند تا سریعتر به زیرزمین برسیم. ساختمان مجاور نیز شرایط پایداری ندارد؛ ممکن است هر لحظه مخاطراتی برای ما ایجاد کند.

دستگیری ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل

به نقل از صداوسیما، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند.

صادق جعفری چگنی افزود: شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه دیروز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ به صورت ناگهانی فرو ریخت.

تاکنون در این حادثه ۸ نفر جان باخته و ۳۲ نفر مصدوم شده اند.

روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل طی نشده بود

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.

کوروش خواجوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند.

بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

تا سال ۹۹ به ما اجازه ورود ندادند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تاکید کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد.

تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

خواجوی یادآور شد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم ولی دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه‌های نیمه‌ساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است.

شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. ولی در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است گفت: یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

سازمان نظام مهندسی اجازه برخورد ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ گفت: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیات دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که ۲۳ مبحث است.

در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.

خواجوی تصریح کرد: من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آنها هم اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است.

همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می‌شود شهرداری‌ها ساخت و سازهای ناایمن را تا رفع نقص متوقف می‌کنند ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده می‌شود که کارها ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال ۱۳۹۶ برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان ۹ سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستونها بوده است.

وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایشهای لازم را انجام دهد.

فعلا امداد و نجات در اولویت ما است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه پس از پایان آواربرداری، کمیته‌ای از سوی استانداری برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل می‌شود گفت: ما توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی، گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است گزارش می‌کنیم. پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که بر اساس مدارک و شواهد اقدام می‌کنند.

فعلا امداد و نجات در اولویت است که ما نیز به سهم خود مشاوره‌های فنی را درخصوص آواربرداری به تیم امداد و نجات ارایه می‌دهیم. این اولویت ما تا چند ساعت آینده خواهد بود.

به نقل از ایسنا گزارشی در این خصوص ببینید.

دوشنبه ۲ خرداد

ساعت ۱۱/۳۶ دقیقه

رئیس دادگستری خوزستان گفت: تعداد بازداشت شدگان حادثه متروپل آبادان به ۸ نفر رسید که به غیر از مالک و پیمانکار این طرح ۶ نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح در بین احضار شدگان حضور دارند.

با تمامی عواملی که ترک فعل یا نظارت ناقص داشته باشند برخورد خواهیم کرد و پس از بررسی دقیق نتایج به آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.(ایرنا)

ساعت ۱۱/۰۳ دقیقه

فرماندار ویژه آبادان گفت: با توجه به شرایط محل حادثه متروپل و سازه‌ای که متاسفانه غیرپایدار است و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد، از مردم تقاضا داریم که از تجمع و حضور در محل حادثه جداً خودداری کنند. (ایسنا)

ساعت ۲۲/۴۱ دقیقه

وحید شعبانی بیان کرد: آواربرداری از طبقات زیرین ساختمان به دلیل حساسیتی که وجود دارد به سختی در حال انجام است.

وی گفت: آواربرداری به آرامی در حال انجام است و از مردم خواستاریم آرامش خود را حفظ کنند و از محل حادثه دور شوند.

شعبانی اظهار کرد: ۱۲ آمبولانس هلال احمر در محل حادثه برای خدمات رسانی به مصدومان مستقر است.

شعبانی گفت: تا زمانی که احتمال وجود فردی در زیر آوار باشد عوامل امدادی در محل حضور خواهند داشت، خوشبختانه تجهیزات برای امدادرسانی مناسب است.(ایرنا)

ساعت ۲۰/۲۸ دقیقه

عارف شرهانی اصل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در شهر آبادان، تعداد جان‌باختگان این حادثه به شش نفر افزایش یافت.

وی افزود: تعداد مصدومان نیز به ۳۲ نفر رسیده است.

ساعت ۱۸/۳۷ دقیقه

بر اساس گزارش ایسنا، صادق خلیلیان امروز دوشنبه ۲ خردادماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: در پی نخسین ساعات اطلاع از حادثه ساختمان متروپل آبادان در محل حاضر شدیم، هم اکنون گروه‌های امداد و نجات مشغول کار هستند.

استاندار خوزستان یکی از علت‌های ریزش ساختمان متروپل را عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان بیان و عنوان کرد: در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند برهمین اساس تاکنون ۲ نفر دستگیر شدند.

خلیلیان با بیان اینکه گروه‌های امدادرسانی در محل حادثه به صورت جدی فعال شده‌اند، افزود: چندین نفر از هموطنانمان در ساختمان گیر افتاده‌اند و عملیات جستجو برای یافتن آن‌ها در جریان است.

ساعت ۱۸٫۳۰ دقیقه 

۳۲ نفر از افرادی که در ساختمان حبس شده بودند نجات پیدا کردند. ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: ۳۲ نفر از گرفتارشدگان از آوار ریزش ساختمان متروپل آبادان نجات یافتند و ۲۷ نفر هم به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل شدند.

۱۷ تیم امدادی از شهر‌های آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

تا این لحظه گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

ساعت ۱۷ 

طبق گفتگو عباس‌پور، فرماندار آبادان با شبکه خبر صداوسیما آمار جان‌باختگان این حادثه تا این لحظه ۵ نفر و تعداد ۲۷ نفر مصدوم اعلام شد.

عباس‌پور همچنین گفت: حدود ۴۰ درصد از برج متروپل تخریب شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز حوالی ساعت ۱۵:۱۵ اعلام کرد که تاکنون چهار تن جان‌ باختند و ۲۵ نفر مصدوم شدند. امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

مجتبی خالدی به ایرنا گفت: با اعلام ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری تجاری در آبادان اتوبوس و آمبولانس برای انتقال مصدومان به محل اعزام شد و تاکنون ۴ مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند.

خالدی اظهار کرد: تاکنون یک فوتی دراین حادثه داشتیم. برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم‌های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند.

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان هلال احمر نیز گفت: ۴ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی محل آغاز شد. تیم های آنست(سگ‌های زنده یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند.

ولی‌پور افزود: یک بالگرد، ۷ خودروی ست نجات، تیم‌های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند. همچنین برای این حادثه بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر نیز به محل اعزام شدند.

در جدیدترین خبر، ۲ فوتی و بیش از ۱۶ نفر از زیر آوار خارج شدند. ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند.

برنا خبر داد، علیرضا زاکانی شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای محترم شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است.

ایسنا گزارش داد، محمد مخبر، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه دستورات لازم را صادر کرد. مخبر ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

این خبر در حال به روز رسانی است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا