سرور مجازی
اقتصادی

۵ دلیل مهم برای استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در هر زمینه، ایده‌های جدید و نو و پیشرفته ای نیز در طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی ایجاد شده است. یکی از این ایده‌ها، استفاده از چمن‌های مصنوعی در طراحی بسیاری از فضاها می‌باشد.

نحوه نگهداری، آبیاری، هرس و سایر نیازه‌هایی که چمن طبیعی دارد، مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کرده بود. در نتیجه با تولید چمن مصنوعی این محصول طرفداران زیادی را در بازه کوتاه پیدا کرد. از این رو یکی از طراحی‌های جدید برای فضای سبز همین چمن‌های مصنوعی است. در ادامه به صورت کامل نسبت به این چمن و مقایسه آن با چمن طبیعی می‌پردازیم.

ساختار چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی

با توجه به محبوبیت چمن‌های مصنوعی، افراد زیادی تلاش کردند تا با تولید چمن‌های مصنوعی با کیفیت عالی سختی نگهداری از چمن طبیعی را کمتر کنند.

ویژگی‌های که این چمن‌ها دارد، بسیاری از افراد را شگفت انگیز کرده است. این چمن اغلب دارای چندین لایه مختلف است که هر کدام کاربردهای متعددی برای فضاهای مختلف دارند.

جنس الیاف این چمن‌ها معمولا از اینفیل، فیبر است که باعث مقاوم بودن آن می‌شود. وجود ساختار لایه پشتی این چمن باعث می‌شود در فضاهای مختلف همانند زمین بازی به راحتی از آن‌ها استفاده شود.

خصوصیات بارز چمن مصنوعی در مقابل چمن طبیعی

کارای این نوع از چمن‌ها در مقایسه با چمن طبیعی بسیار بالا می‌باشد. از نمونه کاربردهای آن می‌توان به استفاده در:
• بالکن آپارتمان
• شرکت‌ها
• مدارس
• پارک‌ها
• مکان بازی کودکان
اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده است که چمن مصنوعی به عنوان پر فروش ترین محصول در زیبا سازی معرفی شود. چمن مصنوعی مناسب مکان‌های است که چمن طبیعی قابلیت رشد در آن فضا را ندارد.

دلیل استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی

با توجه به مسئله کمبود آب و خشکسالی، استفاده از چمن مصنوعی از آنجا که نیاز به آبیاری ندارد، عامل بسیار مهم در صرفه جوی آب می‌باشد. از دلایل عمده استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- طول عمر بالا
۲- عدم نیاز به آبیاری
۳- نصب آسان
۴- عدم نیاز به مراقبت‌های خاص
۵- عدم نیاز به کود دهی
همچنین شباهت بسیار زیاد به چمن طبیعی و رنگ و طرح‌های بسیار متنوع باعث شده است که افراد از این محصولات استفاده کنند.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی و چمن طبیعی

مزیت‌های که چمن مصنوعی در مقابل چمن طبیعی دارد بسیار حیرت انگیز است. در ادامه مهمترین این مزیت‌ها را اشاره خواهیم کرد.

کاهش هزینه‌های جانبی

استفاده و نگهداری از چمن طبیعی نیازمند بسیار از موارد است که هر کدام از آن‌ها هزینه‌های مختص به خود را در پی دارد. هزینه‌های از قبل، آماده سازی زمین مناسب، کاشت بذر، هزینه بذر، آبیاری مناسب، کوددهی، سم پاشی، اصلاح و کاشت مجدد و … است. در نتیجه با استفاده از چمن مصنوعی صرفه جوی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد داشت.

مقاومت چمن مصنوعی در شرایط جوی مختلف

مقاومت چشمگیری که این چمن‌ها در برابر شرایط جوی مختلف دارند، از مزایای مهم به شمار می‌آید. این چمن‌ها در برابر شرایط آب و هوای مختلف و فصل‌های متفاوت از مقاومت ویژه‌ای برخوردار هستند. تابش شدید نور خورشید در تابستان و بارش برف و باران در فصل‌های زمستان باعث فرسایش و خراب شدن چمن مصنوعی نمی‌شود.

استفاده دائمی از چمن مصنوعی

با توجه به طول عمر بالای چمن مصنوعی می‌شود سالیان دراز از آن استفاده کرد.

معایب استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی

در کنار مزیت‌های که چمن مصنوعی دارد معایبی دارد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم.

هزینه اولیه بالا

هزینه نصب چمن مصنوعی بسیار بالاتر از چمن طبیعی است. علاوه بر هزینه خرید چمن مصنوعی، نصب و وسایل جانبی آن نیز هزینه بر است.

مراحل نصب چمن مصنوعی

نصب اولیه چمن مصنوعی بسیار کار سخت است زیرا قبل از نصب باید زیرسازی درست انجام شود. زهکشی نامناسب، باعث ایجاد مشکلاتی جدی مانند بوی بد و کپک در بین الیاف چمن مصنوعی می‌شود.

تاثیر تولید نامناسب چمن مصنوعی بر محیط زیست

تولید نادرست چمن مصنوعی می‌تواند باعث آسیب و آلودگی محیط زیست شود. استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن و کم مصرف گام مهم در مراقبت از محیط زیست است.

داغ شدن چمن مصنوعی بر اثر تابش آفتاب

یکی دیگر از معایب چمن مصنوعی داغ شدن بیش از حد در اثر تابش نور خورشید می‌باشد. استفاده از ماسه میزان گرمای چمن را کاهش می‌دهد. همچنین با پاشیدن آب خنک تا حدودی داغی چمن مصنوعی گرفته می‌شود.

کاهش تنوع زیستی در باغ

با توجه به جنس پلاستیکی الیاف چمن مصنوعی مانع از رویش بسیاری از گونه‌ها گیاهی می‌شود. کاشت درختچه و گیاهان مختلف اطراف این باغچه کمبود تنوع زیستی را جبران می‌کند.

فضاهای استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی

از فضاهای مهم مورد استفاده از چمن مصنوعی ، استفاده از چمن مصنوعی حیاط در مناطق مسکونی و ادارای می‌باشد. استفاده از این ایده باعث ایجاد فضای بسیار دلنشین در محوطه حیاط می‌باشد.

چمن مصنوعی در چه ورزش‌هایی کاربرد دارد؟

استفاده از چمن مصنوعی ورزشی ایده‌ای بسیار جذابی است که امروزه اکثرا توسط طراحان پیاده‌سازی می‌شود. چمن طبیعی در بسیاری از ورزش‌ها جای خود را به چمن مصنوعی داده است. در ادامه چند نمونه از ورزش‌های که از چمن مصنوعی استفاده شده خواهیم داد.

زمین فوتبال:
ورزش فوتبال جز پرطرفدارترین ورزش‌های شناخته شده است. امروزه از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی در زمین‌های فوتبال استفاده می‌شود. ویژگی اساسی: تراکم بالا، ضخامت مناسب الیاف، انعطاف پذیری، زیره مناسب و ضخیم و دارای زهکشی مناسب.

زمین تنیس:
زمین ورزش تنیس انواع مختلفی مانند، زمین سخت ، زمین خاکی، زمین چمنی و زمین چمن مصنوعی تشکیل می‌شود که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارد. ویژگی‌های اساسی: تراکم بالا، ارتفاع الیاف بین ۱۰ تا ۲۵ میلی متر و مقام در برابر ضربه و کوبش.

زمین گلف:
چمن مصنوعی استفاده شده در این ورزش علاوه بر تراکم و مقاومت بالای که دارد باید دارای الیافی باشد که انعطاف پذیر بوده و در جهت‌های مختلف خمش لازم را داشته باشد تا حرکت توپ در آن به راحتی انجام گیرد.

زمین دو میدانی:
معمولا در زمین دو میدانی از دو مدل چمن مصنوعی استفاده می‌شود. چمن مصنوعی قرمز برای دور زمین و چمن مصنوعی سبز برای خود زمین. این دو چمن چندان تفاوتی با هم ندارد و فقط در نوع الیاف با هم اختلاف دارند.

مقایسه قیمت چمن مصنوعی و طبیعی

شاید در نگاه اول هزینه استفاده از چمن مصنوعی بالا به نظر بیاید، اما با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه دادیم در طولانی مدت بسیار هم مقرون به صرفه است. به خاطر تنوع در طرح و رنگی که این محصولات دارد، قیمت‌های متفاوتی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

سوالات متداول

۱- آیا چمن مصنوعی می‌تواند جایگزین چمن طبیعی باشد ؟
با توجه به نوع ساختار و سبزی و تنوع در طرح و رنگی که امروزه چمن‌های مصنوعی دارد، بهترین گزینه به جای چمن طبیعی است.

۲- چمن مصنوعی می‌تواند در مکان چمن طبیعی نصب شود ؟
بله این امکان وجود دارد که چمن مصنوعی جایگزین چمن طبیعی شود. تنها راه آن ایجاد یک زیر ساخت محکم و قوی برای نصب چمن مصنوعی می‌باشد .

۳- قیمت چمن مصنوعی به چه نحوی است ؟
با توجه به کاربردهای که چمن مصنوعی دارد، نسبت به طرح و ابعادی که دارد، قیمت متفاوتی لحاظ شده است. در نتیجه برای صرفه جویی در هزینه‌ها بهتر است قبل از خرید چمن مصنوعی ازمشاوره‌های متخصص در این زمینه راهنمایی بخواهید.

۴- نحوه نگهداری چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی چگونه است ؟
چمن طبیعی نیاز به آبیاری مداوم و کود دهی و هرس دهی دارد و این مسئله را برای کسایی می‌خواهند از این چمن استفاده کنند بسیار سخت می‌کند .

اما چمن مصنوعی اینگونه نیست.از این رو در چندین سال گذشته این محصول طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اگر به دنبال مرکز معتبری برای خرید چمن مصنوعی هستید، می‌توانید به وب سایت شرکت چمنزار به آدرس www.chamanzar.com مراجعه کنید. تمامی محصولاتی که در این شرکت به فروش می‌رسند دارای ضمانت نامه معتبر هستند و شما می‌توانید با خیال آسوده چمن خود را سفارش دهید.

همچنین، کارشناسانی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند، مشاوره‌های لازم را در مورد خرید و روش نصب چمن مصنوعی در اختیار شما قرار می‌دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا