سرور مجازی
پیشفرض

کل درآمدهای نفتی ایران وصول شد/ درآمد صادرات نفت کجاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آن‌طور که وزیر نفت ایران می‌گوید کل درآمدهای نفتی ایران وصول شده است. جواد اوجی که پیش از این نیز چنین ادعایی را مطرح کرده بود، باز هم به نحوه و چگونگی دریافت این مطالبات اشاره‌ای نکرد. از سوی دیگر مشخص نیست که این درآمدها دقیقا صرف چه اموری می‌شوند و چه سرنوشتی دارند؟!

طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزیر نفت باز هم تاکید کرد که ایران هر چه نفت و میعانات محصولات پتروشیمی فروخته،در زمان سررسیده مطالبات آن را وصول کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوذ که بر اساس اخبار منتشره ایران در اکثر موارد برای دسترسی به پول فروش نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه است. از جمله آن می‌توان به پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی اشاره کرد.

اوجی در رابطه با وصول مطالبات همچنین توضیح داد: وزارت نفت برای استفاده از این ظرفیت در حوزه کاری خود و در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش تولید، به‌ویژه در عرصه‌های کم بازده، زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی، جمع‌آوری گازهای مشعل و از همه مهم‌تر ادوات مورد نیاز صنعت نفت که وارداتی است، فراخوان داد.

پیش از این نیز بانک مرکزی ایران اعلام کرد که به‌رغم توافقات صورت‌گرفته هنوز خبری از آزادسازی منابع مالی کشور نیست. مقامات آمریکایی نیز بارها خبر آزادسازی مطالبات ایران را رد کرده‌اند. رویترز نیز در گزارشی رمزارزها را منجی ایران عنوان کرد. خبری که تلویحا مورد تائید مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش هم قرار گرفت.

سناریوهای پیش روی درآمدهای نفتی

در این بین، دو سناریو برای سرنوشت پول نفت ایران وجود دارد. سناریو اول این است که ایران بیشتر نفت خود را به چین می‌فروشد. بنا بر قرارداد ۲۵ ساله، چین می‌تواند پول نفت ایران را تا دو سال پیش رو بازگرداند.

در سناریوی دوم هم ایران همچنان مجبور به تهاتر کالا و دریافت کالا به جای پول نفت است.

به گفته مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین، سناریو نخست شایعه است، اما به دلیل افزایش قیمت کالاها، روش دوم برای دریافت درآمدهای نفتی، می‌تواند طبیعی باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر داده‌های متناقض از درآمدهای نفتی را بخوانید.

 

 

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا