سرور مجازی
پیشفرض

علت هشدار وزیر راه به قیرسازان چیست؟/ در مرز باشماق چه می‌گذرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر رانت‌ها و تخلفات پشت پرده اختصاص قیر رایگان به برخی پروژه‌های عمرانی سر و صدای زیادی ایجاد کرده است.

در قانون بودجه سال جاری نیز مجلس شورای اسلامی سقف قیر تهاتری یا قیر رایگان را ۱۹ هزار میلیارد تومان و نرخ مورد نظر برای عرضه حواله‌های وکیوم باتوم از سوی پالایشگاه‌ها به قیرسازان را ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر تن تعیین کرده است.

محمد زیدی عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران در گفتگو با مهر درباره حواشی اخیر پیرامون قیر تهاتری گفت: کردستان عراق در مرز باشماق تانکرهایی نصب کرده که کامیون‌های ایرانی از مرز باشماق قیر عراقی را به کشور می‌آورند؛ کامیون‌های ایرانی دیگر وارد خاک اقلیم کردستان عراق نمی‌شوند و از مرز بارگیری می‌کنند وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: به برخی قیرسازان در منطقه شمال غرب کشور یا استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، حواله وکیوم باتوم پالایشگاه بندرعباس داده می‌شود؛ معلوم است که هزینه حمل وکیوم باتوم از پالایشگاه بندرعباس چند برابر کرایه حمل قیر عراقی از مرز باشماق است. قیرساز هم معلوم است که حاضر به پرداخت کرایه حمل این مسیر نیست و قیر از باشماق می‌آورد؛ سپس حواله وکیوم باتوم خود را می‌فروشد و از پالایشگاه تبریز وکیوم باتوم می خرد.

زیدی با بیان اینکه پالایشگاه‌ها تمایلی به همکاری با قیرسازان تهاتری ندارند؛ سازمان همیاری شهرداری و دستگاه‌های تابعه وزارت راه، حواله وی بی را برای پالایشگاه بندرعباس صادر می‌کنند و قیرسازان هم حاضر نیستند کرایه حمل بالای این مسیر تقبل کنند.

وی تأکید کرد: همه پالایشگاه‌هایی که بنزین و گازوئیل از نفت خام تولید می‌کنند، ته مانده برج تقطیر آنها، وکیوم باتوم است که مجبور به فروش آن هستند؛ اما برخی پالایشگاه‌ها حاضر به تحویل وی بی به قیرساز داخلی نیستند و آن را صادر می‌کنند که با برنامه‌های دولت هماهنگ نیست.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا