عقبماندگی 20 درصدی اهداف ریلی از برنامه ششم توسعه
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی در مراسم معارفه مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجلس برای پشتیبانی جهت دستیابی اهداف راهآهن آماده است، گفت: بر اساس برنامه ششم حداقل 30 درصد بار کشور از طریق شبکه ریلی جابجا شود امروز این عدد کمتر از 10 درصد است. باید کالبدشکافی شود چرا به این هدف نرسیدیم و فاصله خیلی زیاد است.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی این است که شبکه ریلی در کشور کامل نیست و خیلی از کانونهای بار کشور به شبکه سراسری راهآهن متصل نیست.
وی ادامه داد: همه بار توسعه شبکه بر دوش دولت است و جاذبه ورود بخش خصوصی را به این حوزه ایجاد نشده است. ا سوی دیگر بازدهی قراردادها با خارجیها در توسعه ریلی بسیار بسیار پایین بوده است.
وی تصریح کرد: در برنامه پنجم 20 درصد آورده دولت در تامین فاینانس را از وزارت نفت تامین کردیم اما انتظارات در این بخش برآورده نشد. امیدواریم مدیرعامل جدید راه آهن این موضوع را مد نظر قرار دهد.
وی با بیان اینکه رقابت غیرمنصفانه ریل و جاده یکی از دلایل عدم تحقق اهداف ریلی است، گفت: کُندی سرعت شبکه ریلی یکی دیگر از مصائب این بخش است،در زمان حاضر متوسط سرعت کمتر از 100 کیلومتر است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران میتواند مسیر ترانزیتی کشورهای منطقه باشد، اضافه کرد: با وجود تلاشهایی که صورت گرفته اما در بخش کریدورهای شمال و جنوب موفق عمل نکردهایم.
رضایی کوچی با بیان اینکه نیروی انسانی توانمندی در کشور داریم، تصریح کرد: باید به توان داخلی توجه ویژهای داشته باشیم؛ معتقدم اگر در صادرات خدمات فنی مهندسی درست عمل کنیم میتوان معادل درآمدهای نفتی، درآمد داشته باشیم. متاسفانه به دلیل ضعف دیپلماسی صادرات خدمات فنی مهندسی ضعیف است.
وی همچنین خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: از آقای وزیر خواهش میکنیم در ساخت یک میلیون مسکن توجه به شرکتهای داخلی باشد.
وی با بیان اینکه حقوق مدیران بهموقع پرداخت میشود، افزود: انتظار داریم حقوق کارکنان راهآهن متناسب با زحمتی که میکشند،در موعد خود پرداخت شود.
انتهای پیام/