سرور مجازی
فضای مجازی

جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشانی که تا به حال مشاهده شده را کشف کرد

طبق دو مقاله پیش‌چاپ جدید، رصدخانه فضایی فروسرخ با استفاده از ابزار فوق‌العاده حساس NIRCam خود، یک کهکشان ۱۳.۵ میلیارد ساله را تنها چند روز پس از آغاز عملیات علمی خود پیدا کرد.

به گزارش Interesting ingineering؛ اساساً، جیمز وب به ما این امکان را می‌دهد که کهکشان‌های شناخته نشده را رصد کنیم که نه تنها به دلیل فاصله آن از زمین، بلکه به این دلیل که از دورانی که در آن زندگی می‌کنیم دور و قدیمی هستند. مشاهده اولین کهکشان‌ها و ارائه اطلاعات جدید در مورد شکل گیری جهان یکی از اهداف اصلی ماموریت وب است.

ناسا هفته گذشته اولین تصاویر خیره کننده جیمز وب را فاش کرد. از آن زمان، تیم جیمز وب همچنین تصاویری از مشتری و کهکشان مارپیچی مسیه ۷۴ (M۷۴) را منتشر کرده است. اکنون تصویر جدیدی از یک کهکشان دور به دنیا نشان داده است که نور آن ۱۳.۵ میلیارد سال طول کشید تا به جیمز وب برسد.

تلسکوپ جیمز وب

این کهکشان که GLASS-z۱۳ نام دارد، رکورد قبلی دورترین و قدیمی‌ترین کهکشانی که مربوط به ۱۰۰ میلیون سال پیش بود و کشف شده است را شکست. رکورد قبلی متعلق به کهکشانی به نام GN-Z۱ بود که در فاصله ۱۳.۴ میلیارد سال نوری توسط تلسکوپ فضایی هابل در سال ۲۰۱۶ شناسایی شد.

دانشمندان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان دو مقاله پیش‌چاپ درباره این کشف جدید را در روز چهارشنبه، ۲۰ ژوئیه منتشر کردند. آن‌ها در مقالات خود توضیح دادند که کهکشان دیگری با سن مشابه به نام GLASS-z۱۱ را نیز شناسایی کرده اند.

محققان گفتند که هر دو کهکشان تازه کشف شده در مقایسه با کهکشان راه شیری کوچک هستند. GLASS-z۱۳ تقریباً ۱۶۰۰ سال نوری عرض دارد، GLASS-z-۱۱ تقریباً ۲۳۰۰ سال نوری است و کهکشان راه شیری ۱۰۰۰۰۰ سال نوری قطر دارد. این قابل انتظار است، زیرا کهکشان راه شیری، که خود بیش از ۱۳ میلیارد سال قدمت دارد، زمان بسیار بیشتری برای جمع آوری جرم از طریق آدم خواری کهکشان‌های کوچکتر داشته است.


بیشتر بخوانید

  • اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب شگفت انگیز خواهد بود

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا