سرور مجازی
فضای مجازی

گزارش فرانس پرس از چنبره رعیت آمریکا بر میلیاردها دلار پول نفت ایران

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فرانس پرس، تنش‌ها بین ایران و کره جنوبی بر سر پول‌های بلوکه شده در حال تشدید است و تهران تهدید به اقدام قانونی کرده مگر اینکه سئول بیش از 7 میلیارد دلار پول فروش محموله‌های نفتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است را آزاد کند.

جمهوری اسلامی سومین شریک تجاری بزرگ کره جنوبی در منطقه خاورمیانه بود تا اینکه آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای سال 2015 خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد.

ایران منبع اصلی تامین نفت کره جنوبی بود و در عوض تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات یدکی خودرو را از سئول وارد می‌کرد.

آناتولی: تنش‌های ایران و کره جنوبی به بخش آموزش و تجارت سرایت کردتأکید امیرعبداللهیان بر ضرورت آزادسازی فوری منابع مالی ایران در کره جنوبی

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس ایران، که درگیر این پرونده است، می‌گوید: 7.8 میلیارد دلار از پول ما در بانک‌های کره جنوبی مسدود است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت که کره جنوبی محموله‌های نفت ایران را تحویل گرفته اما هزینه آن را پرداخت نکرده است.

سلیمی در ادامه گفت: این کشور شریک تجاری قابل اعتمادی نیست و باید سود پولی را که به نادرست در اختیار گرفته است پرداخت کند.

بنا بر اعلام سفارت ایران در سئول، تجارت ایران و کره جنوبی در سال 2018 نسبت به سال 2017 که 12 میلیارد دلار بود به نصف کاهش یافت.

بر اساس آمار این سفارت، حجم تجارت بین دو کشور تا اواسط ژوئیه 2020 به 111 میلیون دلار کاهش یافت.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی در سئول در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که اعلام میزان دقیق پول بلوکه شده ایران در این کشور دشوار است.

این مقام وزارت خارجه در سئول عبارت «بدهی» کره جنوبی را رد کرد و در عوض این مبلغ را سرمایه «بلوکه شده» توصیف کرد.

این مقام به خبرگزاری فرانسه گفت: این پول به دلیل تحریم‌های آمریکا که مانع از معاملات مالی با تهران می‌شود، به ایران تحویل داده نمی‌شود.

این مقام افزود: ما هزینه واردات نفت خام را به یک حساب با ارز وون کره به نام بانک مرکزی ایران منتقل کرده ایم. و هنگامی که یک شرکت کره جنوبی به ایران صادر می‌کند، از آن حساب پرداخت خود را دریافت می‌کند.

به گفته این مسئول، کره جنوبی همچنین «در تماس نزدیک با طرف‌ها و بانک‌های مرتبط» برای پرداخت 16 میلیون دلار معوقات ایران به سازمان ملل متحد با استفاده از این سرمایه مسدود شده بود، و روند این حواله به پایان رسیده است.

سلیمی همچنین تأکید کرد که ایالات متحده موافقت کرده است تا کره جنوبی به جای بازگرداندن این وجوه، کالا به ایران عرضه کند.

اما مقام وزارت خارجه کره جنوبی در این باره گفت : در حال حاضر تنها معاملات بشردوستانه مانند دارو با این وجوه مسدود شده امکان‌پذیر است.

به گزارش تسنیم پیروی بی چون و چرای کره جنوبی از سیاست های ضد ایرانی آمریکا باعث شده است تا این کشور نزد افکار عمومی ایران به عنوان رعیت آمریکا شناخته شود. اخیرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به طور صریح از اقدام کره جنوبی در اجرای تحریم‌ها علیه ایران قدردانی کرده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا