ضرر ۲۱۰ میلیارد دلاری خودروسازان جهان در پی کمبود تراشه
کمبود تراشه به یکی از مشکلات بزرگ خودروسازان در چند ماه اخیر تبدیل شده؛ شدت این مساله به حدی است که برخی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل نموده و شماری از کارکنان را به مرخصی اجباری فرستادهاند. آنطور که موسسه مشاورهای AlixPartners تخمین زده، این مشکل تا پایان امسال ضرری ۲۱۰ میلیارد دلاری را به خودروسازان تحمیل خواهد کرد
این موسسه پیشتر و در ماه می پیشبینی کرده بود کاهش عرضه تراشه ۱۱۰ میلیارد دلار به خودروسازان دنیا ضرر زده و امسال میزان تولید خودرو در سرتاسر جهان ۳.۹ میلیون دستگاه افت خواهد داشت. اما وخامت اوضاع باعث شده AlixPartners در پیشبینیهای خود بازنگری کند. طبق پیشبینی جدید این موسسه میگوید میزان افت تولید خودرو، تا پایان سال به ۷.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.
مارک ویکفیلد (Mark Wakefield) یکی از مدیران و تحلیلگران ردهبالای AlixPartners در این رابطه گفته:
«مسلما همه امیدوار بودند بحران تراشه با گذشت زمان تعدیل شود، اما متاسفانه اتفاقات ناخوشایندی مثل قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ در مالزی و مشکلات موجود در سایر کشورها باعث بدتر شدن وضعیت شد.»
دن هرش (Dan Hearsch) مدیرعامل AlixPartners افزوده در حال حاضر صنعت خودرو نمیتواند شوکهای به وجود آمده را مدیریت کند و چنانچه در یک منطقه یا یک بخش کمبود یا وقفهای پیش بیاید، پیامدهای منفی ایجاد شده کمپانیهای سرتاسر دنیا را درگیر خود میکند، به همین خاطر مشکلات فعلی به دلیل کمبود در سایر قسمتها بیش از پیش تشدید میشوند.
ناگفته نماند در زمان کنونی تقریبا تمامی خودروسازان بزرگ جهان با مشکل کمبود تراشه و برخی قطعات دیگر دست و پنجه نرم میکنند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، شماری از برندهای بزرگ در کشورهای مختلف خطوط تولید خود را متوقف کردهاند. نکته تاملبرانگیز اینکه الا کلنیوس مدیرعامل دایملر اخیرا در نمایشگاه خودروی مونیخ گفته مشکل کمبود تراشه احتمالا تا سال ۲۰۲۳ گریبانگیر خودروسازان خواهد بود.
در نقطه مقابل اما ایلان ماسک اخیرا در صحبتهایی از احتمال رفع این مشکل حاد ظرف ماههای آتی سخن گفتهاست. حال باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این دو مدیر نامدار صنعت خودروسازی پیش بینی دقیقتری از شرایط آینده را مطرح کرده است و سرنوشت این صنعت بحرانی پس از بهبود نسبی کرونا چه خواهد شد؟