گمرک:کامیونهای وارداتی مطابق قانون ارزشگذاری میشود/ 2600 کامیون وارداتی در آستانه متروکه شدن
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نامه مهرداد جمال ارونقی به شرح زیر است؛
عطف به رونوشت نامه شماره 140/1400/39525/9000 مورخ 23/5/1400 درخصوص رسوب کامیون های وارداتی، به استحضار میرساند:
- بررسی های میدانی و آمار واصله از 9 گمرک اجرایی کشور به شرح زیر نشان می دهد 3643 دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که 2559 دستگاه از این کامیون ها هنوز به گمرک اظهارنشده و 1084 دستگاه از آنها ، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده است، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا نکرده است. باید توجه داشت علیرغم اینکه این حوزۀ معاونت، در تاریخ 26/4/1400 ، طی نامۀ شمارۀ 540779/1400 از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارائه آمار نموده است، صرفاً 9 گمرک اجرایی به شرح جدول ذیل نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام نکرده اند. لیکن ، برخی از گمرکات اجرایی ، تا تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزۀ معاونت ارائه ننموده اند که با محاسبۀ آمار کامیون های رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از 3643 دستگاه نیز افزایش خواهد یافت؛
ردیف | گمرک | اظهارنشده | اظهارشده – ترخیص نشده | جمع |
1 | بازرگان | 1570 | - | 1570 |
2 | تهران | 344 | 322 | 666 |
3 | غرب | 233 | 304 | 537 |
4 | تبریز | 40 | 245 | 285 |
5 | اردبیل | 73 | 118 | 191 |
6 | ارومیه | 117 | 53 | 170 |
7 | زنجان | 126 | 28 | 154 |
8 | جلفا | 51 | - | 51 |
9 | اصفهان | 5 | 14 | 19 |
جمع | 9 گمرک | 2559 دستگاه | 1084 دستگاه | 3643 |
- بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد بیش از 70% کامیون های وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود.
گرچه گفته شده است این کامیون ها بدلیل عدم صدور ثبت سفارش ، به گمرک اظهار نشده اند ولی صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیون های رسوبی را در آستانۀ متروکه شدن قرار خواهد داد؛
- اسناد اولیه و ترانزیتی کامیون ها نشانگر این است که کامیون های وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند) ، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) می باشند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیون ها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیده ای مواجه شده است؛
- از جمله مواردی که درخصوص طولانی شدن روند ترخیص کامیون های وارداتی احصاء یا اعلام شده است عبارتند از : عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعۀ برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست ؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیون ها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و ….؛
با توجه به مراتب معنونه لازم است موارد اشاره شده بقید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و عنداللزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیۀ مراجع و سازمان های مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیون های وارداتی، تصمیمات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایۀ وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همچنین با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود.
از جمله مواردی که در این زمینه باید سریعاً تعیین تکلیف و ابلاغ گردد، عبارتند از:
ردیف | عنوان | دستگاه متولی |
1 | صدور ثبت سفارش برای کامیون های فاقد ثبت سفارش | سازمان راهداری |
2 | امکان ترانزیت کامیون های وارداتی فاقد ثبت سفارش به گمرکات داخلی کشور | سازمان راهداری |
3 | صدور مجوزهای قانونی از جمله مجوز استاندارد و محیط زیست ظرف 7 روز اداری طبق مصوبه شورایعالی امنیت ملی | سازمان ملی استاندارد |
4 | موکول نمودن مجوز محیط زیست به بعد از ترخیص و قبل از شماره گذاری کامیون ها | سازمان محیط زیست |
5 | تحویل کلیۀ استعلامات از نمایندگی ها بصورت دستی و ارائه پاسخ ظرف 3 روز اداری | گمرکات اجرایی |
6 | تسریع در پاسخ به استعلامات صورت پذیرفته درخصوص ارزش کامیون ها و موارد مقرراتی | گمرک ایران |
7 | عدم اخذ جریمه از کامیون های دارای تفاوت ارزش که ارزش معاملاتی آنها مورد پذیرش قرار گرفته است باستناد مادۀ 183 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی | گمرکات اجرایی |
8 | اطلاع رسانی شفاف درخصوص چگونگی اخذ مالیات بر ارزش افزوده کامیون ها که از ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی با مبنای محاسبه نرخ ارز 4200 تومانی اخذ می شود | گمرکات اجرایی |
9 | شفاف سازی درخصوص این مورد که منظور سازمان راهداری از پرداخت100% حقوق ورودی بدون ارائه گواهی اسقاط کامیون، مأخذِ 100% نمی باشد و مأخذ کامیون های وارداتی، مأخذ کتاب مقررات است | دفتر تعرفه گمرک ایران |
10 | تسریع در صدور کدرهگیری بانک و یا موکول نمودن ارائه کدرهگیری بانک به زمان پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری | بانک مرکزی |
بدیهی است با توجه به مراجعه و پیگیری عدۀ زیادی راننده و صاحبان اصلی کامیون های رسوبی در گمرکات، اتخاذ تصمیمات سریع در این خصوص و اطلاع رسانی مطلوب و شفاف جهت تنویر افکار عمومی، امری فوری و ضروری به نظر می رسد که سازمان گمرک، آمادگی کامل خود را جهت بررسی همه جانبه این امر و تلاش در راستای رفع مشکلات مبتلابه اعلام می دارد.
همچنین از آن مقام محترم به عنوان مدعی العموم و معاون محترم قضایی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوۀ قضاییه استدعا دارد ضمن دستور پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیربط ، تمهیدات لازم در راستای اتخاذ تصمیمات عاجل در ترخیص کامیون هایی که با موافقت مراجع ذیربط و بصورت کاملا قانونی وارد کشور شده و حقوق مکتسبه برای صاحبان کامیون ها ایجاد شده است بوجود آید. قبلا از توجه جنابعالی نسبت به درخواست جمعی از رانندگان محترم و زحمتکش که تنها سرمایۀ آنها در معرض بلاتکلیفی و حتی نابودی قرار گرفته است کمال امتنان را دارد.
به گزاش تسنیم، احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران امروز جمعه 29 مرداد 1400 با اشاره به روند کُند نوسازی کامیونهای فرسوده، گفته است: قیمت کامیون دستدوم 50 هزار یورو است، اما دولت عوارض گمرکی یک کامیون نو را دریافت میکند.
وی با اشاره روند کُند نوسازی کامیونهای فرسوده در کشور، اظهار کرد: باید فرآیندهای مربوط به نوسازی ناوگان باری سنگین کشور دارای تعریف درستتری بوده و هماهنگی بین مراجع و برنامهریزی مناسبتری داشته باشد.
وی ادامه داد: دولت باید هزینههای نوسازی کامیونهای فرسوده را واقعا کاهش دهد. الان بخشی از هزینهها را خود دولت اضافه میکند؛ وقتی بنده کامیونی را در اروپا حدودا 50 هزار یورو خریداری میکنم، چرا مالیات این کامیون را بر اساس کامیون صفر کیلومتر اروپایی دریافت میکنند؟ دولت می گوید قیمت این کامیون در اروپا 110 هزار یورو است و عوارض گمرکی و مالیات این کامیون را بر اساس کامیون نو دریافت میکنند. این یکی از مسائلی است که باعث کُند شدن روند نوسازی ناوگان باری سنگین در کشور شده است.
در همین حال معاون فنی گمرک در واکنش به اظهارات دبیر کانون سراسری کامیونداران کشور به تسنیم گفت: گمرک مطابق قانون و آیین نامه های مربوطه موظف است درباره ارزش وفق تبصره 6 اقدام کند. ضمن این که گمرک تا کنون در حداقل زمان ممکن پاسخ استعلام ها را داده تا تشریفات ترخیص زودتر انجام شود.
ارونقی تاکید کرد: همچنین در اجرای ماده 183 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، جریمه از صاحبان کالا دریافت نشده است.
قانون چه میگوید؟
به گزارش تسنیم، قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی وساخت داخل و قطعات آنها به شرح زیر است؛
ماده واحده – حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات مربوط به انواع خودرو شامل:
سواری، وانت، مینیبوس، اتوبوس، شاسی کامیون، کامیون،کامیونت، تریلرکش، دوچرخه و موتور سیکلت و انواع ماشین آلات راهسازی که از خارج کشور وارد یا در داخل تولید میشود به شرح زیر محاسبه ودریافت میشود:
الف – حقوق گمرکی
1 – حقوق گمرکی خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی:
– سواری 25 درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین 25 درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار 25 درصد ارزش سیف
– مینیبوس 15 درصد ارزش سیف
– اتوبوس 15 درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش 15 درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت 20 درصد ارزش سیف
– دوچرخه 20 درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی 20 درصد ارزش سیف
2 – حقوق گمرکی قطعههای منفصل وارداتی خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای مذکور:
– سواری 10 درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین 10 درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین سواری کار 10 درصد ارزش سیف
– مینیبوس 5 درصد ارزش سیف
– اتوبوس 5 درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش 5 درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت 10 درصد ارزش سیف
– دوچرخه 10 درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی 10 درصد ارزش سیف
ب – سود بازرگانی:
1 – سود بازرگانی خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی:
– سواری 5 درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین 5 درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار 5 درصد ارزش سیف
– مینیبوس 5 درصد ارزش سیف
– اتوبوس 5 درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش 5 درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت 10 درصد ارزش سیف
– دوچرخه 10 درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی 10 درصد ارزش سیف
2 – سود بازرگانی قطعههای منفصل وارداتی خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای مذکور:
– سواری 10 درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین 10 درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار 10 درصد ارزش سیف
– مینیبوس 10 درصد ارزش سیف
– اتوبوس 10 درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش 10 درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت 10 درصد ارزش سیف
– دوچرخه 10 درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی 5 درصد ارزش سیف
ج – مالیات:
1 – مالیات خوردوها و ماشین آلات راهسازی وارداتی بر اساس ارزش سیف آنها:
سواری:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ 70 درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ 75 درصد.
– نسبت به نرخ مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ 85 درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ 100 درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ 120 درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال 25 درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– وانت یککابین: به نرخ 30 درصد.
– وانت دوکابین سواری کار:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ 50 درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ 55 درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ 65 درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ 80 درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ 100 درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال 25 درصد به نرخ قبلی
اضافه میشود.
– مینیبوس: به نرخ 20 درصد.
– اتوبوس: به نرخ 20 درصد.
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت و تریلرکش: به نرخ 20 درصد.
موتورسیکلت: با یک سیلندر به نرخ 5 درصد و با بیش از یک سیلندر به نرخ 10 درصد.
– دوچرخه : معاف
– ماشین آلات راهسازی: معاف.
2 – مالیات خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر مبنای مجموع ارزش سیف قطعههای منفصل وارداتی آنها بر طبق مفاد تبصره 7 اینقانون:
– سواری:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ 20 درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ 25 درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ 35 درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ 50 درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ 70 درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال 25 درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– وانت یک کابین: معاف.
– وانت دوکابین و سواری کار.
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ 10 درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ 15 درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ 25 درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ 40 درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ 60 درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال 25 درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– مینیبوس: معاف.
– اتوبوس: معاف.
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت و تریلرکش: معاف.
– موتورسیکلت: معاف.
– دوچرخه: معاف.
– ماشین آلات راهسازی: معاف.
تبصره 1 – به منظور بازسازی و نوسازی صنایع خودروسازی و ماشین آلات راهسازی کشور به مدت 6 سال تخفیفهایی به شرح زیر بهتولیدکنندگان داخلی تعلق میگیرد:
– از تاریخ تصویب این قانون تا پایان سال 1373 حداکثر 80 درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال 1374 حداکثر 60 درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال 1375 حداکثر 50 درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال 1376 حداکثر 40 درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
مقدار تخفیفهای موضوع این تبصره طبق آییننامهای که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد بر اساس میزان موفقتتولیدکننده داخلی در صادرات و ساخت داخل نمودن قطعههای محصول تولیدی، تعیین میشود.
تبصره 2 – به منظور کمک به بهبود محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا علاوه بر مبالغ موضوع این قانون معادل یک درصد حقوق گمرکی،سود بازرگانی و مالیات به مأخذ ارزش سیف از کلیه خودروهای سواری وارداتی وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد.
هر سال معادل مبالغ وصولی از این بابت از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور پیشبینی میشود به تشخیص هیأت وزیران دراختیار سازمانهای ذیربط قرار خواهد گرفت تا صرفاً برای بهبود محیط زیست به مصرف برسانند.
تبصره 3 – ارقام حقوق گمرکی ارائه شده صرفاً به صورت پایه و برای اتومبیلهای سواری چهارسیلندر در نظر گرفته شده و برای هر سیلندر اضافه3% به ارقام مذکور در بند الف اضافه شود.
تبصره 4 – ارزش سیف یاد شده در این قانون بر مبنای بهای ارز شناور محاسبه میشود تا زمانی که ارز با نرخهای متفاوت جهت تولیدات داخلیتخصیص مییابد بهای ارز تخصیصی برای واردات نباید ارزانتر از بهای ارز تخصیصی جهت ساخت داخل باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانبه هنگام گشایش اعتبار و گمرک ایران به هنگام ترخیص مسئول کنترل نرخ ارز تخصیصی بوده و مابهالتفاوت احتمالی بایستی به حساب خزانه واریزشود.تبصره 5 – حقوق گمرکی و سود بازرگانی انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی و قطعههای منفصل و قطعههای یدکی آنها، هنگامترخیص توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت میشود. و مالیات کلیه خودروهای یاد شده در این قانون در زمان فروش توسط تولیدکنندگانداخلی و واردکنندگان حسب مورد از خریدار وصول و به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت خواهد شد. در مواردی که اشخاص برای مصارفشخصی خودرو وارد مینمایند مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ترخیص از گمرک نسبت به پرداخت مالیات مقرر اقدام کنند. چنانچه مالیاتموضوع این قانون در موعد مقرر پرداخت نگردد مشمول جریمهای معادل 2٫5 درصد در ماه از تاریخ دیر پرداخت خواهد بود.
تبصره 6 – در صورتی که ارزش سیف خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی بر اساس سیاهه خرید و یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا کمتراز قیمت صادراتی شرکت سازنده خودرو مربوطه با در نظر گرفتن کلیه تجهیزات و لوازم اضافه نصب شده بر روی آنها باشد در محاسبه و وصول حقوقگمرکی، سود بازرگانی و مالیات موضوع این قانون قیمت اخیرالذکر ملاک عمل قرار خواهد گرفت. قیمت صادراتی ماشین آلات راهسازی و خودروهاییکه بر اساس تبصره 14 این قانون ورود آنها به کشور مجاز میباشد هر سال پس از استعلام کتبی از شرکتهای مربوطه و مقایسه با قیمتهای جهانی همانخودرو یا ماشین راهسازی توسط وزارت صنایع سنگین و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
تبصره 7 – میزان ارزبری خودروهای ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای منفصل وارداتی آنها که توسط تولیدکنندگان داخلی و یا سایرینبه کشور وارد شده و جهتتولید خودرو در داخل مصرف شوند محاسبه و در سال جاری پس از تصویب این قانون و در بهمن ماه هر سال برای سال بعدتوسط وزارت صنایع سنگین به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وصول مالیات اعلام میگردد. در مورد قطعههای ساخت داخل در صورتی کهاجزایی از آن قطعه به صورت ساخته شده کامل از خارج وارد کشور شوند ارزش سیف آن اجزاء نیز در محاسبه ارزبری مربوط به مالیات در نظر گرفتهمیشود.
تبصره 8 – ورود خودروها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیرانمیرسد مجاز میباشد. سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به آنها، بر اساس ارزش نوع سال ساخت آنها محاسبه میشود.
تبصره 9 – خودروها و ماشین آلات راهسازی نو که به خارج از کشور صادر شوند از مالیات موضوع این قانون معاف بوده و کلیه حقوق گمرکی،سود بازرگانی دریافتی به صادرکننده مسترد میشود.
تبصره 10 – اتومبیلهایی که برای کرایه و تاکسی شمارهگذاری میشوند در صورتی که ساخت داخل باشند از 100 درصد مالیات موضوع این قانونمعاف میباشند. هر گاه تبدیل نمره اتومبیلهای کرایه و تاکسی قبل از اتمام پنج سال از تاریخ شمارهگذاری به عمل آید هنگام تبدیل نمره مشمولپرداخت کل مالیات مقرر در این قانون میباشند. و چنانچه پس از انقضای مدت پنج سال مذکور تبدیل نمره نمایند مشمول پرداخت 50 درصد
مالیاتمقرر در این قانون خواهند بود.
تبصره 11 – به منظور ایجاد و تجهیز مراکز آزمایش و تحقیق و استاندارد نمودن قطعههای خودرو هر سال معادل 5 درصد از درآمد مالیاتی حاصلاز ورود و تولید خودرو از محل اعتباری که به همین منظور در لایحه بودجه کل کشور پیشبینی میگردد در اختیار وزارت صنایع سنگین قرار میگیرد.آییننامه نحوه مصرف اعتبار موضوع این تبصره به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره 12 – مشخصات تعیینکننده انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی موضوع این قانون توسط وزارت صنایع سنگین با رعایت مفادکنوانسیونهای بینالمللی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت دارد، تعیین و به تصویب هیأت وزیران میرسد. مالیات، حقوق گمرکی وسود بازرگانی موضوع این قانون در مورد خودروهای خاص و خدماتی بر اساس نوع شاسی آنها محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره 13 – خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد داشته باشند.
تبصره 14 – خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی به استثنای مواردی که هیأت وزیران تصویب میکند باید دارای نمایندگی رسمی در ایرانبرای خدمات بعد از فروش باشند. تعیین ضوابط مربوط، تعیین نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها به عهده وزارت صنایع سنگین است.
تبصره – 15 برای حمایت از تولیدات داخلی، هیأت وزیران باید در مواقع ضروری با تصویب ضوابط خاص واردات هر نوع خودرو و یا ماشینآلات راهسازی و یا قطعات آنها را که لازم باشد برای مدتی محدود نموده و یا برای ورود خودرو، ماشین راهسازی و یا قطعه خاصی، سود بازرگانیویژهای وضع کند.
تبصره 16 – تمام قطعههای خودرو، ماشین آلات راهسازی و اجزای آنها که خارج از مجموعه قطعههای منفصل (CKD) توسط سازندگان داخلی ویا سایرین به کشور وارد شود مشمول سود بازرگانی و حقوق گمرکی مربوط به تعرفه بخش ساخت داخل مربوطه است.
سازندگان داخلی قطعههایخودرو و ماشین آلات راهسازی در هنگام ورود اجزای آن قطعه، بر اساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیرانمیرسد از پرداخت حداکثر تا 90 درصد از سود بازرگانی حقوق گمرکی مربوط معاف هستند.
تبصره 17 – تمام افراد حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیر دولتی، وزارتخانهها، نهادهای انقلابی، سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی ووابسته به دولت و کلیه وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و حتی آنها که شامل قوانین خاص بوده و ازپرداخت مالیات یا سود بازرگانی و حقوق گمرکی معاف میباشند مشمول این قانون بوده و بایستی سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیاتهای مقرر دراین قانون را پرداخت کنند.
تبصره 18 – خودروهای سفارتخانهها و کنسولگریها و نمایندگیهای سیاسی و فرهنگی خارجی و مأمورین آنها به شرط عمل متقابل و همچنینسازمانهای بینالمللی و کارشناسان خارجی مأمور از طرف آنها، که از پلاکهای خاص استفاده مینمایند از پرداخت مالیات مقرر در این قانون معافمیباشند. در صورت واگذاری اتومبیلهای موضوع این تبصره به سایر اشخاص در تاریخ انتقال مشمول مالیات مقرر در این قانون هستند.
تبصره 19 – آییننامههای اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب توسط وزارت صنایع سنگین تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
تبصره 20 – کلیه خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی موضوع این قانون که قبل از تاریخ تصویب این قانون از گمرک ترخیص قطعی شدهباشند از لحاظ حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات تابع مقررات قبلی هستند.
تبصره 21 – از تاریخ تصویب این قانون ورود و صدور انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی در چهارچوب ضوابط این قانون مجاز است.
تبصره 22 – از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی و همچنین اخذ هر نوع وجه دیگری مانند مالیات تولید خودروتحت هر عنوان و یا عوارض آسفالت، عوارض شهرداری و یا هر نوع عوارض دیگر، از تولیدکنندگان و واردکنندگان انواع خودرو و ماشین آلاتراهسازی موضوع این قانون و قطعه سازهای آنها ممنوع است.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و بیست و و دو تبصره در جلسه روز چهارشنبه دوم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ 1371٫10٫20 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
انتهای پیام/