تغییر نتیجه نبرد لامبورگینی و فراری در بازار فروش به نفع گاو خشمگین
شرکت فراری با سابقه تاریخی در مسابقات اتومبیلرانی و محصولات با عملکرد و طراحی بالا همیشه به عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای تجاری در جهان شناخته شده است.
با این حال هربرت دیس مدیرعامل شرکت فولکس واگن که مالک شرکت لامبورگینی است ادعا کرده که این شرکت نه تنها از رقیب هموطن و سنتی خود عقب نیست بلکه در مواردی از رقیب خود پیشی گرفته است.
دیس در ادامه صحبت های خود میگوید:
« لامبورگینی عملکرد بسیار عالی از خود برجای گذاشته است و در حال حاضر سوددهی آن دو رقمی شده و یک برنامه گسترده برای برقی کردن محصولات خود نیز دارد. لامبورگینی مشتریان جوانتر را به سمت خود جذب میکند و در آسیا نیز عملکرد قویتری به نسبت فراری دارد. دیس با اعلام این صحبت ها بار دیگر از اهمیت حفظ برند لامبورگینی پس از ادغام بوگاتی و ریماک میگوید».
فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ میلادی این شرکت را تاسیس کرد. هدف او رقابت با فراری بود و دست به عرضه محصولات سوپر اسپرت و موتور وسط از جمله لامبورگینی میورا زد.
اوج رقابت مستقیم نیز به دهه ۸۰ میلادی باز میگردد جایی که پوسترهای دیواری علاقه مندان در سرتاسر جهان سوپرخودروهای این دو شرکت بودند.
در یک طرف لامبورگینی با مدل هایی از جمله کونتاش، میورا و دیابلو حضور داشت و در طرف مقابل نیز فراری با محصولات تاریخی از جمله ۲۸۸ GTO، F50 و F40 به جنگ یکدیگر رفته بودند.
هر دو سوپرخودروساز در دهه اخیر میلادی به لطف معرفی محصولات کاملا جدید توانستهاند فروش چشمگیری را از خود برجای بگذارند
لامبورگینی در سال ۲۰۱۹ میلادی به رکورد فروش ۸۲۰۵ دستگاه دست پیدا کرد. این خودروساز ۲۰ سال پیش تنها ۲۶۵ دستگاه خودرو به فروش میرساند.
فراری نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی به رکورد ۱۰۱۳۱ دستگاه رسیده است.
این در حالی است که فراری هنوز خودروی شاسی بلند یا همان SUV خود را عرضه نکرده است.
لامبورگینی در سال های اخیر با شاسی بلند خود یعنی اوروس توانسته عملکرد بسیار خوبی را از خود برجای بگذارد.
در حال حاضر تمامی یوتیوبرهای موفق یک دستگاه لامبورگینی هوراکان یا آونتادور دارند و دیس این را یکی از دلایل جذابیت بالای لامبورگینی میداند.
گرچه در حال حاضر سبد محصولات شرکت لامبورگینی محدود به ۳ مدل اصلی آونتادور، هوراکان و اوروس است و تنها یک مدل تولید محدود با نام sian وجود دارد.
در طرف مقابل اما فراری محصولات مختلفی از جمله روما، پورتوفینو، ۲۸۶ GTB، F8 Tributo، ۸۱۲ و SF90 را برای عرضه دارد و تنها محصول شاسی بلند و ۴ درب عرضه نمیکند.
در پایان باید دید که در آینده این رقابت به چه شکلی ادامه پیدا میکند و زمانی که عرضه خودروهای تمام برقی در سرتاسر صنعت خودروسازی دیده میشود این دو شرکت ایتالیایی چه برنامهای برای عرضه محصولات برقی دارند.
با وجود این که لامبورگینی دسترسی به دانش فنی گروه فولکس واگن دارد اما در سوی مقابل نیز فراری دو محصول با عملکرد خارق العاده یعنی SF90 Strdale و ۲۹۶ GTB را دارد که مجهز به قوای محرکه هیبریدی هستند. به نظر میرسد که این رقابت قدیمی در عصر برقی شدن خودروها ادامه خواهد داشت و آینده بشدت هیجان انگیزی در انتظار علاقه مندان به این دو شرکت است.