بازگشت پژو ۲۰۰۸ به خط تولید
شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن اولین شرکتی بود که بعد از توافق هسته ای در ایران حضور یافت و با سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون یورویی با شریک دیرینه خود (ایرانخودرو) به فعالیت دوباره پرداخت. در همین حین از خودروی ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول پسابرجامی در بازار خودرو یاد میکنند این در شرایطی است که روند کند تولید این محصول ابهاماتی را در مورد تحویل این خودرو به ثبتنامکنندگان ایجاد کرده است. روندی که پس از خروج امریکا از برجام بیش از پیش پیچیده شد.
چند روز قبل اعلام شد که تولید پژو ۲۰۰۸ متوقف شده است. همچنین تحلیل برخی رسانه ها این روایت را داشت که دیگر این کراس اوور در ایکاپ تولید نمی شود.
با پیگیری های انجام شده مشخص شد که تولید پژو ۲۰۰۸ از ابتدای هفته جاری دوباره از سر گرفته شده و فعلا مونتاژ نهایی این خودرو برای تحویل به حواله داران ادامه دارد و در هفته های آتی ارسال دعوتنامه برای مشتریان انجام خواهد شد. با توجه به آمار وبسایت کدال، بخش قابل توجهی از تعهدات مربوط به پژو ۲۰۰۸ از جانب ایکاپ و ایران خودرو پاسخ داده شده و در هفته های آتی، تولید بخش باقی مانده تعهدات انجام خواهد شد.
با توجه به سیاست های شرکت ایکاپ مبنی بر عدم تولید خودروی ناقص و ساخت پژو ۲۰۰۸ به صورت کامل، بدیهی است که در ۴ روز فعال این شرکت در فروردین ۹۹، امکان تولید محصول نهایی و تجاری فراهم نبوده است. برای همین تولید پژو ۲۰۰۸ قابل عرضه در ماه گذشته توسط کدال، صفر دستگاه اعلام شده بود. اما این اتفاق به معنی توقف تولید این کراس اوور مونتاژی نیست و در حال حاضر فرایند تولید ۲۰۰۸ مانند گذاشته ادامه دارد.
با اعلام خبر عدم تولید پژو ۲۰۰۸ در فروردین ۱۳۹۹، تحلیلی مبنی بر عدم تولید کلی این خودرو در برخی رسانه ها منتشر شد. در پی انتشار این خبرها، جوی در بازار خودرو حاکم شد که همیشه باعث افزایش قیمت خودروهای محبوب توقف تولید شده می شود. حال با توجه به اطلاعات در دسترس، مشخص است که عرضه ۲۰۰۸ ادامه خواهد داشت و بزودی نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو به بازار می آید.
بازگشت پژو ۲۰۰۸ به خط تولید [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰
اطلاعات مالی منتشر شده از سوی ایران خودرو برای تیر ماه نشان می دهد پژو ۲۰۰۸ به خط تولید این شرکت برگشته و قیمت کارخانه ای آن نیز ۷۱۲ میلیون تومان در ماه گذشته بوده است.
آخرین بار این محصول پسابرجامی در دی ماه ۹۹ در خطوط تولید این خودروساز دیده شده بود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ایران خودرو در سایت کدال این خودروساز طی تیرماه امسال ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است.
تولید این تعداد خودرو در حالی توسط آبی های جاده مخصوص انجام شده است که این خودروساز در سال گذشته توانست تنها ۱۸۱ دستگاه از این محصول کراس اوور را عملیاتی کند.
بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص طی تیرماه حدود ۵۷ درصد کل پژو ۲۰۰۸ را که سال گذشته تولید کرده بود را در خطوط تولید خود نهایی کرده است.
پژو ۲۰۰۸ مدال اولین محصول پسابرجامی صنعت خودرو را بر سینه دارد.
غول آبی جاده مخصوص خطوط تولید این محصول را در اسفندماه ۹۵ نصب کرد اما تولید این خودرو را از اردیبشهت ماه سال ۹۶ آغاز کرد.
ایران خودرویی ها در آن مقطع برنامه ریزی کرده بودند تا در فاز اول سالانه ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید کنند.
آبی های جاده مخصوص در تیرماه ۹۶ برای اولین بار پیش فروش این محصول را برگزار کردند. طی این پیش فروش تعداد ۱۶ هزار دستگاه از این محصول پسابرجامی پیش فروش شد.
اما خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در اردیبشهت ماه ۹۷ و بازگشت تحریم های صنعت خودرو در نیمه مرداد ماه همان سال سبب شد تا تولید این محصول و تحویل ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ پیش فروش شده با اما و اگرهایی همراه باشد.
به هر حال ایران خودرو به تعهد خود عمل کرد و تا پیش از تیرماه امسال در مجموع ۱۶ هزار و ۱۳۸ دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد.
با توجه به تولید ۱۰۳ دستگاهی در اولین ماه از تابستان ۱۴۰۰ مجموع تولید این خودرو به ۱۶ هزار و ۲۴۱ دستگاه می رسد.
بنابراین مشاهده می شود که آبی های جاده مخصوص ۲۴۱ دستگاه بیش از تعهد خود نیز پژو ۲۰۰۸ تولید کردند.
ایران خودرویی ها هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولیدی خود در تیرماه امسال را به قیمتی حدود ۷۱۲ میلیون تومان فروخته اند.
این در حالیست که آبی های جاده مخصوص پیش تر این خودرو را در پیش فروش های خود با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان به خریداران تحویل می دادند.
در خصوص فروش این خودرو یک نکته وجود دارد و آن نحوه فروش است. بررسی ها نشان می دهد ایران خودرو برای فروش این تعداد خودرو در تیر هیچ فراخوان،طرح فروش یا اطلاعیه ای صادر نکرده است. به بیان ساده ایران خودرو این تعداد پژو ۲۰۰۸ را بدون اعلام قبلی فروخته و مشخص نیست این خودروها به چه کسی و در چه قالبی تحویل داده شده است. ظاهرا این خودرو برجامی یواشکی فروش رفته است.