ادغام AI Overviews با AI Mode؛ گام تازه گوگل در تحول جستجو

ادغام AI Overviews با AI Mode؛ گام تازه گوگل در تحول جستجو
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از Techcrunch، حالت هوش مصنوعی که گوگل آن را AI Mode مینامد، نخستینبار در ماه مه سال جاری برای کاربران آمریکایی و سپس در ماه اوت برای کاربران جهانی عرضه شد. این قابلیت امکان گفتوگوی دوطرفه با مدل هوش مصنوعی Gemini را در قالب تجربهای مشابه چتباتهایی چون ChatGPT فراهم میکند.
تا پیش از این، بهرهگیری از این تجربه مستلزم آن بود که کاربر پیشاپیش درباره نوع پرسش خود تصمیم بگیرد. در جستوجوهای ساده یا پرسشهایی که پاسخ آنها روشن و سریع بود، کاربران معمولاً از همان روش تایپ مستقیم در نوار جستجو استفاده میکردند. اما برای پرسشهای پیچیدهتر یا موضوعاتی که نیازمند کاوش بیشتر بودند، کاربر باید بهصورت دستی تب حالت هوش مصنوعی را انتخاب و گفتوگو با جمینای را آغاز میکرد.
اکنون گوگل قصد دارد بررسی کند که آیا تفکیک این دو تجربه همچنان ضروری است یا خیر. به گفته این شرکت، فرایند جستجو اغلب میتواند به طرح پرسشهای جدید یا نیاز به بررسی دقیقتر منجر شود؛ وضعیتی که در آن یک جستجوی ساده به گفتوگویی عمیق تبدیل میشود.
طبق اعلام گوگل، در این آزمایش جدید که روز دوشنبه معرفی شد، کاربران میتوانند بهصورت یکپارچه و مستقیم از صفحه نتایج جستجو وارد حالت هوش مصنوعی شوند. این قابلیت فعلاً بهصورت جهانی اما فقط روی دستگاههای موبایل فعال شده است.
این اقدام در حالی صورت میگیرد که رقیب اصلی گوگل، یعنی OpenAI، برخی عرضههای محصولی خود را به تعویق انداخته تا تمرکز بیشتری بر بهبود تجربه چتبات داشته باشد. از سوی دیگر، مدلهای بهروز شده Gemini و انتشار مدل تصویری «نانو موز» باعث شدهاند تعداد کاربران ماهانه جمینی تا ماه نوامبر به بیش از ۶۵۰ میلیون نفر برسد. ادغام AI Mode با AI Overviews (که بهتنهایی بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه دارد) میتواند برتری قابلتوجهی در پذیرش مصرفکننده برای جمینای ایجاد کند.
«رابی استاین»، معاون بخش مدیریت محصول جستجوی گوگل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کاربران نباید به این فکر کنند که پرسش خود را دقیقاً کجا یا چگونه مطرح کنند.» او توضیح داد که کاربران همچنان یک نمای کلی مبتنی بر هوش مصنوعی دریافت خواهند کرد، اما از همان صفحه قادر خواهند بود پرسشهای تکمیلی را در قالب یک گفتوگوی زنده در حالت هوش مصنوعی مطرح کنند.
وی افزود: «این تجربه ما را یک گام به چشمانداز آینده جستجو نزدیکتر میکند؛ اینکه فقط هر آنچه در ذهن دارید بپرسید، فارغ از اینکه چقدر طولانی یا پیچیده باشد، و دقیقاً همان پاسخی را که نیاز دارید دریافت کنید.»
مجله خبری mydtc




