سرور مجازی
فناوری

وقتی تعرفه‌ها بازار آمریکا را از موج نو خودروسازی چین جدا نگه می‌دارد

وقتی تعرفه‌ها بازار آمریکا را از موج نو خودروسازی چین جدا نگه می‌دارد

چین به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین بازار و صادرکننده خودروهای برقی است. سهم فروش خودروهای برقی در چین طی چند سال اخیر به‌شدت افزایش یافته و اکنون تقریباً نیمی از بازار خودروهای نو را تشکیل می‌دهد؛ وضعیتی که به رشد صدها برند و کاهش قیمت‌ها از طریق رقابت شدید منجر شده است.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از الکترک، جیمسون داو ، کارشناس این وبسایت، فرصت رانندگی محدود اما آموزنده‌ای با چهار مدل مختلف چینی را یافت تا تنوع سگمنت‌ها و نقاط قیمتی را نشان دهد: بی‌وای‌دی Yangwang U8، ام‌جی Cyberster، بستون Pony و چری iCar 03. این تست با همکاری دی‌کار استودیو (DCAR STUDIO) از چین انجام شد – کانالی معروف که تست‌های پیشرفته رانندگی خودران را اجرا کرده است.

بی‌وای‌دی Yangwang U8 خودرویی لوکس و بزرگ است که به‌جای یک اَبَر-الکتریکی صرف، یک EREV (الکتریکی با موتور احتراق برای شارژ) محسوب می‌شود. U8 حجم زیادی امکانات دارد، از صندلی‌های چرمی و صفحه‌نمایش‌های متعدد تا قابلیت‌های عجیب مثل «تانک‌ترن» و مدی که ظاهراً اجازه شناکردن خودرو را می‌دهد.

پک باتری ۵۰ کیلووات‌ساعتی و برد EV تنها ۱۱۲ مایل (طبق پروتکل چینی CLTC) برای چنین غولی کوچک به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل موتور احتراقی به‌عنوان پشتیبان قرار گرفته است. U8 تکیه‌گاهی برای ارتقای پرستیژ برند بی‌وای‌دی است، اما در رانندگی شهری و پیچ‌ها حس بلندی و تاحدی «بالا» بودن دارد.
 

وقتی تعرفه‌ها بازار آمریکا را از موج نو خودروسازی چین جدا نگه می‌دارد
ام‌جی Cyberster خودرویی اسپرت و دو نفره است که عملکرد شتاب چشمگیری دارد: ۵۴۴ اسب‌بخار و شتاب ۰ تا ۶۲ مایل در ۳٫۱ ثانیه (طبق اعلام)؛ با این‌حال وزن بالا (حدود ۴۱۰۰ پوند، معادل ۲ تن) و تعلیق نسبتاً کاستی‌دار باعث شده تا خودرو بین دو حالت اسپرت خالص و گرندتورر تردید داشته باشد. دکمه «سوپر اسپرت» در فرمان تجربه رانندگی تهاجمی‌تری فراهم می‌کند و نمایشگر راننده اطلاعات پیست‌محور را نشان می‌دهد.
 
وقتی تعرفه‌ها بازار آمریکا را از موج نو خودروسازی چین جدا نگه می‌دارد
بستون Pony کوچک‌ترین و دلرباترین نمونه بود؛ خودروی شهری دو در که با طول ۱۱۸ اینچ حتی از کی‌کارهای ژاپنی هم کوتاه‌تر است. طراحی شاد، آپشن‌های دو رنگ، صفحه‌نمایش در تریم‌های بالاتر و دسترسی به آپدیت‌های OTA و دستیار هوش مصنوعی «دیپ‌سیک» از نکات جذاب آن است. قیمت پایه بسیار پایین است (حدود ۴۸۰۰ دلار) که حتی با تعرفه‌ها و افزایش قیمت، برای بسیاری جذاب خواهد بود. پیشرانه ضعیف (حدود ۴۱ اسب‌بخار) و برد محدود اما برای استفاده شهری مناسب به‌نظر می‌رسد.

 

وقتی تعرفه‌ها بازار آمریکا را از موج نو خودروسازی چین جدا نگه می‌دارد
چری iCar 03 نمونه‌ای مید-سایز و خانوادگی است: قیمت آغازین تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار، امکانات مناسب، آپشن‌هایی مثل پنل خورشیدی سقف و حالت‌های مختلف رانندگی که صدای بامزه‌ای هنگام تعویض پخش می‌کنند. عملکرد کلی قابل‌قبول و فضای داخلی جادار از ویژگی‌های مثبتش هستند، اگرچه در تستِ سطحی رانندگی، چیزی به‌خصوص و قابل‌توجه برای متمایز شدن نداشت.

کلیت این تجربه نشان داد که باور کلیشه‌ای قدیمی کیفیت پایین محصولات چینی دیگر چندان صادق نیست. در سطوح قیمتی و سگمنت‌های مختلف، خودروهای چینی توانمندی‌های فنی و تکنولوژیک نشان می‌دهند و بسیاری از نقاط ضعف خودروهای معمولی جهانی را پوشش می‌دهند. با این حال تعرفه‌ها و موانع واردات مانع از آن شده‌اند که مصرف‌کننده آمریکایی از این رقابت سود ببرد؛ رقابتی که می‌تواند قیمت‌ها را پایین بیاورد، آلایندگی را کاهش دهد و صنعت خودرو را به سمت نوآوریِ سریع‌تر سوق دهد. در مقابل، کشورهای دیگر – حتی کشورهای در حال توسعه – در حال بهره‌بردن از موج صادرات خودروهای برقی چین هستند و از مزایای دسترسی به ناوگانی ارزان‌تر و کارآمدتر لذت می‌برند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا