دانشآموزان بیش از معلمان و مدیران نگران هوش مصنوعی هستند

دانشآموزان بیش از معلمان و مدیران نگران هوش مصنوعی هستند
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از تکنیوزورلد، گفتنی است وابستگی بیش از حد به فناوری و تضعیف مهارتهای تفکر انتقادی، مهمترین دغدغههای دانشآموزان و معلمان گزارش شدهاند؛ در حالیکه نقض حریم خصوصی و خطرات امنیتی بیشتر مدیران آموزشی را نگران کرده است.
پتی وستاسمیت (مدیر ارشد ارتباط با مشتری در ترنایتین) میگوید: «اینکه دانشجویان نگران باشند جای تعجب ندارد، اما شدت این نگرانی برایم غیرمنتظره بود.» وی میافزاید: «اینکه سطح نگرانی دانشجویان از مدیران و اساتید بیشتر باشد، واقعاً مرا شگفتزده کرد.»
وقتی تفکر، قربانی راحتی میشود
کارن کاواکس نورث (استاد ارتباطات در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی) معتقد است اگرچه دانشجویان نگران پیامدهای هوش مصنوعی هستند، اما این مانع استفادهٔ آنها از این ابزارها برای انجام تکالیفشان نشده است.
وی اظهار میدارد: «خوشبختانه دانشجویان کمکم به این درک رسیدهاند که واگذاری حل مسئله به هوش مصنوعی، تفکر انتقادی آنها را تضعیف میکند.»
در این نظرسنجی، ۴۹ درصد دانشجویان اعلام کردند که نگران وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی هستند و ۵۹ درصد نیز گفتند این وابستگی میتواند مهارتهای تفکر انتقادی آنها را کاهش دهد.
وستاسمیت در اینباره توضیح میدهد: «خواندن و نوشتن، راههای اصلی درک و معنابخشی به اطلاعات جدید هستند. اگر دانشجو در این فرآیندها بیش از حد به هوش مصنوعی تکیه کند، بخش بزرگی از فرآیند یادگیری را به فناوری واگذار کرده است.»
عضلهای به نام تفکر
کاوه وحدت (مدیرعامل شرکت RiseOpp) نیز هشدار میدهد که اتکای سریع و مداوم به پاسخهای تولیدشده توسط ماشین، باعث میشود دانشجویان کمتر وارد فرایندهای فکری نظیر بررسی شواهد، سنجش فرضیات و قضاوت مستقل شوند.
رایان تراتنر (همبنیانگذار پلتفرم یادگیری StudyFetch) نیز میافزاید: «تفکر انتقادی همانند عضلهای است که اگر تمرین نکند، تحلیل میرود. ما داریم نسلی از دانشآموزان را میبینیم که تنها با یک کلیک، پاسخهای آماده دریافت میکنند، بدون آنکه درک و تحلیلی پشت آن باشد.»
سوءاستفاده گسترده از هوش مصنوعی
طبق این نظرسنجی، ۹۵ درصد شرکتکنندگان اذعان داشتهاند که هوش مصنوعی در حال حاضر مورد سوءاستفاده قرار میگیرد.
آنی چچیتلی (مدیر ارشد تولید در ترنایتین) میگوید: «همیشه خطر استفادهٔ نادرست از فناوریهای تولیدگر متنی وجود دارد. شفافیت در فرآیند نگارش دانشآموزان، به معلمان اجازه میدهد هم از فرصتهای هوش مصنوعی بهرهمند شوند و هم اصالت کار دانشجو را حفظ کنند.»
برخی اساتید راهکارهایی برای کاهش سوءاستفاده پیشنهاد دادهاند. دن کندی (استاد روزنامهنگاری دانشگاه نورثایسترن) میگوید: «میتوان بخشی از تکالیف را در کلاس انجام داد، جایی که استفاده از هوش مصنوعی دشوارتر و ریسک گیر افتادن بیشتر است. اما نباید آموزش را صرفاً بر پایهٔ پیشگیری از تقلب بنا کرد.»
کاواکس نورث نیز میگوید: «باید مسائلی طراحی کرد که حل آنها از عهدهٔ هوش مصنوعی خارج باشد. اما این کار بسیار زمانبر و فرساینده است.»
هوش مصنوعی، ابزار یادگیری نه جایگزین آن
مارک ونا (رئیس مؤسسهٔ SmartTech Research) معتقد است که استفادهٔ صحیح از هوش مصنوعی باید با آموزش اصول اخلاقی، شفافسازی کاربردها و ادغام آن در برنامهٔ درسی همراه باشد. وی میگوید: «اساتید باید استفادهٔ مسئولانه از این فناوری را الگوسازی کرده و به دانشجویان بیاموزند که هوش مصنوعی ابزار کاوش است، نه راهی برای دور زدن یادگیری.»
در حالیکه بسیاری از نهادها انتظار دارند نسل آینده برای دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی آماده باشد، ۶۷ درصد دانشجویان گفتهاند که استفاده از این ابزار، باعث میشود فرآیند یادگیری را دور بزنند. نیمی از آنها نیز اذعان کردهاند که نمیدانند چگونه بهدرستی از این فناوری بهرهبرداری کنند.
مجله خبری mydtc