سرور مجازی
فضای مجازی

مناطق آزاد؛ از ناکارآمدی گسترده تا وعده مشاور روحانی به استاندار دولت دوازدهم

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آنچه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرده حمیدرضا مومنی در سفر به خراسان رضوی و در نشست با استاندار این استان علاوه بر وعده پیگیری لایحه تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به منطقه آزاد، بررسی و تصمیم گیری در خصوص مناطق ویژه اقتصادی سبزوار، کاشمر، خواف، قوچان مطرح شده است.

مومنی در این نشست با اشاره به موقعیت استراتژیک دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون، افزود: با توجه به وجود زیر ساخت های لازم در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و موقعیت بی نظیر منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و فاصله 130 کیلومتری این منطقه ویژه اقتصادی با هرات (به عنوان پایتخت اقتصادی افغانستان) ضروری است موضوع هرچه سریعتر از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری شود.

وی تصریح کرد: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در دستورکار جلسه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قراردارد و به‌زودی ابلاغ می شود.

به گزارش تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس چندی طی گزارش با تاکید بر ناکارآمدی مناطق آزاد کشور اعلام کرد:

«عملکرد مناطق آزاد ایران طی سال های 1392 تا 1398 نشان می دهد، سهم این مناطق (با لحاظ صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود %1، از میزان تولید حدود %1، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از %3، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود %10 و از اشتغال‌زایی کل کشور حدود %4 است. میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود 2 برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است. شایان ذکر است وسعت مناطق آزاد بیش از 3 برابر وسعت شهرک ها و نواحی صنعتی کشور بوده، اما میزان اشتغال در شهرک های صنعتی بیش از 3 برابر اشتغال در مناطق آزاد کشور است.

عدم دستیابی به اهداف تشکیل مناطق آزاد در راستای بند «11» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین در مقایسه با مناطق آزاد موفق جهانی ریشه در عوامل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌است از: اعطای غیرهدفمند معافیت‌ها و امتیازات؛ وابستگی منابع درآمدی مناطق آزاد به واردات؛ نبود زیرساخت‌های متناسب با اهداف مولد؛ تعیین نامناسب وسعت و مکان‌یابی غیردقیق مناطق آزاد؛ عدم تمرکز بر وظایف تخصصی.»

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا