خودروی فرمول یک ۲۰۲۲ با تمرکز بر رقابت جذابتر و هزینه کمتر معرفی شد
در آستانه برگزاری گرندپری انگلستان، از خودروی فصل آتی رقابتهای فرمول یک پردهبرداری شد. این خودرو در مقایسه با مدل حاضر در فصل کنونی تغییرات زیادی به خود دیده و به گفته دستاندرکاران، طوری طراحی شده که مسابقات را جذابتر و هیجانانگیزتر میکند. خودروی جدید مسابقات فرمول یک ۲۰۲۲ اولینهای زیادی را با خود آورده و در کل طراحی سادهتری دارد، ضمن اینکه از لحاظ ابعاد نیز کوچکتر شده است. این خودرو با در نظر گرفتن قوانین اخیر رقابتهای فرمول یک و با هدف تزریق هیجان بیشتر توسعه یافته و از لحاظ هزینه نیز در وضعیت بهتری قرار دارد.
اگر با رقابتهای فرمول یک به اندازه کافی آشنا نیستید، باید بگوییم که تیمهای حاضر در آن خودروهای خود را تولید میکنند، اما مشخصات و طراحی آنها باید با قوانین سختگیرانه فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) تطابق کامل داشته باشد. به عبارت بهتر، تیمها مجاز هستند در چارچوب قوانین برخی تغییرات را در خودروهای خود اعمال کنند تا بتوانند در حد صدم یا هزارم ثانیه عملکرد آنها را بهبود ببخشند.
قوانین و چارچوبهای موجود معمولا سبب میشوند خودروها از نظر ظاهری تفاوت زیادی با هم نداشته باشند. مدل رونمایی شده فعلی در حقیقت یک پیش نمایش کلی است و مدلهای فصل آتی تا حد زیادی شبیه آن خواهند بود، ولی در جزئیات مسلما تفاوتهایی با این مدل و با همدیگر خواهند داشت.
به طور کلی باید گفت خودروی فصل آتی فرمول یک از نظر ایرودینامیک ارتقا یافته و در آن بر حفظ نیروی رو به پایین (downforce) در بیشترین حد ممکن تاکید شده است. در مدل کنونی تا ۵۰ درصد از این نیرو در هنگام تعقیب کردن خودرو پیشتاز ممکن است از دست برود. ولی در مدل ۲۰۲۲ فقط ۱۵ درصد از نیروی رو به پایین از بین میرود که این امر در سبقتگیریها خود را نشان خواهد داد.
در واقع رانندهها نسبت به شرایط فعلی میتوانند با فاصله بسیار کمتری یکدیگر را تعقیب نمایند.
در فرایندهای شبیهسازی کامپیوتری این خودرو تازه از خدمات وب آمازون (Amazon Web Services) استفاده شده است. به گفته آمازون میزان دادهها و پردازشها به قدری زیاد و سنگین بوده که اگر قرار بود این کار با یک لپتاپ مجهز به پردازنده i9 چهار هستهای انجام شود، ۴۷۱ سال طول میکشید!
نکته جالب اینکه فرایندهای طراحی خودروی مسابقات فصل ۲۰۲۲ از سال ۲۰۱۷ آغاز شده بود. قرار بود این خودرو از امسال وارد مسابقات شود، اما شیوع ویروس کرونا آن را به تعویق انداخت.
از نظر ظاهری، خودروی فصل ۲۰۲۲ در قسمتهایی مثل دماغه و کف سادهتر شده و بجای رینگهای ۱۳ اینچی، روی رینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای به اصطلاح فاق کوتاه حرکت میکند؛ همچنین گفته میشود ایمنی آن نیز ارتقا یافته و در سطحی بالاتر قرار دارد. این خودرو ضربات را بهتر جذب میکند و در تصادفات رخ داده، قطعات کمتری از آن به اطراف پرت میشود.
در قسمت عقب، در طراحی باله بازنگریهایی صورت گرفته تا امکان رقابت خودروها از فواصلی نزدیکتر فراهم شود. همچنین باله جدید طوری طراحی شده که «هوای کثیف» یا همان هوای آشفته از نظر آیرودینامیکی را مستقیما به سمت خودروهای حاضر در پشت هدایت نمیکند.
از حیث پیشرانه، خودروهای فصل آتی نیز کماکان از نمونه فعلی توربو-هیبرید با موتور ۱.۶ لیتری V6 استفاده خواهند کرد. اما از اواسط دهه حاضر نوبت به پیشرانه تازهتر و مدرنتر خواهد رسید. آنطور که مدیر فنی رقابتهای فرمول یک اعلام کرده، هدف دستاندرکاران این است در این مسابقات از سوخت کاملا پایدار در کنار کارآمدترین موتورهای موجود روی کره خاکی استفاده شود.
بد نیست اشاره کنیم طی یکی دو فصل اخیر برخی تیمها موفق شدهاند بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت از این پیشرانه استخراج کنند.