رتبه دستگاههای اجرایی در نهمین ارزیابی دولت هوشمند منتشر شد
به گزارش دیتاسنتر من، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات امروز ۲۹ خراد در نشست خبری، نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی را اعلام کرد. باقری اصل با بیان اینکه پارامترهای ارزیابی دولت الکترونیکی در کشور مطابق با شاخصهای سازمان ملل بهروزرسانی شده و نسبت به سال گذشته با تغییراتی همراه بوده، گفت:
در این ارزیابیها تمامی مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین مجلس بهعنوان شاخصهای ارزیابی دستگاههای اجرایی برای تحقق دولت الکترونیکی لحاظ شده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفتهاند، اعلام کرد:
هماکنون ۴۱٫۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملاً الکترونیکی شدهاند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمهالکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتاً غیرالکترونیکی محسوب میشوند، اما ۱۱ درصد خدمات بهدلیل عدم اقدام به الکترونیکی شدن از سوی دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشدهاند.
او با اشاره به اینکه ارزیابی دستگاههای اجرایی بر مبنای شاخصهایی مانند دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده، اعلام کرد که طبق ارزیابی صورتگرفته هماکنون ۵۲ درصد دستگاهها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاهها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاهها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کردهاند.
طبق اظهارات باقری اصل، مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در ردههای نخست برترین دستگاههای پرمراجعه براساس ارائه سرویس مردمی قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. براساس گفتههای او، رتبه برترین دستگاهها از لحاظ امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی نیز مربوط به مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت است.
همچنین طبق ارزیابی انجامشده وزارتخانههای ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در لیست نخست دستگاههای ارائه خدمات دولت الکترونیک قرار دارند. از سوی دیگر وزارتخانههای دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این لیست، پایینترین رتبه را از آن خود کردهاند.
همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهرهوری نیز رتبه برتر را در دولت شفاف از آن خود کردهاند.
به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، بیشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته مربوط به موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهشها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
در ادامه این نشست باقری اصل در مورد نحوه اتصال دستگاههای دولتی به پنچره واحد خدمات دولت هوشمند مطابق با قانون بودجه که باید تا شهریور ماه انجام شود گفت:
بررسیها نشان میدهد ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خود را که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریور ماه میشود، انجام ندادهاند. همچنین ۲۵ درصد دستگاهها تنها ۳۰ درصد فهرست خدمات خود را به پنجره واحد اضافه کردهاند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرایی تکالیف خود را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
تذکر به دستگاههایی که کوتاهی کردهاند
شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تنها ۴۰ درصد خدمات دولتی الکترونیکی شده که تازه همین ۴۰ درصد هم از کیفیت بالایی برخوردار نیست.
عیسی زارعپور در این برنامه اعلام کرده که برای رفع موانع برای توسعه دولت الکترونیکی با همکاری نمایندگان مجلس طرحی در مجلس تهیه شده و اکنون در دستور کار صحن مجلس است. آنطور که او توضیح داد این طرح به اسم طرح داده و اطلاعات ملی است که طبق این طرح برای دستگاهایی که از دستورها کارگروه تعاملپذیری سرپیچی میکنند جرمانگاری شده و برای بالاترین مقام دستگاه، مجازات پیشبینی شده است.
حالا رضا باقری اصلی در پاسخ به دیتاسنتر من که تا چه حد در نظر گرفتن این مجازاتها میتواند در برداشتن موانع توسعه دولت الکترونیکی تأثیرگذار باشد اعلام کرد که این برنامههای در نظر گرفته شده برای رفع موانع توسعه دولت الکترونیکی بسیاری جدی است.
باقری اصل با اعلام اینکه همین حالا هم به دستگاههای کم کار در تحقق دولت الکترونیکی تذکر داده شده، خبر داد که حتی برای برخی از دستگاهها پرونده قضایی در مورد این کمکاری در دادسرای ویژه کارکنان دولت تشکیل شده است.
براساس اظهارات او در صورت نهایی شدن طرح قانون یکپارچهسازی دادهها و اطلاعات ملی (دوام) امکان پیگیری حقوقی و قضایی کمکاری دستگاهها فراهم میشود. البته باقری اصل ابراز امیدواری کرد که بدون آنکه لزومی به ثبت چنین شکایتهایی باشد، دستگاهها به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کنند.
همچنین او در پاسخ به سؤال دیگر دیتاسنتر من که سالها است از پیوست قوه قضاییه و شهرداریها به این سیستم ارزیابی دولت الکترونیکی خبر داده میشود ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده، توضیح داد که دستگاههای غیردولتی مانند قوه قضائیه یا نیروی انتظامی و شهرداریها در ارزیابیهای دورهای دولت الکترونیکی قرار ندارند؛ اما بسیاری از خدمات آنها به صورت الکترونیکی به مردم یا دستگاههای دولتی عرضه میشود.
در ادامه دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه ارزیابی کیفی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مطابق با میزان رضایت مردم نیست گفت: «هم اکنون نیز ارزیابی کیفی خدمات دستگاههای دولتی با شاخصهایی همچون برخط بودن پرتال و برخط بودن سرویس، صورت میگیرد. برآوردهای ما نشان میدهد که برخی دستگاهها نسبت به ارائه خدمات آنی و خدماتی که در آنها موارد زمانی قید شده، فاصله دارند.»
او از راهاندازی درگاهی برای ثبت نظرات کاربران در مورد پیشرفت دولت الکترونیکی خبر داد و گفت:
قرار است سازمان فناوری اطلاعات ایران تا مردادماه درگاهی را راه اندازی کند تا با ثبت نظر کاربران از دریافت خدمات الکترونیکی هر دستگاه، از میزان رضایتمندی مردم در استفاده از سرویسهای الکترونیکی دستگاههای اجرایی آگاه شویم و این شاخص را نیز در دور جدید به شاخص های ارزیابی اضافه خواهیم کرد.
باقری اصل ابراز امیدواری کرد که دستگاههای اجرایی با یکسان سازی وبگاهها و پرتال خود به سمت ایجاد تجربه کاربری مشترک در دریافت خدمات الکترونیکی برای کاربران حرکت کنند.