شرکت انفورماتیک ایران در ابر دراک سرمایه گذاری کرد
شرکت ابر دراک که در شهر شیراز واقع است و در زمینه رایانش ابری فعالیت میکند توانسته با شرکت انفورماتیک به قراردادی دست پیدا کند و سرمایهای را با واگذاری ۳۵ درصد از سهام خود از این شرکت دریافت کند. رقم این سرمایه گذاری اعلام نشده اما ابردراک باور دارد که با این سرمایه گذاری و استراتژی جدیدی که در پی آن تدوین کرده میتواند به زودی بیست تا بیست و پنج درصد بازار CDN در کشور را از آن خود کند.
نایب رییس شرکت ابردراک: تاکنون به ۲۷ هزار وبسایت سرویس دهی دادیم
«سارا راد» نایب رییس شرکت ابردراک در ابتدای مراسم نشست خبری این مجموعه با اعلام این نکته که آنها از سال ۹۸ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند اعلام کرد که شرکت آنها برخاسته از دانشگاه شیراز است و آنها در حال حاضر با ۱۸ نفر که همگی ساکنین این استان هستند، کار خود را پیش میبرند. راد تاکید کرد بازه سنی ابر دراک ۳۰ سال است. این تیم در حال حاضر در شیراز مستقر است: «سرویس های که در سبد محصول ماست این موارد است: CDN و آبجکت هیستوری و سرویس استریمینگ نیز با توجه به نیاز مردم راه اندازی شده و محصول Iaas ما در اختیار کاربران قرار گرفته است.»
به گفته راد در ابر دراک ۵ هزار حساب کاربری فعال وجود دارد و این مجموعه تا به امروز به ۲۷ هزار وبسایت سرویس دهی کرده و ۹۵ درصد مشتریان سرویس CDN هستند و یک درصد مشتریان سرویس استریمینگ و الباقی مشتریان IAAS هستند.
مدیرعامل ابردراک:به زودی ۲۰ تا ۲۵ درصد بازار CDN را به دست میگیریم
«سینا سلطانی» مدیرعامل ابر دراک نیز در ادامه این نشست با ذکر این نکته که هر آنچه طی سالهای گذشته یاد گرفته برای خودش و تیمش تبدیل به تجربه شده تاکید کرد که آنها از ابتدای کار خود میدانستند که به سرمایه و پول نیاز دارند اما برای جذب سرمایه با طمانینه حرکت کردند:
«ما پیش از فعالیت رسمی با شتابدهنده کوانتوم در شیراز ارتباط گرفتیم و با آنها صحبت کردیم و کار را جلو بردیم.در سال ۹۸ همکاری ما با کوانتوم منجر به قراردادی شد و توانستیم مذاکراتی با سرمایه گذاران کشور داشته باشیم و از اواسط سال ۹۸ این مذاکرات پیش رفت.»
او در ادامه صحبتهای خود اعلام کرد تیم آنها با بیش از هفده مجموعه برای جذب سرمایه وارد مذاکره شده است اما از دیدگاه سلطانی بسیاری از این تیمها در واقع راه اشتباهی را در مسیر سرمایهگذاری پیش گرفته بودند: «ما به این نتیجه رسیدیم به یک شریک تجاری احتیاج داریم که در کنار تامین سرمایه و کمک مالی بتواند خودش هم برای ما فایده داشت باشد و همکاری ما بتواند منجر به تولید محصولات جدید و استفاده از آنها شود.» سلطانی تاکید کرد آنها در ابر دراک لزوما فقط دنبال مشتری دنبال نیستند و به دنبال اینست هستند که سوختی را به ماشین ابر دراک وارد کنند و محصولات فعلی را توسعه ببخشند و محصولات جدید درست کنند.
به گفته سلطانی «در اواسط سال ۹۹ با دو سرمایه گذار صحبت میکردیم و تا قبل از آن پیشنهادات مشارکت از پنج تا صد در صد شرکت داده شد و در نهایت با شرکت انفورماتیک ایران به عنوان یک شرکت با اصالت و قدیمی در این حوزه وارد همکاری شدیم و امیدواریم محصولات تازهای از دل این سرمایهگذاری عرضه شود.»
مدیر بازاریابی انفورماتیک: قصد کنترل و هدایت تیم را نداشتیم و نداریم
داود کریم زادگان مدیر بازاریابی شرکت انفورماتیک نیز در این نشست اعلام کرد انفورماتیک با سابقه ۲۳ سال در حوزه تکنولوژی بسیاری از سرویس های حاکمیتی بانکی را به نیابت از بانک مرکزی انجام میدهد و سرویس های رقابتی را نیز در دست دارد و بانک های بزرگی را تحت پوشش خود دارد: «توسعه زیرساخت جزو فعالیت های اصلی شرکت ما است و طبیعی است که نگاهی به مسیرهای فناوری در سطح جهانی داشته باشیم. میخواهیم از منابع برای این توسعه استفاده کنیم و رایانش ابری یکی از راهبردهای شرکت ما برای توسعه بوده است.»
به گفته کریم زادگان شرکت خدمات انفورماتیک بیشتر از دو سال است که تیمهای مختلف را شناسایی و ارزیابی و میکند تا یاری که در این حوزه هم ظرفیت ها و قابلیت های آکادمیک خود را اثبات کرده باشد و هم در بازار خوش نام باشد ولی هنوز به غایت شکفته نشده باشد را کشف کند: «میخواستیم و میخواهیم با کمک این یار زیرساختهای شرکت انفورماتیک رابه صورت بهتر و بهینه ارایه کنیم. ما در سایت های جدیدی که میخواهیم راه اندازی کنیم، به طور سنگین نیاز به رایانش ابری داریم و برای پوشش دهی این نیازها به یک یار قوی در کنار خود احتیاج داشتیم و یک ارزیابی در اکوسیستم انجام دادیم و به ابر دراک رسیدیم.»
کریم زادگان در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه رقم این سرمایه گذاری چقدر است تاکید کرد که نمیتواند رقم دقیق را بنا به ملاحظاتی اعلام کند اما از آنسو اعلام کرد که سهم دریافتی از ابر دراک زیر ۵۰ درصد بوده و همچنین تصریح کرد که به زودی و با درج این رقم در سامانه کدال، همه افراد از جزییات رقمی این سرمایه گذاری بیشتر آگاه میشوند.او به دیجیاتو گفت:«در حال حاضر که با سهم ۳۵ درصدی که از این شرکت گرفته شده، آنها به هیچ وجه دنبال کنترل شرکت نبودیم و نیستیم. ما نمیخواستیم سکان هدایت این یار را بگیریم و میخواهیم با تزریق اسمارت مانی یا همان پول هوشمند آن شرکت را توسعه ببخشد و بازار خود را نیز با توجه فعالیت یارمان، توسعه ببخشد.»
مدیر بازاریابی انفورماتیک اعلام کرد که آنها باور دارند باید از ظرفیتهای خارج شرکت نیز استفاده کرد: «ما می خواستیم برای رسیدن به این اهداف جدید از ظرفیت های خارج از شرکت انفورماتیک هم استفاده کنیم و از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها نیز استفاده کنیم و ارزیابی کردیم و به ابر دراک رسیدیم.»
رییس هیات مدیره ابر دراک: سبد محصولات ما توسعه پیدا خواهد کرد
فرشاد خونجوش ، رییس هیات مدیره ابر دراک ، ضمن ابراز خوشحالی و رضایت از این سرمایهگذاری به معرفی برنامههای آینده اَبردِراک در دو دسته مکمل پرداخت. به گفته وی، حوزه اول همان حوزه اصلی شرکت به شمار میآید که شامل تکمیل سبد محصولات در حوزههای عمومی ابر خواهد بود و در نهایت سرویسهایی در لایه IaaS و BaaS (Backend as a Service ) و سرویسهای Serveless در اختیار کاربران قرار داده میشود. او در مورد حوزه دوم فعالیت این شرکت گفت: حوزه بعدی با توجه به مشارکت با شرکت خدمات انفورماتیک در حوزههای مالی خواهد بود. از آنجا که این شرکت ابری اولین شرکتی است که دارای شریک قدرتمند و از بازیگران اصلی این حوزه است، اَبردِراک گستره جدید خدمات خود را در راستای یک ابر مالی هوشمند گسترش خواهد داد.