عرضه استارتاپها در بورس موفقیتآمیز است؟
به گزارش تجارتنیوز، بورس روز چهارشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحدی و روز دوشنبه آخرین روز کاری هفته به سطح یک میلیون و ۵۲۹ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۰٫۵ درصد رشد کرد.
سال گذشته مدیرعامل فرابورس خبر از عرضه اولیه استارتاپها در بازار سرمایه خبر داد. با عرضه آسیاتک ورود استارتاپها به بورس آغاز شد. به گفته کارشناسان عرضه استارتاپها در بازار سهام میتواند رونق بازار سهام را تا حد زیادی افزایش دهد.
سعید امیر شاهکرمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارتنیوز میگوید: بورس ایران نقش مهمی در گردش سرمایه و بهبود بهروری شرکتهای بورسی بر عهده دارد. با ورود شرکتها به بورس تامین مالی آنها تسهیل و رونق کسب و کار و توسعه فعالیتهایشان فراهم میشود.
وی ادامه میدهد: ورود استارتاپها به بازار سهام مشکلاتی خاص خود را دارد. یکی از این مشکلات موضوع ارزشگذاری آنهاست. این گونه شرکتها به علت آنکه معمولا دارایی فیزیکی باارزشی ندارند و محصولات فیزیکی خاصی عرضه نمیکنند، در ارزشگذاری و ارائه صورت مالی با مشکل مواجه هستند. برای انتخاب روش ارزشگذاری برای یک استارتاپ در ابتدا باید چرخهحیات یک شرکت بهصورت کامل ترسیم و بررسی شود و از میان روشهای ارزشگذاری، مناسب ترین آنها انتخاب شود که این خود فرآیندی بسیار مشکل و زمانبر است.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح میدهد: ورود استارتاپها به بازار سهام برای آنها بازخوردهای مثبتی مثل جذب سرمایه نقدی به منظور گسترش فعالیتها، معرفی برندینگ و بهدست آوردن اعتماد عمومی به واسطه ورود به بورس، سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و ابزارهای تامین سرمایه، ارائه آسانتر محصولات و خدمات شرکت و معرفی کردن آنها داشت.
معایب استارتاپها در بورس چیست؟
شاهکرمی با اشاره به تاثیر منفی ورود استارتاپها به بورس میگوید: احتمال ارزشگذاری نامناسب و خلاف واقعیت شرکت، الزامات قانونی مبنی بر افشاهای اطلاعات و رعایت ضوابط حسابداری سازمان بورس، رقابت با سایر صنایع فعال در بازار سهام، احتمال کاهش ارزش شرکت با توجه به نوسانات بازار برخی از اثرات منفی آنها به بازار سهام است.
وی به عرضه استارتاپها در خارج از ایران اشاره کرده و اظهار میکند: شرکت BLEND که توسط نیما قمصری اداره میشود. این شرکت در حوزه فین-تک فعالیت میکند و در حال حاضر با معتبرترین بانکهای آمریکا همکاری میکند. این استارتاپ در سال گذشته با ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شد. ارزش ریالی این عرضه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که ارزش صادرات نفتی ایران در سال گذشته چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده یعنی برابر عرضه اولیه یک شرکت استارتاپی نه چندان بزرگ در بورس نیویورک.
این کارشناس بازار سرمایه در نهایت میگوید: امید است مشکلات ارزشگذاری شرکتهای دیجی کالا، کافهبازار، شیپور و تپسی بالاخره حل شود. چراکه با ورود این تازهواردها بازار سرمایه ایران نیز بلوغ بیشتری دست پیدا کند.