مسجد سید اصفهان فرونشست
به گزارش تجارتنیوز به نقل از ایرنا، شرایط نگرانکننده آبخوان اصفهان باعث ایجاد عوارض فرونشست به شکل شکافها و ترکها بر پیکر این اثر تاریخی شاخص و قاجاری اصفهان شده است.
به گزارش تجارتنیوز، شکافهای عمیق در دل زمین و ترکهای روی ساختمانها در برخی از مناطق نشان از یک وضعیت بحرانی میدهد. برخیها مجبور به ترک منازل مسکونی خود هم شدهاند، مانند شهرک ۶ هزار نفری نیروی هوایی در اصفهان. این نتیجه فرونشست زمین در ایران است. به گفته کارشناسان اگر اقدامات جبرانی به موقع صورت نگیرد در سالهای نه چندان دور تبعاتش دامن کل کشور را میگیرد. دیگر اثری از دشتهای حاصلخیر نخواهیم دید و مهاجرت راهی است که مردم در پیش رو دارند.
علی بیتاللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی میگوید وضعیت فرونشست زمین در ایران بسیار بحرانی است و در میان کشورهای دیگر رتبه چهار را دارد. اما میتوان با اقداماتی جلوی آن را گرفت و حتی آن را جبران کرد.
او بر این باور است اگر وضعیت در کشور از نظر تعداد چاهها، برداشت آب از سفرههای زیرزمینی و مدیریت نکردن کشت همین گونه پیش برود، همچنین میزان ریزشهای آسمانی نیز در همین وضعیت باشد، کمتر از ۱۰ سال برای جبران فرونشست زمین فرصت داریم.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با تجارتنیوز، وضعیت فرونشست زمین در کشور را توضیح و راهکارهای مقابله با آن را هم شرح میدهد.
گزارشهایی از فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، خراسان و تهران شده. وضعیت فرونشست در کشور چگونه است؟
در ایران بسیاری از شهرها در محدوده دشتها گسترش پیدا کردهاند. در مناطق دشتی اگر از آبهای زیرزمینی بیرویه استفاده شود به دنبال آن فرونشست زمین رخ میدهد. هر چقدر سازهها و احداثیها نزدیک این مناطق باشند بیشتر آسیبپذیر هستند.
تمام دشتها در ایران در حال فرونشست هستند. در بسیاری از مواقع فرونشستها اطلاعرسانی نمیشود چون در این مناطق احداثی نداریم. منظور از احداثی، ساختمانهای مسکونی، فرودگاه و هر چیزی که به دست بشر صورت گرفته باشد.
کدام اتوبانهای تهران در خطر رانش هستند؟
به گزارش تجارتنیوز، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی میگوید: «اگر به صورت کنترلشده این محیط آبیاری میشد، رانش در این محدوده اتفاق نمیافتاد.»
او میگوید: «به طور کل زمینهایی که نسبت به اتوبانها و بزرگراهها شیب تند، پوشش خاکی سست و آبیاری دارند، باید با حساسیت وجود داشته باشد. بسیاری از بزرگراهها با چیدن دیوارهای بتنی تحکیم شدند. اما برخی از بزرگراهها هنوز تحکیم نشدند که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.»
بیت اللهی ادامه میدهد: «بخشهای دیگری از بزرگراه شهید همت، بزرگراه امام علی، بزرگراه یادگار امام، اتوبان چمران به صورت موضعی در خطر رانش هستند. یعنی اگر آبیاری بدون کنترل و بیش از حد نیاز صورت بگیرد میتوانند در خطر رانش زمین باشند. اما اغلب این اتوبانها با احداث دیوارهایی تحکیم شدند.»