رشد ۱۱ درصدی تلفات تصادفات در پنج ماهه نخست امسال؛ استان فارس همچنان در صدر آمار تصادفات مرگبار
گویا امیدی به کاهش وضعیت تاسف بار جاده های کشور نیست و شمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است.
رشد ۱۱ درصدی تلفات تصادفات در پنج ماهه نخست امسال؛ استان فارس همچنان در صدر آمار تصادفات مرگبار [به روز رسانی] – مهر ۱۴۰۰
بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور در پنج ماهه نخست سال جاری آمار تلفات تصادفات رانندگی ۱۱ درصد افزایش یافته است. در این مدت ۷۰۳۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۳۳۱ نفر بود، ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است.
از کل تلفات تصادفات ۵۶۴۲ نفر مرد و ۱۳۹۰ نفر زن بودند. در این مدت استانهای فارس با ۵۵۳، خراسان رضوی با ۴۷۱ و تهران با ۴۶۹ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۵۶، کهگیلویه وبویراحمد با ۹۰ و قم با ۹۸ فوتی کمترین آمار تلفات را داشتهاند.
در پنج ماهه امسال ۱۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر (۹۴ هزار و ۳ مرد و ۳۳ هزار و ۹۳۷ زن) از مصدومین حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نه درصد بیشتر شده است.
افزایش مجدد شمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور؛ استان فارس در صدر آمار تصادفات مرگبار [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۳۹۸
طبق اعلام این سازمان آمار تلفات ناشی از تصادف در سال گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است و روزانه ۴۷ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند. به گفته یک نماینده مجلس، عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد و این موضوع از سوی وزارت کشور و پلیس نادیده گرفته نشود.
سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی میدهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جادهای، ایران رتبه اول را در جهان دارد.
سیر نزولی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در یک دهه گذشته دوباره سیر صعودی به خود گرفت و زنگ خطر مرگ و میر تصادف به صدا درآمد. برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱.۲ درصد افزایش را نشان میدهد.
بر اساس این آمار سال گذشته روزانه ۴۷ و هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف جان باختهاند. البته همان طور که بسیاری از مردم و روزنامه نگاران به خاطر دارند آغاز سال ۹۷با اخبار خوبی از وعدهها مسئولان و سیر نزولی کاهش تلفات ناشی از تصادفها روبهرو بود، به طوری که اعلام شد در فروردین ماه تصادفها ۱۲.۸ درصد کاهش داشته است اما این کاهش با افزایش چشمگیر ۱۹/۲ درصدی در بهمن ماه جبران شد و آمار تلفات در سال ۹۷ را نسبت به سال ۹۶ در مقیاس بالاتری قرار داد.
در سال ۹۶، ۱۶ هزار و۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند که البته این آمار نسبت به سال ۹۵، ۱/۷ درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می دهد در چند سال گذشته آمار مرگ و میر حوادث رانندگی سیر صعودی داشته و بلای جان ایرانیها شده است. برپایه آمار حوادث رانندگی پس از سکته قلبی و بیماریهای مغزی، سومین عامل مرگ و میر ایرانیهاست.
سهم ۷۸ درصدی مردان در آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی کشور
براساس آمار پزشکی قانونی کل کشور شهریور ۹۷ هم دوباره ماه خونین بوده و هزار و ۸۶۳ نفر بر اثر تصادف فوت کردهاند. همچنین بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری با ۶۴.۲ درصد بوده است. به بیان دیگر در سال ۹۷، ۱۱ هزار و ۲۹ نفر در محورهای برون شهری فوت کردهاند و در مقایسه با سال ۹۶، ۲.۶ درصد افزایش یافته است.
همچنین در سال گذشته استان فارس با ۱۳۵۷ نفر، تهران با ۱۳۱۹ نفر و اصفهان با ۱۱۲۷ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۱۴۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ نفر و اردبیل با ۲۳۱ نفر کمترین تعداد کشتههای ناشی از حوادث رانندگی را داشتهاند.
آمار پزشکی قانونی در سال ۹۷ نشان میدهد بیش از ۷۸ درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی مرد و رانندگان بیشترین قربانی حوادث رانندگی بودهاند. همچنین وسیله نقلیه مورد استفاده حدود ۵۰ درصد فوتیها، سواری بوده و ضربه به سر علت اصلی مرگ حدود ۴۵ درصد کشته های تصادف بوده است.
ضررهای ناشی از تصادفات رقم بسیار زیادی را تشکیل میدهد. در هر تصادف و یا حادثه جدا از ضررهای روحی ضررهای مالی چون هزینههای بیمارستانی و هزینههای کفن و دفن و دیه و در مورد خودرو هزینههای صافکاری، رنگ و تعمیرات به راننده یا خانواده وی تحمیل میشود.
عامل انسانی پررنگ است/ پراید خودرو جاده نیست
بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بیتوجهی و سهل انگاری راننده صورت میگیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود میآورد.
تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست؛ و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت راست و چپ میآید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را میچرخانند.
سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آخرین آمار تلفات حوادث رانندگی گفت: «متاسفانه سال گذشته هم آمار فوتیهای تصادفات افزایش داشته است و باید چارهای برای آن اندیشیده شود. البته فراموش نکنیم در وقوع تصادف علاوه بر عامل خودرو و جاده، عامل انسانی هم نقش پررنگی دارد زیرا رانندهای که با آگاهی از وضعیت خودرو خود و جاده پشت فرمان مینشیند و همچنین نحوه رانندگی او از جمله کنترل سرعت و هوشیاری بسیار مهم است. ضمن این که خودرویی مانند پراید خودرو جاده نیست و نباید مردم با سرعت بالای ۱۰۰ در جاده با آن تردد کنند.»