سرور مجازی
فضای مجازی

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند کشور باید از داخل تأمین شود

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ یکی از عرصه های خودکفایی در فناوری ارتباطات و اطلاعات، تولید گوشی هوشمند داخلی است. خوشبختانه تولید گوشی هوشمند داخلی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است. در این باره عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در تلاش هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین شود اما مردم نیز باید همراهی کنند زیرا حتی اگر محصولات باکیفیت نیز تولید شود اما مردم همراهی نکنند، اتفاق مثبتی در این زمینه نمی‌افتد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|دستیابی به تمدن نوین اسلامی با تقویت دستگاه تولید محتوا در فضای سایبرفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا نقش قرارگاهی شورای عالی فضای مجازی فراموش شد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| ضرورت اجتناب ناپذیر تولید بازی های رایانه ای تراز انقلاب اسلامیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ضرورت حمایت همه جانبه دولت از صنعت بازی های رایانه ایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| ضرورت توجه به اقتدار و حاکمیت ملی سایبری در قانون برنامه توسعه هفتمفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چگونه می توان تهدیدات بازی های رایانه ای را به فرصت تبدیل کرد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مهمترین اقدامات کلان وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی در عرصه قومیت

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حدود 10 تا 15 میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود که این واردات حدود 3 تا 5 میلیارد دلار ارزبری دارد معتقد است: ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد اما باید بازار آن در کشور شکل گیرد و مردم به این موبایل‌ها اطمینان کنند، البته ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که موبایل ایرانی تولید داخل بوده، در ساخت آن از ظرفیت جوانان استفاده می‌شود، موجب اشتغال‌زایی خواهد شد، در مردم و جامعه خودباوری ایجاد می‌کند و نسبت به گوشی‌های خارجی ارزان‌تر است.

ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات نیز با اشاره به تکلیف قانونی برای تولید گوشی هوشمند داخلی می گوید: بر اساس اسناد بالادستی و تکالیفی که در 1404 داریم، باید 20 درصد بازار را به سمت سهم گوشی هوشمند تولید داخل کشور ببریم اما این رقابت ساده‌ای نیست و برای برابر شدن این رقابت قیمت تمام شده گوشی حائز اهمیت است.

به گفته ستار هاشمی بر همین اساس قرار است طی یک دوره 5 ساله، بیش از 14 میلیون تلفن هوشمند در کشور تولید شود، این طرح به ایجاد 43 هزار شغل و یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی منجر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، در راستای مصوبه سال 98 شورای عالی فضای مجازی مبنی بر دستیابی به 20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند با استفاده از محصولات داخلی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری نهادهای ذی‌ربط مانند سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و واردات گوشی همراه هوشمند، طرح جامع حمایت از توسعه زیست‌بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی کرده است. در این راستا در اردیبهشت ماه سال جاری، فراخوان حضور در این طرح به تمامی شرکت‌های تولید کننده ایرانی داده شد که هشت شرکت با سابقه و قدیمی، برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کردند.

مهمترین مشکلات تولید گوشی هوشمند داخلی چیست؟

مهمترین مشکلات تولید گوشی داخلی را می توان مشکلات بانکی و گمرکی دانست. در این باره حمید سعیدی یکی از تولید کننده گوشی همراه داخلی می گوید: مهمترین موانع در ساخت گوشی های همراه هوشمند در داخل کشور، مشکلات بانکی و گمرکی است. درباره مشکلات بانکی باید گفت مهمترین مانع در زمینه تخصیص ارز برای وارادت مواد اولیه ساخت گوشی های هوشمند است که متاسفانه مدت زمان طولانی طول می کشد تا ارز برای واردات اختصاص یابد و این مدت زمان از یک تا سه ماه طول می کشد که این مشکلات باعث شده شرکت های تولید کننده گوشی همراه تعطیل شوند.

به گفته سعیدی، قبلا چنین مشکلاتی وجود نداشت و با ثبت سفارش و تایید آن، واردات مواد اولیه به راحتی و سهولت انجام می شد ولی در حاضر مشکلات فراوانی برای واردات مواد اولیه به داخل کشور وجود دارد و این به خاطر این است که بانک مرکزی تخصیص ارز را انجام دهد که به خاطر اینکه شرکت های متعددی در صف تخصیص ارز قرار دارند مدت زمان زیادی طول می کشد تا به مواد اولیه وارد کشور شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا