سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

درخواست ۱۴ هزار میلیارد تومانی خودروسازان برای تکمیل ۱۴۰ هزار خودرو ناقص؛ صد میلیون تومان به ازای هر خودرو

پارکینگ خودروسازان پر از خودروهایی است که تجاری‌سازی نشده و امکان عرضه آن‌ها در بازار آزاد وجود ندارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان به شکل چشمگیری در حال افزایش است. اما علت چیست؟

درخواست ۱۴ هزار میلیارد تومانی خودروسازان برای تکمیل ۱۴۰ هزار خودرو ناقص [به روز رسانی] – مهر ۱۴۰۰

طی ماههای گذشته، بخش زیادی از افزایش تیراژ خودروسازان کشور به تولید خودروهای ناقص و غیر قابل فروش اختصاص داشته است. بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور از دپو بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان خبر داد و سخنگوی قطعه سازان نیز از کمبود نقدینگی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی در رابطه با تکمیل این خودروها خبر می‌دهد.

با توجه به گفته‌های اشکان میرمحمدی در پارکینگ خودروسازان داخلی در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص دپو شده و منتظر رفع کسری قطعه و تجاری‌سازی شدن است. سهم ایران‌خودرویی‌ها از این آمار ۹۵ هزار دستگاه و سهم سایپایی‌ها ۴۵ هزار دستگاه خودرو ناقص است.

گفته می‌شود بیشترین کسری در خودرو‌های یاد شده مربوط به قطعه ECU است. از ۹۵ هزار خودرو ناقص دپو شده در پارکینگ ایران‌خودرویی‌ها ۹۱ هزار دستگاه یعنی چیزی در حدود ۹۶ درصد از محصولات آن‌ها به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشته‌اند.

در خصوص سایپا نیز شرایط تقریبا مشابه است. از مجموع ۴۵ هزار دستگاه خودرو ناقص این خودروساز بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حول‌وحوش ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU تجاری‌سازی نشده‌اند.

این آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان که به دلیل نبود ECU تجاری‌سازی نشده‌اند به ۱۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

در همین رابطه فرهاد بهنا، سخنگوی صنعت قطعه سازی سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودروسازی نیازمند تزریق ۱۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی است، گفت: با تزریق این رقم امکان تکمیل ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص فراهم می‌شود و از تولید خودروهای ناقص تا پایان سال نیز جلوگیری خواهد شد.

چنین رقم هنگفتی به معنای نیاز به یکصد میلیون تومان برای تجاری سازی هر خودرو است که رقم بسیار سنگینی در قیاس با کمبود قطعات خودروهای ناقص محسوب می‌شود.

افزایش ۵۸ درصدی تولید خودروهای ناقص توسط ایران خودرو و سایپا [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

طبق گزارش سامانه کدال، خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان تنها در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، با رشد ۵۸ درصدی روبه‌رو شده است. این در حالی است که از پایان خرداد ماه تاکنون موج جدیدی از تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان شکل گرفته و قطعا تعداد این خودروها افزایش یافته است.

فعالان صنعت خودروسازی می‌گویند که خودروسازان ایرانی با مسائلی مانند تحریم، کمبود برخی قطعات به ویژه تراشه و قیمت‌گذاری دستوری سروکار دارند و این مشکلات سبب افزایش تعداد خودروهای ناقص تولیدی توسط خودروسازان شده است.

در حال حاضر تمامی فعالان صنعت خودروسازی در سطح جهانی درگیر بحران تراشه‌های الکترونیکی بوده و بسیاری از خودروسازان جهانی نیز با توجه به محدودیت تامین‌کننده‌ها، در تولید خودرو به مشکل بر خورده‌اند. خودروسازان ایرانی نیز از این قائده مستثنی نبوده و علاوه‌بر مشکلات سابق خود با این چالش جدید نیز درگیر هستند.

هرچند آمار تولید خودرو در کشور در حال افزایش است این آمار شامل خودروهایی است که از سالن مونتاژ خارج شده که البته تعدادی از آن‌ها نمی‌توانند فرآیند‌های تجاری‌سازی خود را تکمیل کنند و قابل تحویل به مشتری نیستند.

خودروهایی که بتوانند از سالن مونتاژ خودروسازان خارج شوند جز آمار تولید آن‌ها محسوب خواهند شد اما این موضوع بدین معنی نیست که تمامی این خودروها در بازار عرضه خواهند شد.

در این حالت ممکن است گاهی تولید خودرو به دلایل مختلفی همچون کمبود قطعه به تجاری‌سازی منتهی نشده و تنها سبب پر شدن پارکینگ خودروسازان شود. جالب بدانید اتخاذ این سیاست سبب شده که گاها تولید هر خودرو برای خودروسازان بسته به نوع آن زیان ۴۰ الی ۶۰ میلیون تومانی را به همراه داشته باشد.

در این بین وزیر جدید صنعت معدن و تجارت نیز که این روزها در تلاش برای گرفتن رای اعتماد از مجلس نشینان است از افزایش قابل توجه تیراژ تولید تا مرز ۳ میلیون دستگاه سخن می گوید که البته در شرایط فعلی تحریمی و با قیمت‌های فعلی دور از تصور به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا