سرور مجازی
فضای مجازی

دو سوم درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود

– اخبار اقتصادی –

هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشوردر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛درباره مشکلات مسکن کارگران گفت:طرحی تحت عنوان مسکن کارگری در حال انجام بود که جلسات آن با محوریت اتاق تعاون دنبال شد. در حوزه کارگری هم اخیراً‌جلساتی را با معاونت فرهنگی آقای صادقی فر داشته ایم و امیدواریم اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد:عمده مشکلات در حوزه واگذاری زمین است.ایده دولت سیزدهم مبنی بر اینکه زمین هایی در اختیار سازمان‌ و ها و ارگان ها و دستگاه ها هست را برای ساخت مسکن استفاده کنیم و از سوی دیگر وام و تسهیلات کم بهره در اقساط بلند به کارگران بپردازیم ایده بسیار خوبی است و اگر آقای رئیسی آن را عملیاتی کند گام بزرگی در جهت خانه دار شدن کارگران است.

ابوی با بیان اینکه یکی از اقدامات این است که تعاونی های مسکن را فعال کنیم گفت:در دهه های گذشته زمین های رایگان در اختیار تعاونی های مسکن قرار می گرفت و پول زمین را در مراحل بعدی و هنگام تحویل سند از کارگران می گرفتیم که موفقیت آمیز بود.

این فعال کارگری گفت:70درصد کارگران, در بخش صنوف و خدمات هست که در شهرها کار می کنند, بنابراین ساخت مسکن برای آنها در حومه خیلی مفید نیست. از سوی دیگر کارگران پس اندازی برای پرداخت هزینه زمین ندارند. برای این کار با خیرینی رایزنی کردیم و حاضرند زمین هایشان را در اختیار قرار دهند و در این طرح مشارکت کنند و از محل افزایش ارزش افزوده ای که این زمین ها برایشان دارد, سودشان را دریافت کنند.

وی گفت: این مذاکرات در حال انجام است و در مشهد به صورت پایلوت در حال رایزنی برای انجام هستیم. ما در تلاش هستیم مسکن به گونه ای برای کارگران انجام شود که فشار مضاعفی به کارگران وارد نشود. خیرینی هستند که حاضرند در حال حاضر زمین را در اختیار قرار دهند و در ابتدا پول زمین خود را دریافت نکنند.

توفیقی ادامه داد: موضوع عدم تناسب در حوزه مسکن در ارتباط با اقشار آسیب‌پذیر و با سطوح پایین درآمدی به شدت برای جامعه کارگری و دهک‌های پایین، آسیب‌‍زا بوده و ادامه زندگی برای آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این به گونه‌ای است که در حال حاضر بیش از دوسوم درآمد کارگران به طور میانگین صرف رهن و اجاره مسکن می‌شود و این عدد در مقابل دریافتی کارگران بسیار بزرگ است.

ابوی با بیان اینکه اهمیت تأمین مسکن برای اقشار مختلف مردم در جامعه مشخص می‌شود، گفت: طرح‌های مقطعی مسکن نمی‌تواند راهکار اساسی حل مشکل مسکن برای اقشار پایین دست جامعه باشد و باید این نکته را در نظر داشت که کارگران با درآمدهای پایین که بخش عمده‌ای از آن نیز صرف هزینه‌های تامین مسکن می‌شود، در قالب طرح‌های مختلف مسکن دولتی، حتی توان تامین آورده مورد نیاز برای ساخت خانه را ندارند و انتظار از کارگری با دریافت‌های حداقلی و دستمزد پایین جهت تامین آورده چند ده‌میلیونی ساخت مسکن، انتظار بیهوده‌ای است.بنابراین ساخت مسکن باید با روش های شدنی صورت گیرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا