سرور مجازی
رمز ارز

۸۵ درصد از هاوینگ بعدی بیت کوین تکمیل شده؛ بازار صعودی چه زمانی شروع می‌شود؟

۸۵ درصد از هاوینگ بعدی بیت کوین تکمیل شده؛ بازار صعودی چه زمانی شروع می‌شود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حال حاضر، بازار ارزهای دیجیتال در مقطعی جذاب قرار دارد. این جذابیت ناشی از رویداد هاوینگ بیت کوین بوده، که برای اواسط سال 2024 برنامه‌ریزی شده است. به نوبه خود، این رویداد توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. با این حال، اگر الگوهای تاریخی پابرجا باشند، ممکن است یک بازار صعودی تمام‌عیار تا سال آینده محقق نشود.

طبق آخرین داده‌ها، در حال حاضر فرآیند هاوینگ بیت کوین 85 درصد کامل شده است، که نشان می‌دهد میزان عرضه توسط دارندگان بلندمدت به بالاترین حد خود نزدیک می‌شود. از نظر تاریخی، این همسویی نشان‌دهنده یک کف قیمتی در بازار است که اغلب با مراحل اولیه یک چرخه جدید صعودی دنبال می‌شود.

رویکردی متفاوت در میزان عرضه دارندگان بلندمدت

معیار عرضه بیت کوین در دست دارندگان بلندمدت (Supply Held by Long-term Holders) به طور رایج به عنوان یک شاخص قابل اعتماد برای سلامت بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. بد نیست بدانید این معیار یک همبستگی منفی با عملکرد بلندمدت قیمت بیت کوین نشان داده است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!


شروع

دارندگان بلندمدت که اغلب به آن‌ها هودلر (HODLer) گفته می‌شود، افرادی هستند که دارایی‌های بیت کوین خود را در طول رکود بازار بدون جابجایی نگهداری می‌کنند. همانطور که با نشانگرهای قرمز در نمودار داده‌های تاریخی نشان داده شده، بیشترین افزایش عرضه در اختیار دارندگان بلندمدت معمولاً در بازارهای نزولی شدید رخ می‌دهد. در چنین مواقعی، سرمایه‌گذارانی که قدرت زیادی در بازار دارند، از فروش خودداری می‌کنند و معتقدند که قیمت‌ها در نهایت رشد کرده، و سرمایه‌گذاری‌هایشان سودآور خواهد شد.bitcoin-halving-nearly-complete

برعکس، در طول یک بازار صعودی، افزایش قیمت بیت کوین باعث می‌شود که دارندگان بلندمدت تمایل بیشتری به فروش دارایی‌های خود داشته باشند. در هر بازار صعودی قابل توجهی، کاهش بزرگی در عرضه در اختیار دارندگان بلندمدت مشاهده شده است. این فرایند با انتقال بیت کوین‌ها به دست دارندگان کوتاه‌مدت که بعداً به بازار ملحق می‌شوند، و به دنبال سودهای سریع هستند، تکمیل می‌شود.

تحلیلگر ارزهای دیجیتال therationalroot@ نموداری را به اشتراک گذاشته است که عرضه بیت کوین توسط دارندگان بلندمدت را نشان می‌دهد. نمودار مذکور حاکی از آن است که نسبت عرضه بیت کوین در دست دارندگان بلندمدت در حال حاضر به بالاترین حد خود، تقریباً 76 درصد نزدیک می‌شود. این درصد در پایان سال 2015 نیز پررنگ شده بود، که نشان‌دهنده پایان مرحله انباشت قبل از رویداد هاوینگ دوم بیت کوین تلقی شد.

علاوه بر این، داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که این شاخص معمولاً چند ماه قبل از رویداد هاوینگ بیت کوین به اوج چرخه خود می‌رسد؛ که با دایره‌های سبز در نمودار نشان داده شده است. پس از این اوج، عرضه دارندگان بلندمدت به تدریج کاهش می‌یابد و تا چند ماه پس از هاوینگ بعدی نسبتاً ثابت می‌ماند. کاهش شدید در این معیار معمولاً تقریباً شش ماه پس از هاوینگ اتفاق می‌افتد، که همزمان با شروع یک بازار صعودی کامل است.

تکمیل 85 درصدی رویداد هاوینگ بیت کوین

تحلیلگر therationalroot@ همچنین نمودار دیگری را به اشتراک گذاشته که پیشرفت رویداد فعلی هاوینگ بیت کوین را در مقایسه با چرخه‌های قبلی نشان می‌دهد. نمودار مذکور فواصل زمانی بین رویدادهای هاوینگ تاریخی سه چرخه گذشته را تحلیل می‌کند.

به گفته therationalroot@، هاوینگ فعلی بیت کوین در حال حاضر 85 درصد کامل شده است. علاوه بر این، دوره‌های پایان چرخه با حرکات کوچک قیمتی مشابه حرکات قیمتی فعلی بیت‌ کوین مشخص شده‌اند. در هر دو رویداد هاوینگ سال‌های 2016 و 2020، قیمت بیت کوین نسبتاً ثابت باقی ماند.bitcoin-halving-nearly-complete

با این حال، در دو چرخه قبلی تفاوت‌هایی هم وجود دارد. در چرخه سال 2016، بیت کوین در یک محدوده کوچک در حال نوسان بود، و یک سوگیری رو‌به‌بالا نشان می‌داد؛ در حالی که در چرخه قبلی، رویداد پیش‌بینی‌نشده قوی سیاه که توسط همه‌گیری کووید آغاز شد، فرصت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران برای تضمین موقعیت‌های معاملاتی درست قبل از هاوینگ برنامه‌ریزی‌شده فراهم کرد.

اگر الگوهای تاریخی تداوم داشته باشند، بازار ارزهای دیجیتال به طور بالقوه ممکن است وارد یک محدوده کوچک نوسانی تقریباً 1 ساله شود. هاوینگ آتی بیت کوین، که برای اواسط آوریل 2024 برنامه‌ریزی شده است، ممکن است تاثیر فوری بر قیمت BTC نداشته باشد. در واقع، انتظار می‌رود که اثرات رویداد هاوینگ بیت کوین در سه‌ماهه آخر سال 2024 و در تمام سال 2025 آشکار شود.

این پیش‌بینی با مشاهدات نموداری که عرضه دارندگان بلندمدت را نشان می‌دهد، که در حال حاضر به بالاترین سقف خود خود نزدیک می‌شود، مطابقت دارد. احتمالاً حدود 12 ماه طول می‌کشد تا این معیار روند خود را معکوس کند و به مرحله توزیع برسد. پس از رویداد هاوینگ، هنگامی که دارندگان بلندمدت شروع به فروش دارایی‌های بیت کوین خود می‌کنند، این اتفاق معمولاً به عنوان یکی از شاخص‌های اولیه شروع روند صعودی ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود.

در صفحه قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال می‌توانید قیمت همه توکن‌ها و رمزارزها را به صورت زنده و لحظه‌ای مشاهده کنید.

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا