سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

زباله‌های بهداشتی؛ بلای جان زمین

قطعا بیشتر ما دوست داریم که پس از مرگ ارثیه باارزشی را برای خانواده و عزیزان خود به جای بگذاریم؛ مانند شبکه امنیت مالی و یک تاثیر مثبت بر روی فرزندانمان. اما، با احتمال بالایی چیزی که ما آن را به عنوان میراث پس از خود به جای می‌گذاریم ردپای پلاستیک ناشی از محصولات بهداشتی ما در جهان است. اما چرا این موضوع اتفاق می‌افتد؟

حدود ۹۰ درصد زباله‌های آشپزخانه‌ای بازیافت می‌شوند و این در حالی است که تنها ۵۰ درصد مواد بهداشتی موجود در زباله‌های سرویس‌های بهداشتی بازیافت می‌شود؛ با این حساب حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زباله‌های کشوری مثل انگلستان را زباله‌های بهداشتی تشکیل می‌دهند. اگرچه بیشتر ما از آسیب پلاستیکی که در سطوح گسترده به محیط زیست وارد می‌کنیم آگاه هستیم اما آن چه اکثر مردم نمی‌دانند آلودگی پلاستیکی ناشی از زباله‌های شخصی خودشان است.

زباله‌های ناشی از سرویس‌های بهداشتی سرسام‌آور است، متاسفانه اکثر این محصولات شامل مواد پلاستیکی هستند. لوله خمیر دندانی که شما امروز از آن استفاده کرده‌اید در صورت رها شدن در طبیعت تا ۵۰۰ سال آینده تجزیه نخواهد شد و این موضوع برای پوشک یکبار مصرفی که در کودکی از آن استفاده کردید هم صادق است.

چرا تخریب محصولات تا این اندازه طولانی است؟

پوشک یکبار مصرف در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک جایگزین ایمن‌تر و ضد نشت برای پوشک قابل استفاده مجدد ایجاد شد؛ اما در آن زمان شاید تصور نمی‌شد که این کارآمد بودن بخش تاریک همین پوشک‌ها است زیرا ۲۳ درصد از اجزای پوشک‌ها را مواد پلاستیکی تشکیل داده است که از نشت کردن جلوگیری می‌کند، ۷ درصد این پوشک ها مربوط به چسب و مواد الاستیک است و ۷۰ درصد باقیمانده از یک تفاله جاذب حاوی پلاستیک تشکیل شده است که این پلیمر یک جاذب منحصر به فرد برای رطوب به شمار می‌رود، همه این موضوعات باعث می‌شود که تخریب یک پوشک یک بار مصرف در طبیعت تا ۵۰۰ سال طول بکشد.

علاوه بر محصول بهداشتی کودکان، محصولات مربوط به بانوان نیز تا حد زیادی از پلاستیک‌ها ساخته شدند؛ پدهای بهداشتی از ۱۲ عدد بالشتک در یک بسته تشکیل شده است که حاوی حجم زیادی پلاستیک است. تامپون‌ها از پنبه و ریون ساخته شده‌اند اما هنوز هم اثراتی از رشته‌های پلاستیک در تامپون‌ها دیده می‌شود و چیزی حدود ۶ درصد از کل ترکیبات یک تامپون پلاستیک است.

دستمال مرطوب‌ها نیر علاوه بر پنبه حاوی پارچه مصنوعی و پلی استر هستند که نسبت به بقیه مواد موجود روی میز شما زودتر تجزیه می‌شوند و این عدد چیزی حدود ۱۰۰ سال است. یعنی حتی اگر ۱۰ سال پیش از یک عدد دستمال مرطوب استفاده کرده باشید نوه‌های شما باید با خسارت‌های ناشی از آن مقابله کنند. مقدار میانگین ​​زباله سرویس‌های بهداشتی در انگلستان ۳۳ میلیون تن است. این زباله‌ها که در طول زندگی خود ایجاد کردیم چندین برابر جمعیت انگلستان وزن دارند و این رقم عظیم ۳۳۸۱۲۴۸۰ تن است که معادل وزن ۳۰۰ نهنگ آبی است.

بشر از اولین لحظه ورود خود به جهان با زباله همراه است و با رشد کردن و بزرگ‌تر شدن هم میزان تولید زباله قطع نخواهد شد.

در انگلستان محاسبه میزان زباله‌های افراد گروه‌های سنی مختلف به صورت میانگین، نتایج زیر را به دنبال داشت:

۳ ساله – ۳۲،۰۷۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۱۶ ساله – ۳۵۳۹۶ مورد زباله سرویس بهداشتی

۱۸ ساله – ۳۵۹۱۰ مورد زباله سرویس بهداشتی

۲۱ ساله – ۳۶۶۸۱ مورد زباله سرویس بهداشتی

۳۰ ساله – ۳۸۹۹۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۴۰ ساله – ۴۱۵۶۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۵۰ ساله – ۴۴۱۳۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۶۰ ساله – ۴۶۷۰۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۷۰ ساله – ۴۹۲۷۴ مورد زباله سرویس بهداشتی

۸۱ ساله – ۵۲۱۰۱ مورد زباله سرویس بهداشتی

حدود ۵۰ درصد مواد بالا در محل دفن زباله مدفون می‌شوند که تجزیه چنین موادی بیش از یک قرن زمان می‌برد.

خانم‌ها به طور متوسط در طول زندگی خود حدود ۵۲۰۰۰ زباله آرایشی بهداشتی تولید می‌کنند؛ صنعت آرایشی مملو از انواع بسته بندی‌های جذاب برای فروش بیشتر است که این موضوع آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

میزان زباله بانوان بر اساس گروه‌های سنی به شرح زیر است:

۱۶ ساله – ۲۸۵۸۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۱۸ ساله – ۲۹۵۳۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۲۱ ساله – ۳۰۹۵۷ محصولات آرایشی و بهداشتی

۳۰ ساله – ۳۵۲۳۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۴۰ ساله – ۳۹۹۸۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۵۰ ساله – ۴۴۷۳۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۶۰ ساله – ۴۷۳۲۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۷۰ ساله – ۴۹۶۷۲ محصولات آرایشی و بهداشتی

۸۱ ساله – ۵۲۲۵۷ محصولات آرایشی و بهداشتی

یا توجه به این موضوعات خانم‌ها به طور سالانه ۵۲۷ مورد زباله تولید می‌کنند.

۴۰درصد از انگلیسی ها به طور مرتب محصولات حمام را بازیافت نمی کنند و از هر ۱۰ انگلیسی ۴ نفر اعتراف می کند که مرتباً وسایل حمام را بازیافت نمی کند. در نتیجه، سالانه ۳۰۰۰۰ تن از وسایل حمام قابل بازیافت در محل دفن زباله قرار می گیرد، این وزن همان سه برج ایفل است.

در این مقاله قصد داریم روش‌های ساده‌ای را برای تشویق افراد به بازیافت و تفکیک زباله معرفی کنیم:

– از دو سطل زباله استفاده کنید.

یکی از سطل‌ها را برای زباله‌های بلا استفاده و سطل دوم را برای زباله‌های بازیافتی قرار دهید.

– از تکنیک کیسه پارچه‌ای آویزان استفاده کنید.

اگر فضای مناسبی مانند پشت درب یا قلاب حوله‌ای در اختیار دارید می‌تواند یک کیسه پارچه‌ای را آویزان کنید و مواد بازیافتی خشک خود را درون آن قرار دهید.

-علامت بازیافت محصولات خود را بررسی کنید.

هر زمان که محصولی را تمام می‌کنید نماد بازیافت آن را به درستی بررسی کنید و هرگز آن‌ها با زباله‌های غیرقابل بازیافت دفع نکنید.

– لنزهای طبی و زیبایی را بازیافت کنید.

لنزها تهدیدی برای زندگی آبزیان و موجودات دیگر زمین محسوب می‌شوند بنابراین در تفکیک و بازیافت آن‌ها کوشا باشید.

افراد در طول روز از شوینده‌ها استفاده زیادی می‌کنند مثلا اگر ما به جای استفاده از مایع‌های شوینده دارای ظروف پلاستیکی زیاد، از صابون استفاده کنیم قدم مهمی را در راستای کاهش آلودگی زمین برداشته‌ایم.

علاوه بر این، استفاده از صابون به جای دستمال مرطوب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و حداقل صد سال فرصت بیشتری به محیط زیست زمین اهدا کند.

هر اندازه که از زباله‌های کم‌تری استفاده کنیم به هر حال در ردپای زباله و پلاستیک سیاره زمین نقش داریم. انجام بازیافت شاید نتواند این ردپاها را به طور کامل پاک کند اما می‌تواند تا حد زیادی اثرات آن را کاهش دهد؛ بنابراین ما باید هر روز به فکر روش‌های کارآمدتری برای استفاده دوباره از بسیاری از زباله‌های خود باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا