معرفی کراس اوور ایران خودرو K125؛ منتظر نسل جدید EF7 پلاس توربوشارژ در این خودرو باشید
براساس اخبار غیر رسمی منتشر شده توسط ایران خودرو، این شرکت قصد دارد تا ظرف روزها و ماه های آتی، پیش فروش محصول جدید خود یعنی کراس اوور ایران خودرو K125 را آغاز نماید، این درحالیست که براساس گفته منابع آگاه دیجیاتو، مراحل طراحی این خودرو هنوز به پایان نرسیده است و عملا پروسه پیش فروش این محصول، به نوعی تبدیل به پروژه مشارکت در تولید می شود.
به عبارت دیگر پس از سابقه تاخیر ها و تبدیل های فراوان ایران خودرو (و البته سایپا) ظرف سال های گذشته، حالا مشتریان با تجربه جدیدی مواجه خواهند بود و قرار است برای خودرویی ثبت نام نمایند که تاکنون از مرحله طراحی اولیه فراتر نرفته است و مشخص نیست اساسا چه زمانی به تولید انبوه خواهد رسید.
کراساوور K125 با نسل جدید EF7 پلاس توربوشارژ به بازار میآید [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
تصاویر گرافیکی که از K125 در فضای مجازی منتشر شده نشان میدهد که الگوهای مشابهای در سقف و بخشهای جانبی این خودرو و پژو ۲۰۰۸ وجود دارد. همین موضوع تاییدی بر این ادعاست که کراساوور K125 جانشینی برای پژو ۲۰۰۸ در ایران خواهد بود.
مدیر طراحی پروژه کراساوور K125 میگوید این خودرو را نسل جدید قوای محرکه EF7 پلاس توربوشارژ همراهی خواهد کرد. ضمن آن که یک گیربکس ۶ سرعته داخلیسازی شده نیز نیروی تولیدی موتور مذکور را به چرخهای خودرو منتقل میکند. ایرانخودرو قصد دارد از همان ابتدا این محصول را با یک گیربکس اتومات راهی بازار کند.
ایرانخودرو مدعی است که کراساوور جدید K125 توانایی رقابت با محصولات مشابه داخلی و خارجی را داشته و نمونههای رقیب موجود در کشور را به چالش خواهد کشاند. به نظر میرسد اصلیترین رقیب این خودرو در بازار خودروهای تولید داخل در ایران کراساوور جدید سایپا یا همان خودرو آریا خواهد بود. آریا امسال وارد خط تولید شده و تا قبل از رسیدن سال ۱۴۰۱ در بازار عرضه خواهد شد.
کراس اوور ایران خودرو K125 برای داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ معرفی می شود [به روز رسانی] – فروردین ۹۹
خروج پژو از کشور پس از اعمال دور اخیر تحریم های صنعت خودرو سازی یکی از عوامل عدم عرضه پژو ۳۰۱ و کاهش تولید پژو ۲۰۰۸ محسوب می شود اما عامل اساسی تر را باید در قرارداد همکاری اخیر بین پژو و شرکت امریکایی فیات کرایسلر جستجو کرد که احتمالا باعث خروج دائمی پژو از بازار ایران می شود. از این رو ایران خودرو تصمیم گرفته تا به جای تولید محصولات پسا برجامی پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸، دو محصول فیس لیفت شده براساس این خودرو ها را با کد فنی سدان K132 و کراس اوور K125 راهی بازار نماید و به نوعی با این کار پلت فرم PF1 محصولات پژو را برای برند اختصاصی خود مورد استفاده قرار دهد.
پیش از این اعلام شده بود که کراس اوور ایران خودرو بر مبنای پلتفرم PF1 و پژو ۲۰۰۸ طراحی و ساخته شده است. پلتفرم PF1 یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سازه های مشترک محصولات گروه PSA است که در قراردادهای برجامی اجازه بهره برداری از آن به خودروسازان داخلی داده شد.
با رونمایی سدان K132 و شباهت هایش به پژو ۳۰۱، اعلام شد که ایران خودرو به صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF1 را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است. حال قرار است تا دومین محصول این پلتفرم جدید ایران خودرو، K125 یا همان کراس اوور ملی این شرکت باشد که اتفاقا از نظر ابعاد و بسیاری از اجزای بدنه شباهت هایی به پژو ۲۰۰۸ دارد.
اما به جای پیشرانه ۱.۶ لیتری و توربو پژو ۲۰۰۸، کراس اوور ایران خودرو از نسخه ارتقا یافته پیشرانه ملی EF7 TURBO با پسوند پلاس نیرو خواهد گرفت که قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۲۳۵ نیوتن متر را به واسطه جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE تحویل چرخ های جلو می دهد.
با توجه به چند تصویر گرافیکی و پیش فرض برای K125 که در ویدیوی اخیر ایران خودرو دیده می شود، الگوی ثابتی در سقف و بخش جانبی میان پژو ۲۰۰۸ و این کراس اوور ملی دیده می شود. از سویی در بحث نمای داخلی هم می بینیم که تا حدی الگوی داشبورد پژو ۲۰۰۸ رعایت شده و بخش جلو آمپر نیز بیانگر این شباهت اجباری است. همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودروهای PSA که روی پلتفرم PF1 توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K125 طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه های آن کاملا مشابه سیتروئن C3-XR و پژو ۳۰۱ اند.
براساس اطلاعات منابع آگاه در گفتگو با دیجیاتو، طرح ها و تصاویر منتشر شده از کراس اوور K125 صرفا اسکچ های اولیه هستند و خودرو نهایی با فرم بدنه متفاوتی به تولید خواهد رسید، همچنین پیش بینی می شود که در خوشبینانه ترین حالت رونمایی از نمونه های اولیه در اواخر سال ۱۳۹۹ امکان پذیر باشد و پروسه تولید و عرضه کراس اوور K125 به سال ۱۴۰۰ موکول شود.
طبیعتا در خصوص قیمت تمام شده این کراس اوور نمی توان پیش بینی دقیقی داشت اما با توجه به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیونی پژو ۲۰۰۸ در بازار و شرایط تورمی می توان با قاطعیت حدس زد که تصور قیمت گذاری کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان دور از واقعیت خواهد بود، مگر آنکه شرایط کلی کشور به گونه ای تغییر کند که زمینه لازم برای کاهش نرخ ارز فراهم شود.