سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

تکنولوژی تشخیص چهره چگونه امنیت در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد؟

فناوری تشخیص چهره در مترو یکی از تحولاتی است که امنیت عمومی را در سطح شهر و ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی گسترش می‌دهد. همانطور که همه ما می‌دانیم، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در هر نقطه‌ای از شهر علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دسترسی بیشتر، می‌تواند در بعضی ساعات یا برخی روزها، یک تجربه پردردسر و پرزحمت باشد. از نظر بسیاری از ما که تجربه سفرهای درون شهری با مترو یا اتوبوس را داشته‌ایم، عبور و مرور با مترو در ساعات صبح و عصر با واگن‌های تنگ، راه‌بندان و اوج ترافیک همراه است و همه مسافران در مدتی که در مترو هستند، باید تمام تلاش خود را برای حفظ فاصله با دیگر مسافران و نیز مراقبت از وسایل خود بگذارند.

شلوغی بیش از حد در ساعت اوج ترافیک در مترو عملا خطرات جانبی که امنیت افراد را تهدید می‌کند، بالا می‌برد؛ به طوری که بر اساس آمارها ارتکاب جرم‌هایی نظیر دزدی، کیف‌قاپی، حمل مواد غیرمجاز و غیرقانونی یا رویدادهای غیرمنتظره نظیر گم‌شدن افراد، سالمندان یا کودکان در این ساعات افزایش می‌یابد. همه این موضوعات، لزوم توجه بیش از پیش به موضوع امنیت در فضاهای حمل‌ونقل عمومی را گوشزد می‌کند. فناوری تشخیص چهره در مترو یکی از راهکارهای مفیدی است که دولت‌های پیشرو با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های علوم رایانه و هوش مصنوعی به آن اندیشیده‌اند.

فناوری تشخیص چهره در مترو امنیت عمومی را افزایش می‌دهد

با پیشرفت روزافزون علوم رایانه و هوش مصنوعی، مدیران بالارتبه و تصمیم‌گیران در کشورهای توسعه‌یافته به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری هستند که علاوه بر انتقال مسافران، سطح بالایی از امنیت را برای شهروندان فراهم آورد.

هوش مصنوعی یکی از راهکارهایی است که در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفته؛ چرا که می‌تواند برای هر نوع تسک و در هر فضایی سفارشی‌سازی شود. علاوه بر آن، به دلیل اینکه با داده‌های دریافتی در هر لحظه، همواره در حال آموزش خود است، بسیار دقیق و مورد اعتماد است. هوش مصنوعی به سیستم‌های حمل‌ونقل شهری فرصتی می‌دهد تا امنیت عمومی را به موثرترین شکل ممکن در طول سفرهای بی‌شماری که در طول روز اتفاق می‌افتد، برقرار کند. در حالی که هزینه‌های راه‌اندازی و تامین زیرساخت‌های ضروری آن، بسیار کمتر از هزینه‌های مربوط به عواقب استفاده نکردن از آن است.

فناوری دوربین‌های هوشمند که جزء جدایی‌ناپذیر فناوری تشخیص چهره است، می‌تواند جزئی‌ترین رویدادهایی که در حجم عظیمی از جمعیت در حال حرکت اتفاق می‌افتد را تشخیص دهد و هشدارهای لازم را به مسئولان امنیتی و پلیس اعلان کند. فناوری تشخیص چهره که روی دوربین‌های مداربسته ادغام شده، می‌تواند در ایستگاه‌های مترو مورد استفاده قرار گیرد و به افزایش کارایی ماموران امنیتی در سیستم حمل‌ونقل عمومی کمک کند.

محافظت از ایستگاه‌های قطار با فناوری تشخیص چهره

می‌توان گفت ایستگاه‌های قطار یکی از نقاط بسیار حساس برای اقدامات خشونت‌آمیز است و این مکان‌ها جزء نواحی جرم‌خیز در سطح شهرهاست، تا جایی که حملات خشونت‌آمیز در این مکان‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. این موضوع باعث می‌شود مسافران متروها و قطارها در طول سفر خود حس عدم اطمینان و آسیب‌پذیری داشته باشند. واضح است که وظیفه تیم‌های امنیتی و انتظامی در ایستگاه‌های قطار و سیستم‌های ترانزیت، ایجاد شرایطی ایمن و فضایی امن برای مردم و مسافران است تا همه افرادی که به نوعی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، از امنیت جانی و مالی خود در طول سفر و در مکان‌های عمومی اطمینان داشته باشند.

شاخص جهانی حملات تروریستی نشان می‌دهد از سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، حملات تروریستی مرگبار ۶۵۰ درصد افزایش یافته است. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که ایستگاه‌های قطار و مترو اغلب برای حملات تروریستی و اقدامات خرابکارانه از سوی گروه‌های مخرب انتخاب می‌شوند. چرا که این مکان‌ها، به دلیل ازدحام مردم و شلوغی بیش‌ازحد، انرژی و دقت بیشتری را از پلیس می‌گیرند و از سوی دیگر، ضریب موفقیت عملیات تروریستی و مخرب را بالا می‌برند.

سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی از سال ۱۹۷۰ تاکنون در سطح جهان ۲۵۰۰ حمله (به قطارها، اتوبوس‌ها و کشتی‌های مسافربری) را تجربه کرده‌اند، که از این میان، قطارها و ایستگاه‌های مترو متداول‌ترین اهداف بوده‌اند. در اروپا، حدود ۷۵ درصد مرگ‌ومیر ناشی از حملات تروریستی در ایستگاه‌های قطار زیرزمینی اتفاق می‌افتد. چندی پیش، دو زن جوان در ایستگاه قطار اصلی مارسی در یک حمله تروریستی مشکوک، با ضربات چاقو کشته شدند. در یک حادثه تروریستی دیگر، یک وسیله منفجره دست‌ساز (IED) که روی میله‌ای در ایستگاه مترو مرکز شهر نصب شده بود، منفجر شد و ۲۹ نفر در اثر آن انفجار زخمی شدند. از آنجا که حملاتی از این قبیل به طور گسترده گزارش می‌شود، بسیاری از مسافران در هنگام رفت‌وآمد خود بیش از گذشته احتیاط می‌کنند.

این حملات به ویژه به دلیل چالش‌های امنیتی مرتبط با حضور افراد در فضاهای عمومی و ایستگاه‌های مترو، لزوم روی آوردن نهادهای حاکمیتی و دولتی به راهکارهای هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌های نوین برای افزایش امنیت را توجیه می‌کند.

فناوری تشخیص چهره برای ایجاد امنیت در سیستم حمل‌ونقل عمومی اروپا

پلیس حمل‌ونقل انگلیس اقدامات مختلفی را برای بهبود حفاظت و افزایش امنیت در ایستگاه‌های قطار و مترو پیش گرفته است. از استقرار ماموران مسلح و نامحسوس در ایستگاه‌ها گرفته تا طراحی و ایجاد کمپین‌های ملی برای تشویق مردم به هوشیاری بیشتر و گوش به زنگ بودن در هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی. ترس از آسیب‌دیدگی ناشی از اصابت ترکش در اثر انفجار بمب، همچنین منجر به حذف سطل‌های زباله فلزی شده است و جای آن‌ها با کیسه‌های شفاف آویزان از حلقه‌های فلزی در سراسر ایستگاه‌های قطار شلوغ لندن عوض شده است.

با این حال، استفاده از فناوری‌های نوین تشخیص چهره که مبتنی بر هوش مصنوعی است، برای ایجاد امنیت در ایستگاه‌های قطار و متروها و نیز اجرای این قانون در فضاهای عمومی که مملو از جمعیت است، تا امروز بیشترین بهره‌وری و بهترین نتیجه را داشته است. نصب اسکنرهای اشعه ایکس که به فناوری تشخیص اشیاء هوش مصنوعی مجهز است و اجسام داخل ساک‌ها و کیف‌ها را بررسی می‌کند، در همه فرودگاه‌ها و سالن‌های ترانزیت در تمام اروپا راه‌اندازی شده و در حال استفاده است. اما استفاده از این روش برای سیستم حمل‌ونقل عمومی، مترو‌ها و سالن‌های قطار یا ایستگاه‌های اتوبوس داخل شهرها به‌شدت غیرعملی است و منجر به ازدحام و هرج‌ومرج می‌شود.

گزینه دیگر که بیش از همه این فناوری‌ها در مترو و ایستگاه‌های قطار شهری به کار می‌آید، استفاده هوشمندانه و مناسب از تشخیص چهره به عنوان یک روش ساده و کم تهاجمی برای شناسایی افراد و گروه‌های مشکوک در میان جمعیت است. فناوری تشخیص چهره می‌تواند مجرمانی را که تحت تعقیب هستند، در مکان‌های عمومی شناسایی کرده و در صورت حضور در جمع، به مقامات هشدار دهد. این کار باعث می‌شود که پرسنل امنیتی بتوانند هرگونه رفتار مشکوک را رصد کرده و طبق آن رفتار کنند. همراه با توسعه راهکارهای امنیتی و فناوری‌های کمک‌رسان اجرای قانون، تشخیص چهره این امکان را دارد که فضاهای عمومی، از جمله ایستگاه‌های مترو را بسیار ایمن‌تر کند.

پلیس فدرال آلمان بر این باور است که در مقیاس وسیع‌تر، از تشخیص چهره می‌توان برای مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های جنایتکارانه در مراکز حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد. پلیس می‌گوید این فناوری به نیروهای امنیتی کمک خواهد کرد تا جرائم را قبل از وقوع کشف کنند و با آن‌ها مقابله کنند.

سامانه تشخیص چهره فراشناسا چگونه کار می‌کند؟

همگام شدن با پیشرفت‌های روز و تطبیق‌پذیری با نیازهای جهانی یکی از ویژگی‌های جوامعی است که به رشد و توسعه ملی خود می‌اندیشند و برای آن تلاش می‌کنند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی و تشخیص چهره در فضاهای عمومی و به‌خصوص، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، مترو و قطار، یکی از این راهکارهاست که مسیری تازه برای ایجاد امنیت درون‌شهری و نیز فرصتی مناسب برای هماهنگ‌شدن با توسعه جهانی فناوری‌های رایانه‌ای می‌آفریند. این تطبیق‌پذیری علاوه بر اینکه به نیاز اساسی ما به امنیت پاسخ می‌دهد، بستری را آماده می‌سازد تا با پذیرش هر چه بیشتر فناوری‌های نوین، به سوی جهانی‌شدن و ایرانی مدرن پیش برویم.

سامانه تشخیص چهره فراشناسا که به گفته شرکت پارت، یک سامانه مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای دانشمندان در سراسر دنیا و به دست متخصصان ایرانی هوش مصنوعی توسعه داده شده است. فراشناسا اعلام کرده است که به دلیل برخورداری از دیتاست‌های بومی، نسبت به سامانه‌های مشابه خود این امتیاز را دارد که در تشخیص چهره و جمجمه اقوام ایرانی کاراتر و دقیق‌تر عمل کند. به علاوه، این سامانه هوشمند از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های احراز هویت کمک می‌گیرد تا امکان هر گونه جعل و تقلب در فرایند احراز هویت را از بین ببرد.

فراشناسا در حال حاضر، در سامانه سجام وابسته به بورس به‌کار گرفته شده و تا امروز بیش از پنج میلیون احراز هویت موفق را در کارنامه خود ثبت کرده است. علاوه بر بورس و سجام، قوه قضائیه نیز سامانه ثنا را به هوش مصنوعی فراشناسا مجهز کرده و عملیات ثبت درخواست‌های حقوقی در گام اول با احراز هویت فراشناسا در سامانه ثنا جریان می‌یابد. در حال حاضر، بسیاری از کارگزاری‌ها و بانک‌ها نیز سیستم‌های احراز هویت خود را به سامانه هوشمند فراشناسا مجهز کرده‌اند و این سامانه مسیری امن برای احراز هویت‌های غیرحضوری و الکترونیکی فراهم کرده است. در نتیجه می‌توان گفت که این سامانه به شکل‌های مختلف امتحان خود را پس داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا