سرور مجازی
فضای مجازی

مشکل اقتصاد ایران نقدینگی نیست/ لزوم هدایت سیل نقدینگی به سمت بخش های مولد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دکتر مرتضی افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم گفت: دولت‌ها، درمورد جراحی های عمیق اقتصادی به صورت ریشه ای عمل نکردند و سی سال است که حرفهای تکراری می زنیم و می شنویم بدون اینکه مشکلی حل شود و دلیلش هم ریشه ای نپرداختن به موضوعات است.
وی افزایش درآمدهای مالیاتی را نیازمند افزایش تولید داخلی دانست و افزود: درست است که فعالیت های غیرمولد مالیات نمی دهند اما این حوزه نهایتاً 20 درصد قضیه را پوشش می دهد لذا باید به فکر تولید ملی و افزایش ثروت باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه، تأکید کرد: تولید ملی شرط لازم برای کاهش فقر و بیکاری هست اما شرط کافی نیست. هزینه انتخاب مدیران و کارکنان ناکارآمد را مردم باید بپردازند. ردیف های بودجه ای ما به قدری زیاد است که باعث کسری بودجه شده و کسری بودجه هم استقراض را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری بر رفع مشکلات معیشتی مردم اظهارکرد: دلیل اینکه مشکلات معیشتی مردم حل نشده این است که این موضوع در حد حرف باقی مانده و به عمل نرسیده لذا مسئولان و متولیان امر باید این موضوع را صدر اولویت های خود قرار دهند.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی بهترین استقراض دولت را استقراض از مردم دانست و گفت: ما به دلیل تحریم ها امکان استقراض از خارج را نداریم و البته از مردم هم هر چه ظرفیت بوده تحت عنوان اوراق بدهی گرفته شده است لذا دولت چاره ای جز استقراض از بانک مرکزی ندارد.
افقه در گفتگو با رادیو گفت: اگر مشکل تحریم ها رفع نشود بعید است که دولت سیزدهم تا پایان امسال بتواند تورم را کاهش دهد. در خیلی کشورهای پیشرفته دنیا، دیکتاتوری تولید حاکم است، این بدین معنا است که این کشورها با هر عامل اعم از فرد و سازمانی که باعث کاهش تولید داخل و اشتغال شوند بی‌رحمانه برخورد می‌کنند و در مقابل از تولیدکنندگان حمایت و آنها را تشویق می‌کنند.

واکاوی کسری بودجه 1400|درآمد ناچیز امسال دولت از فروش سهام/ واگذاری 95هزار میلیارد دارایی مالی در بورس ممکن است؟تنظیم بودجه 1401 بر اساس دو مولفه/اولویت سازمان برنامه در سال بعد تاکید بر رشد اقتصادی است
افقه معتقد است سیاست کاهش نقدینگی در کوتاه مدت، نه تنها تورم را کاهش نمی‌دهد بلکه تولیدکنندگان داخلی را هم دچار مشکل می‌کند و رکود تورمی و هزینه تولید را هم افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه مشکل ما نقدینگی نیست افزود: مشکل اصلی، وجود نقدینگی ها در بخش های غیرمولد است که منجر به تورم می شود درصورتیکه اگر به بخش تولید هدایت شود این مشکلات را هم نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا