«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|11 تکلیف کلان دستگاهها و نهادهای اجرایی کشور برای ساماندهی بازیهای رایانهای
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه بازیهای رایانهای، در تمام ساحتهای فضای مجازی حضور جدی پیدا کرده است و تأثیرات فرهنگی این رسانه بهدلیل افزایش گستره مخاطبان آن روز به روز افزایش مییابد، از سوی دیگر بازیهای رایانهای بهمثابه یک صنعت و بستر جدید خلق ثروت و اشتغال بهعنوان پیشران اقتصاد دانشبنیان نقش بسزایی ایفا مینماید، بنابراین سیاستگذاری و مدیریت صحیح آن میتواند منجر به پیریزی فضایی جدید مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی گردد.
در این راستا شورایعالی فضای مجازی در جلسه بیست و ششم مورخه 25 آذر 1394 سیاستهای حاکم بر برنامه ملی بازیهای رایانهای را ابلاغ نمود و اقدامات کلانی را در عرصههای آموزش و پرورش، فرهنگسازی و آموزش عمومی، توسعه فضای کسبوکار، ساماندهی مجوزها، حمایت، نظارت، اصلاح و تنقیح قوانین بهعهده دستگاهها و نهادهای مختلف قرار داد، این اقدامات عبارت است از:
1. عرصه آموزش و پژوهش
- تربیت نیروی انسانی کارشناس و حرفهای در سطح دانشگاهی و مراکز مهارتی متناسب با نیازهای صنعت رسانه بازی رایانهای در کشور
نهاد متولی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفهای
- جهتدهی پایاننامهها، نشریات تخصصی، همایشهای علمی و تهیه الگوی اسلامی ایرانی بازیهای رایانهای
نهاد متولی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه علمیه
2. فرهنگسازی و آموزش عمومی
- فرهنگسازی در خصوص فرصتها و تهدیدها، نحوه صحیح مصرف بازیهای رایانهای و زمینهسازی برای آموزش و تربیت کارشناس و مروّج
نهاد متولی: سازمان صداوسیما، شهرداریها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3. توسعه فضای کسبوکار
- پیشنهاد طرح تعرفهگذاری و دریافت عوارض از بازیهای خارجی و ارائه تسهیلات مالیاتی به محصولات داخلی
نهاد متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
4. ساماندهی مجوزها
ساماندهی شرکتها، مؤسسات و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی تولیدکننده و توزیعکننده بازیهای رایانهای از نظر استانداردها، مسئولیت اجتماعی و سایر موضوعات مربوط از طریق صدور مجوزهای لازم، پیشنهاد خسارات، حق امتیاز و غیره
نهاد متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5. حمایتها
- حمایت از تولید و توزیع بازی متناسب با نیاز تمامی اقشار و سنین جامعه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی با اولویت بازیهای فاخر، نوآورانه و خلاق، آموزشی، برخط و مبتنی بر تلفن همراه
نهاد متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- افزایش حمایتهای سرمایهای و زیرساختی و نیز حمایت از تشکیل مراکز رشد و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر
نهاد متولی: معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- حمایت از صادرات بازیهای رایانهای استاندارد و حضور مؤثر تولیدکنندگان در مجامع و عرصههای بینالمللی
نهاد متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت
6. نظارت
- نظارت ساختاریافته و مستمر بر مبادی تولید و توزیع بازیهای رایانهای از جمله سایتهای توزیع دیجیتال، کارخانجات تکثیر حاملهای دیجیتال، شرکتهای توزیعکننده عمده و بازیسراها
نهاد متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
7. اصلاح و تنقیح قوانین
- اصلاح و تنقیح قوانین مرتبط با مالکیت آثار
نهاد متولی: قوه مجریه، مجلس شورای اسلامی
- تنقیح قوانین مرتبط از جمله قانون جرایم رایانهای در جهت افزایش بازدارندگی، کاهش تکرار تخلفات و جرایم، حفظ حریم خصوصی و حقوق مصرفکننده
نهاد متولی: قوه مجریه، مجلس شورای اسلامی
طبق سند ملی بازیهای رایانهای سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان بسیج مستضعفین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهعنوان نهادهای همکار جهت تحقق این اقدامات معرفی شدهاند.
از همین پرونده بیشتر بخوانید:
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پیامدهای اخلاقی بازیهای رایانهای خشن بر کودکان و نوجوانان چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آسیبها و چالشهای عنصر خشونت در بازیهای رایانهای«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|بازیهای رایانهای؛ سلاح ارتش آمریکا در جنگهای ترکیبیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 9 راهکار برای مدیریت و ساماندهی بازیهای رایانهایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|افزایش 10برابری درآمدزایی در بازیهای رایانهای با مانعزدایی از تولیدفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سبقت چین از آمریکا در کسب درآمد از بازیهای رایانهایضرورت توجه به حکمرانی فضای مجازی در بازیهای رایانهای/ بازار بازیهای رایانهای در اشغال شرکتهای خارجیانتهای پیام/+