سرور مجازی
اخبار آی تی

مشارکت یونسکو در تکریم زنان دانشمند ایرانی

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم جایزه مریم میرزاخانی، با تاکید بر اینکه بی گمان کسب اقتدار در گرو کارویژه‌های اثرگذار و خدمتی است که آدمیان در ساحت عمل دارند، افزود: جشنواره زن و علم می‌کوشد بامعرفی زنان صاحب دستاوردهای علمی و اجتماعی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و استعدادهای زنان را در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی که تقویت کننده امید و غرور ملی است در معرض دید جامعه قرار دهد.

وی ادامه داد: این جایزه تلاش دارد تا اذهان جوانان را متوجه نمونه‌های موفق و شایسته کند که با تلاش و سختکوشی توانسته‌اند مراتب عالی را کسب و در منظومه دانش و فناوری جایگاه ممتازی کسب کنند.

غفاری آغاز برگزاری اولین دوره جشنواره را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ عنوان و اظهار کرد: این دوره در کتابخانه ملی ایران توسط مشاور وزیر علوم در امور بانوان اجرایی شد و دوره‌های بعدی جشنواره نیز در چارچوب تفاهم نامه همکاری میان معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت علوم، صورت تحقق به خود گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: بر این اساس تا به امروز که شاهد برگزاری آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم؛ جایزه مریم میرزاخانی هستیم، این معاونت و معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواه ریاست جمهوری در کاری مشترک، جشنواره‌های دوم، سوم و چهارم زن و علم را در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و تربیت مدرس برگزار کرده است.

غفاری اضافه کرد: با توجه به تلاش‌های وافری که صورت گرفت، این جشنواره با اقبال گسترده زنان صاحب نام مواجه شد به طوری که در هر دوره شاهد رشد اقبال به این جشنواره بوده‌ایم از این رو با همکاری نهادها، امتیاز علمی-پژوهشی این جشنواره ثبت شده است.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری چهارمین دوره جشنواره زن و علم، یادآور شد: در ثبت نام اولیه این دوره ۹۸۲ نفر فرم را در سامانه جشنواره تکمیل کردند که پس از بررسی و صحت سنجی اولیه، تعداد ۵۶۱ نفر وارد فرآیند داوری شدند.

به گفته وی، در سومین دوره ۴۱۶ فرم تکمیل شد که نشان دهنده رشد ۳۵ درصدی در دوره چهارم بود.

معاون فرهنگی وزیر علوم اضافه کرد: به منظور ارتقاء هر چه بیشتر مشارکت بخش نخبگانی جامعه زنان، مقرر شده است که آثار داوطلبان در ۳ رده سنی کمتر از ۴۰ سال، بین ۴۰ تا ۶۵ سال و بالاتر از ۶۵ سال مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آثار ارسال شده در حوزه‌های "فنی و مهندسی"، "علوم انسانی"، "، ""علوم پایه"، "کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست"، "هنر و معماری" و "علوم پزشکی" مورد ارزیابی قرار گرفتند، خاطر نشان کرد: این آثار توسط برگزیدگان برتر جشنواره بودند، مورد داوری قرار گرفتند علاوه بر آن به دلیل این که این جشنواره به صفت اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شود در زمینه "کارآفرینی"، "محیط زیست" و دیگر موضوعات اجتماعی، فعالان این عرصه که خدمات شایان توجهی داشتند برگزیده شدند.

غفاری اضافه کرد: با توجه به پیشکسوتی و سرآمدی که جامعه زنان در دوره‌های مختلف داشته است، در دو دوره اخیر این جشنواره، تعدادی از سرآمدان مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: علاوه بر اینها در دو زمینه دیگر شاهد تلاش جدیدی هستیم که یک مورد آن که مربوط به جشنوراه سوم است، جایزه "پروانه فرزانه" در حوزه زیست پزشکی است.

وی مورد دوم را جایزه "یونسکو" دانست و گفت: دو نفر از برگزیدگان جایزه میرزاخانی که دارای بیشترین امتیاز را کسب کردند، مورد تکریم مجموعه یونسکو قرار گرفته است.

غفاری با تاکید بر اینکه همه شرکت کنندگان در این جشنواره واجد دستاوردهای علمی و فرهنگی قابل اعتنایی هستند، افزود: از میان این مجموعه صاحب خرد و اندیشه پس از داوری نهایی در این دوره، ۱۳ تن برگزیده علمی، دو نفر شایسته تقدیر شناخته شدند و علاوه بر آن یک نفر جایزه پروانه فرزانه و ۴ نفر جایزه فعالان اجتماعی به عنوان سرآمد را دریافت کردند.

به گفته وی، ۲ نفراز میان برگزیدگان جایزه یونسکو را دریافت کردند.

وی ادامه داد: جشنواره ملی زن و علم، با یاری وهمدلی صمیمانه جمع کثیری از فرهیختگان و استادانی که عهده دار داوری آثار به جشنواره بودند، دبیران گروه‌‎های ۶ گانه علمی و معاونت علمی برگزار شده است و حضور معاون اول رییس جمهوری در این جشنواره موجب دلگرمی زنان دانشمند خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا