دایملر رقبای خود را لو داد؛ جریمه ۱ میلیارد دلاری فولکس واگن و بیامو برای ایجاد یک کارتل در زمینه آلایندگی
کمیسیون اتحادیه اروپا گروه خودروسازی فولکس واگن و بی ام و را به دلیل تبانی با گروه خودروسازی دایملر در زمینه جلوگیری از توسعه فناوری هایی که باعث میشود تا انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهد، یک میلیارد دلار جریمه کرد.
پنجشنبه گذشته بود که این کمیسیون در بیانیه اعلام کرد که سه خودروساز آلمانی به همراه شرکت های تابع فولکس واگن یعنی آئودی و پورشه با توافق برای جلوگیری از رقابت در زمینه توسعه فن آوری هایی که منجر به کاهش اکسید نیتروژن میشود، منجر به نقص قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا میشود.
طبق این بیانیه، در بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ این شرکت ها جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردهاند تا از امکان توسعه فناوری حذف انتشار گازهای مضر اکسید نیتروژن جلوگیری کنند. این مسئله شامل خودروهای سواری دیزلی میشود.
این ۵ شرکت بزرگ خودروسازی میتوانستند با استفاده از این فن آوری امکان کاهش آلایندگی را فراهم آورند اما از انجام چنین کاری اجتناب کردهاند.
گروه فولکس واگن در مجموع ۵۹۵ میلیون دلار، بی ام و ۴۴۲ میلیون دلار جریمه شده است.
نکته جالب توجه عدم جریمه گروه دایملر است زیرا دایملر این کارتل را به کمیسیون اتحادیه اروپا لو داده است.
فولکس واگن به دنبال رای تجدید نظر درباره این حکم است. این شرکت اعتقاد دارد که کمیسیون اتحادیه اروپا با این تصمیم در حال شکستن قوانین موجود است، زیرا برای اولین بار است که یک همکاری فنی مشترک به عنوان ایجاد انحصار یاد شده است.
فولکس واگن اعتقاد دارد که محتویات این جلسات هرگز اجرایی و عملی نشده است و در نتیجه در حد تئوری باقی مانده است. بنابراین مشتریان هیچ وقت آسیب جدی از بابت این قضیه ندیدهاند.
بزرگ ترین خودروساز اروپا اعتقاد دارد که قوانین موجود در این کمیسیون امکان ایجاد عدالت در برابر چالش های پیچیده امروز صنعت خودرو را ندارد و باید به روز شود.
بی ام و نیز در بیانیهای اعلام کرده است که کمیسیون اتحادیه اروپا اکثر اتهامات خود را پس گرفته است و بی ام و هرگز از دستگاه هایی برای تقلب در میزان انتشار گازهای گلخانهای وسایل نقلیه خود استفاده نکرده است.
گروه فولکس واگن در سال ۲۰۱۵ میلادی اعتراف کرد که میلیون ها دستگاه خودروی دیزلی این شرکت مجهز به دستگاه تقلب در زمینه انتشار گازهای گلخانهای سمی است که این مسئله باعث شد تا بیش از ۳۹ میلیارد دلار جریمه شود و شهرت آن بشدت خدشهدار شد.
ماه گذشته پس از تحقیقات گسترده گروه فولکس واگن از مدیرعامل سابق این شرکت یعنی مارتین وینترکورن به دلیل عدم کفایت در زمینه وجود چنین دستگاه تقلب در محصولات این شرکت مجبور به رد مال ۱۴ میلیون دلاری شد.
در حال حاضر نصب فیلتر OPF یا همان فیلتر جاذب ذرات سوخت در اتحادیه اروپا و کشور انگلستان اجباری است اما استفاده از این فیلتر در دیگر کشورهای توسعه یافته اجباری نیست.