ناوگان فرسوده ریلی و درخواست شرکتهای حملونقل برای افزایش قیمت بلیت/ وزیر راه برای بهرهبرداران خطوط ریلی چه میکند؟
– اخبار اقتصادی –
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل مردادماه امسال مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی به قولش برای افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری عمل نکرد، گفته بود: با این وضعیت دیگر نمیتوانیم خدماترسانی را ادامه دهیم.
محمد رجبی با یادآوری اینکه هر سال در اردیبهشت ماه طی فرآیندی هزینههای سال قبل را محاسبه میکردیم و همیشه هم پسگرا بودیم، افزود: این هزینهها به شورایعالی ترابری میرفت و مصوبه افزایش قیمت را دریافت میکردیم. قسمتی از قیمتها که شامل حقوق و دستمزد است چون حداقلبگیر هستیم پس از تصویب شورایعالی میآمدیم در سهم بلیت اعمال میکردیم.
وی بیان کرد: یک قسمت مربوط به خرید کالا و اقلام خارجی است که متأثر از ارز و بازار است. برخی از اقلام داخلی است و در عین حال افزایش سرسامآوری در این بخش داشتهایم. در این بخش 240 درصد افزایش قیمت کالا داشتهایم؛ یعنی سال گذشته چرخ را 12 تا 13 میلیون تومان خریداری میکردیم الآن همان را 44 میلیون تومان میخریم.
مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا یادآور شد: قبل از عید برای افزایش قیمت اقدام کردیم که برای اداره بوده است، یعنی ما باید روزانه منابعی را کسب کنیم تا بتوانیم شرکت را اداره کنیم، سال گذشته بهدلیل فشار کرونا ما از سازمان تأمین اجتماعی خیلی کمک گرفتیم.متأسفانه پروسهای که برای افزایش قیمت در شورای هماهنگی وزارت راه طی کردهایم قرار بود حدود 40 درصد افزایش قیمت را داشته باشیم. سال گذشته دوتا 20 درصد را برای شرکتهای حملونقل ریلی تصویب کردند که یکی از آنها را اجازه دادند اجرایی کنیم.
وی تأکید کرد: امسال بر اساس همین فرآیند هزینههای کمیته فرعی شورایعالی ترابری وزارت راه افزایش قیمت را تأیید کرد که نماینده همه سازمانهای ذیربط در این جلسه بودند.
وی گفت: وزیر راه و شهرسازی ما را به دفتر خودش دعوت کرد و قول داد "قبل از این که به مرداد برسید تأیید افزایش قیمت را اخذ کنم". متأسفانه ما در زمان حاضر بهدلیل رعایت پروتکلهای مقابله با شیوع ویروس کرونا توان پرداخت حقوق کارکنان را نداریم. امروز متوجه شدیم وزیر راه و شهرسازی از قول خودش شانه خالی کرده است، به ما اعلام شد "برای 10 روز اول مرداد بهقیمتهای قبلی بلیت را بفروشید و بعد از یازدهم اعلام میکنیم بر اساس نرخ جدید بلیتها عرضه شود".
رجبی متذکر شد: با شرایطی که در بخش ریلی وجود دارد بیش از 90 واگن شرکت رجا بهدلیل قطعه خوابیده است و با تداوم این روند با بیکاری ناخواسته مواجه خواهیم شد که عملاً دیگر نمیتوانیم خدماترسانی در بخش مسافری را داشته باشیم.
به گزارش تسنیم 5 روز بعد از این اظهارنظر صریح، رجبی این بار در قامت رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، خبر افزایش 40 درصدی قیمت بلیت در مرداد ماه را منتفی اعلام کرد. وی با منتفی شدن خبر افزایش 40 درصدی قیمت بلیت در مرداد ماه، مخالفت برخی مسئولان اجرایی را دلیل افزایش نیافتن 40 درصدی قیمت بلیت اعلام کرد و افزود: قرار بود درخواست انجمن برای افزایش 40 درصدی نرخ بلیت قطار در سال 1400 در جلسه اخیر شورایعالی هماهنگی ترابری بررسی و تصویب شود تا بتوانیم هزینههای خودمان را مدیریت کنیم، اما با مخالفتهایی که صورت گرفت این موضوع از دستور کار خارج شد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه امسال هیچ گونه افزایش قیمتی روی نرخ بلیت قطار نخواهیم داشت، ادامه داد: اگر مصوبه را اخذ کنیم از ابتدای شهریور 20 درصد به قیمت بلیت قطار اضافه میشود که البته این افزایش مربوط به نیمه دوم سال گذشته است.
رجبی گفت: سال گذشته مصوبه افزایش قیمت 40 درصدی قیمت بلیت قطار را در دو مرحله دریافت کردیم که 20 درصد آن در شهریور ماه سال گذشته افزایش یافت و قرار بود تا شهریور ماه سال گذشته هم 20 درصد دیگر نرخ بلیت قطار را افزایش دهیم، اما این اجازه به ما داده نشد و مسئولان اعلام کردند که فعلا صبر کنیم. این مسئله سبب شده که تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم. اگر مخالفتی با این مسئله نشود و بتوانیم مجوز آن را دریافت کنیم، قیمت بلیت قطار از ابتدای شهریور ماه امسال با یک سال تاخیر، 20 درصد افزایش خواهد یافت.
به گزارش تسنیم، در فاصله بین دو اظهارنظر مدیرعامل رجا، وزیر سابق راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بلیت قطار نیازمند مصوبه شورای عالی ترابری است به تسنیم گفته بود: اولویت وزارت راه و شهرسازی عدم اجحاف به حق مردم و حمایت از بهره برداران است.
محمد اسلامی در واکنش به ادعای موافقت با افزایش قیمت بلیت قطار، اظهار کرد: شورای عالی ترابری موافقت خود را با افزایش بلیت قطار اعلام نکرده است.
وی با یادآوری اینکه چندی پیش شرکتهای حملونقل ریلی درخواست افزایش قیمت را داشتند که راهآهن جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرد، افزود: یکی از الزامات و رویه معمول تعدیل قیمتها، مطرح کردن آن در شورای عالی ترابری است. در جلسه با شرکتهای ریلی به آنها گفتیم پیشنهادات خود درباره افزایش هزینهها و قیمت بلیت را ارائه کنند تا در شورای عالی ترابری مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.
*ناوگان فرسوده حملونقل ریلی
به گزارش تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دربرنامههای اولویتدار خود برای بخش راه و شهرسازی سهم اندک حملونقل ریلی کالا از کل حملونقل با توجه به کامل نبودن شبکه حملونقل ریلی، هزینه بالای احداث خطوط ریلی و قیمت غیررقابتی سوخت جادهای و ریلی را از مهمترین چالشهای حملونقل ریلی بار در کشور عنوان کرده است. بر فرسودگی ناوگان مسافری و کمبود لکوموتیو نیز دو چالش کنونی حملونقل ریلی کشور تاکید شده است.
یکی از گلایههای همیشگی شرکتهای حمل ونقل ریلی، متناسب نبودن دخل و خرج آنها به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا بوده است. آنها خواستار توجه بیشتر راهآهن جمهوری اسلامی ایران به شرکتهای بخش خصوصی هستند بهخصوص در بخش قیمتگذاری بلیت قطار با توجه به تورم عمومی و کاهش ظرفیت قطارها به دلیل پاندمی کرونا.
موضوعی که متولی بخش حملونقل ریلی کشور تاکنون توجهی به آن نداشته است.
انتهای پیام/