سرور مجازی
فضای مجازی

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لحظه شماری برای پایان بررسی گزینه‌‌های انتخابی ابراهیم رئیسی برای کابینه دولت سیزدهم به‌پایان رسید و در‌نهایت عصر روزگذشته، 3 شهریور، نمایندگان به وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری رأی دادند. در‌این‌بین عیسی‌ زارع‌‌پور که پیش از ارائه فهرست وزرا به مجلس از او به‌عنوان گزینه‌ اصلی برای مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یاد می‌شد، توانست با رای موافق نمایندگان مجلس، مجوز ورود به وزارت ارتباطات را دریافت کند و به عنوان وزیر ارتباطات دولت سیزدهم انتخاب شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 256 رای موافق، 17 رای مخالف و 10 رای ممتنع با تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی عیسی زارع پور موافقت کردند.

در طول بررسی برنامه‌های زارع‌پور در مجلس، مخالفان و موافقان او دیدگاه‌های گوناگونی درباره‌اش اعلام کردند؛زارع‌پور که برنامه‌اش را قبل از قرار‌گرفتن پشت تریبون مجلس منتشر کرده بود، در دفاع از این برنامه‌ها مقابل نمایندگان مجلس اعلام کرد تمام عقب‌افتادگی‌های شبکه ملی اطلاعات را در مدت چهار سال مدیریتش در وزارت ارتباطات جبران خواهد کرد.

علاوه‌بر‌آن، زارع‌پور وعده داد با کمک جوانان، فضای مجازی‌ای در تراز انقلاب اسلامی ایجاد کند. هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم 10 درصدی از اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی برای افق 1404، الکترونیکی‌کردن کامل خدمات پرکاربرد دولتی و ارائه خدمات یکپارچه و مطابقت با الگوهای موفق در کشورهای دنیا از دیگر وعده‌هایی بود که او در جلسه رأی اعتماد مجلس داد.

زارع پور از اولین وزرایی بود که برنامه‌ای تفصیلی به مجلس برای دوره چهار ساله خود ارائه کرد و در آن اعلام کرد که در دوران 4 ساله دولت جدید، شبکه ملی اطلاعات را به طور کلی راه‌اندازی خواهد کرد و همچنین اقتصاد دیجیتال ایران را اعتلا خواهد بخشید و سهم آن را دو برابر خواهد کرد.

حتی در روزهای بررسی برنامه‌های مخلتف وزرای پیشنهاد رئیسی در مجلس، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز در بیانیه‌ای از عیسی‌ زارع‌پور خواسنتند به‌صورت شفاف درباره فیلترینگ، شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی صحبت کند؛ اتفاقی که تا امروز و کسب رأی اعتماد زارع‌پور نیفتاده است.

زارع‌پور متولد 1358 در اسلام آباد غرب استان کرمانشاه است. وی کارشناسی خود را از دانشگاه رازی (رشته مهندسی کامپیوتر)، کارشناسی‌ ارشد خود را از دانشگاه صنعتی شریف (رشته مهندسی کامپیوتر- نرم‌افزار) و دکترای خود را در رشته (مهندسی کامپیوتر – گرایش شبکه‌های رایانه‌ای) از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرده‌است.

حضور زارع پور در بدنه دولت به حضورش در اوایل دهه 80 برمی‌گردد، زمانی که تنها 26 سال سن داشت و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده گرفت. مرکزی که می‌توان آن را به نوعی اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی دانست. او در سمت‌های دیگری نیز در دولت‌های نهم و دهم فعالیت کرده و مشاور وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، معاونت علمی و فناوری بوده است.

در اسفند 98 بود که ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه توسط سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه ایران به وی واگذار شد و از جمله اقدامات مهم او در این دوران راه‌اندازی اپلیکیشن عدالت همراه بوده است. رشد و توسعه دیگر سامانه‌های الکترونیکی قوه قضاییه که به عنوان یکی از دستاوردهای ابراهیم رئیسی در دوران ریاستش در این قوه نام برده می‌شود نیز توسط تیم زارع پور صورت گرفته است.

عیسی زارع‌پور در حوزه تخصصی خود مشاورت چندین وزیر در دولت‌های نهم و دهم از جمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت در حوزه آی‌تی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی با حکم معاون وقت علمی فناوری رئیس جمهور، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم را در کارنامه خود دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا زارع‌پور با ورودش به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویه میانه و بدون حاشیه‌اش را در چهار سال آینده مدیریتش در این وزارتخانه مهم را ادامه می‌دهد یا خیر؟

اختصاصی| برنامه عیسی زارع‌پور برای وزارت ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات منتشر شدپیشنهادی درخصوص رویکرد وزیر ارتباطات آینده درباره بخش خصوصی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا